Werkbank

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Haha Rizz. Is toch echt zo. Eigenlijk ben ik elektronicus van huis uit en heb nu jaren een eigen bedrijf in de medische sector. Mooi maar stressvol bestaan.
Daarom is het enorm ontspannend hiermee bezig te zijn, ben dan volledig los van de dagelijkse beslommeringen.
Het is dat in en om het huis ook veel moet gebeuren, anders was ik elke avond " in mijn hok":)

Werken met hout is het leukste wat er is. Heb wel redelijk veel ervaring, dat helpt zeker. Door dit forum heb ik het aangedurfd de werkbank met bovenkast te maken. Enorm blij met het resultaat en zeker leuk alle forum reacties.
In het echt ziet ie er nog wat imposanter uit dan op een foto gezien het formaat.

Bij schaafwerk staat ie als een huis, dat is op een workmate wel anders oftewel niet te doen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je ziet er niet veel van maar heb ook wel een aantal fouten gemaakt:(
Op 1 plek iets wat blind gefreesd moest worden de frees in een split second door laten lopen.
De kast hoger gemaakt dan de maat waar de achterwand op afgezaagd was....
niet goed opgelet bij inboren scharnier in de linkerdeur waardoor het gaat een paar mm naast de beoogde plek kwam.
Bij het aantikken een klap op de dunne achterrand van de bovenkast gegeven waardoor er een stuk afbrak, kon ik gelukkig vastlijmen, is niet meer te zien.
De rechterdeur had ik beter rechts kunnen laten scharnieren.

Ben en vaak te ongeduldig, dan gebeurt dat.

Maar het het positieve gevoel overheerst wel hoor:)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ach ja, fouten.. Ken het.. Heb ook een aantal fouten gemaakt met mijn tafel. De meeste aan de onderkant, gelukkig. Niet goed nadenken en onervarenheid. Het is een prachtige tafel geworden en ik ben er trots op, maar het jeukt wel een beetje.. De perfectionist in mij, denk ik dan..
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Je ziet er niet veel van maar heb ook wel een aantal fouten gemaakt...
Ben en vaak te ongeduldig, dan gebeurt dat.

Maar het het positieve gevoel overheerst wel hoor:)

Goh, daar heb ik nu nooit last van ;)

Nee hoor, is zeer herkenbaar. Effe snel dit nog doen, ik heb nog een kwartiertje tijd, gaat lukken!. Niet goed nadenken. Bam! stomme fout...
Mmmm, hoe ga ik dit weer oplossen?...
Denken, denken, denken...o ja als ik het zus en zo aanpak komt alles weer goed!
Dat vind ik ook en van de leukere dingen van onze hobby.
Het zou mooi zijn als we af en toe een stukje konden bijschaven, maar tot op heden is dat nog niemand gelukt.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Mooi zenraadseltje:
Haha, daar heb je wel een punt. Moet ik het wel goed verstoppen, mijn vrouw ziet alles en heeft ook nog eens technisch inzicht. ( ons huis heeft ze getekend en nee ze is geen architect maar toch.

Zelf ben ben ik niet zo geschikt om van die fraaie kistjes te maken die af en toe op dit forum voorbij komen, niet geduldig en secuur genoeg.

Vandaag al mocht ik met mijn vrouw mee planten uitzoeken, toch nog een paar uurtjes kunnen klussen, deuren de eerste keer in de olie en meer gereedschap opgehangen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dat van die fouten herken ik, ze sluipen dr meestal in als ik wat te snel wil handelen.

Wat betreft je sleutelgaten ophangsysteem, ik vind het mooi gevonden, je zou het ook kunnen gebruiken om haaklatten op te hangen die verplaatsbaar zijn.. hmmm inspiratie.. :) .. en erg mooi je beukenhouten deurtjes!

- - - Updated - - -

Wat betreft je sleutelgaten ophangsysteem, ik vind het mooi gevonden, je zou het ook kunnen gebruiken om haaklatten op te hangen die verplaatsbaar zijn.. hmmm inspiratie.. :) .. en erg mooi je beukenhouten deurtjes!


Hmm :-s misschien een beetje dubbel op, tijd voor wat meer slaap wellicht
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wat bedoel je met haaklatten Ewoud?
Het verplaatsbaar maken was in ieder geval wel de gedachte achter de sleutelgaten.

Inmiddels zitten de deurtjes er definitief in, 2 * in de lijnolie. Ook meer gereedschap opgehangen. Voor de tangen heb ik links en rechts een blokje op het achterste deel gelijmd met een dun stuk beuken ervoor langs zodat een sleuf ontstaat waar alle tangen makkelijk achterhaken. Mijn vijlen hebben gaten in de handvatten, ze hangen aan rondhout.
Ophanging van de schroevendraaiers ga ik, denk ik, nog aanpassen. Nu moet ik ze omhoog tillen om ze uit de gaten te halen, dan zit ander gereedschap wat in de weg. Denk dat ik die gaten nog naar voor uitzaag, allemaal sleuven, eruit vallen doen ze toch niet.
Onder het blad heb ik mooi wat ruimte voor een paar stukken multiplex voor bescherming van het blad. Heb daar wel en dubbel gevoel over maar ja, eerst maar wat zuinig met het blad.
3 lades zitten vol met verschillende maten bakjes voor alle spijkers, schroeven enzovoort, heb ik al veel gemak van, overzichtelijk.
Beetje lang verhaal, post nog wel meer foto's.
Had ook bedacht om dezelfde sleutelgaten aan de achterzijde van de deurtjes te maken maar voorlopig zie ik daar vanaf. Deuren zijn sterk genoeg, dat is het punt niet. Vind het nog wat jammer en denk dat het niet nodig is. kan op de achterwand ook nog in de diepte werken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vanavond weer een paar " ophangers" erbij gemaakt. Had wat 12mm beuken rondholt gehaald en daar stukjes van 10cm vanaf gezaagd.
Per stuk even in de kolomboormachine, schuurpapiertje erlangs, zo een mooie afronding gepiept.
Deuren zijn in het weekend in de olie gezet:

Veel tangen bij elkaar en toch snel de juiste gepakt:
image.jpg
12mm rondhout op een blokje, schroeven zitten op een vaste afstand, veelvouden van 2,5 horizontaal of 5cm verticaal:
image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    93 KB · Weergaven: 817

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Haaklatten = French cleat. Ook erg makkelijk en gaat binnenkort geïnstalleerd worden in mijn werkplaatsje. Leuk om al de dingen te maken waar je gereedschap aan komt te hangen. Is vergelijkbaar met dit wat jij doet, in de zin van verplaatsbaarheid. Haaklatten zijn erg sterk en het kan veel gewicht dragen.

603.jpg
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Wat bedoel je met haaklatten Ewoud?
Het verplaatsbaar maken was in ieder geval wel de gedachte achter de sleutelgaten


Sorry had ie vraag even gemist, maar zoals gebruikelijk is er altijd wel iemand anders die een antwoord heeft :)

Heel fijn, maar in mn hoofd begonnen de ideeën n beetje door te draaien, dacht er aan om haaklatten met jouw systeem verplaatsbaar te maken, maar dat is wel n beetje dubbel op, laten we zeggen dat t laat was ;-)

Ik vind je gereedschaps ophang werkstukken erg netjes, sjiek dat je ze ook in beuken uitvoert!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
, sjiek dat je ze ook in beuken uitvoert!
Leuk te lezen!
Had nog rest stukken over die ik er mooi voor gebruiken kon. Verder vind ik beukenhout erg fijn om mee te werken.
Telkens komt er wat bij om de kast te vullen. Zodra het zo'n beetje vol zit haal ik alles er even weer uit.
Dan even alles glad maken en in de olie, dan kan het definitief terug de kast in:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.