Werkbank

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Brie. Eerlijk gezegd heb ik dat niet zelf bedacht, ergens tegengekomen op een Engelstalige site.
Op pagina 1 staat er een afbeelding van maar die heb je wellicht gezien.
Ik wou geen dure bankhaken kopen en ook niet over gaten hebben zitten die open zijn, valt allemaal weer troep in
 
A

Athanor

Guest
Proficiat met het fraaie eindresultaat! Lijkt me veel voldoening geven voor je noeste arbeid:)

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik vind hem erg mooi. Jouw idee van de haken ga ik eens bekijken. De ladegeleider die onder het gat zit van mijn werktafel protesteert.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Er komt nog een vervolg!
Heb nog de behoefte aan een gereedschapswand maar vind die standaard metalen achterwanden "niet zo geweldig" en al helemaal niet passen bij de werkbank.
Het wordt dus, ook nog voor minder €, een beukenhouten kast van ongeveer 120 breed, 75 hoog en 25cm diep.
De achterwand maak ik van 18mm MDF, heb ik nog liggen.
Daarin frees ik een flink aantal gaten met een sleutelgatfrees zodat ik flexibel ben met plaatsen van houders voor schroevendraaiers, tangen, beitels enzovoort.
Die maak ik ook in de achterkanten van de 2 beuken deuren, met 25 cm diepte kan daar ook mooi wat aanhangen.
Deur dicht=mooi opgeruimd! daar scoor ik mee :p
Dit wordt een veel kleiner project dan de werkbank maar zal door tuinwerkzaamheden en thuis vrede houden wel even duren.

Deze week haal ik de beuken planken op, volgende bericht over een poosje.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het begin van de gereedschapskast is er. Beukenhout is binnen. De achterwand is van 18mm MDF, toch een forse klus om daar alle sleutelgatgaten in te maken met een sleutelgatgatenfrees. Hiervoor heb ik een sleutelgatengatenfreesgeleiding voor gemaakt.

Het begin:
foto 1.jpg

en ruim boven 700 gaten verder:
foto 2.jpg

Heb de achterwand breder gemaakt om de freesgeleiding de ruimte te geven, dat zaag ik er nog af.

Nu de kast. Wordt vervolgd!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
kast wordt overigens breder dan eerste bedacht, bijna 150cm breed met 3 deuren ipv 2, in verhouding met de onderkast van de werkbank
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
was ook niet het leukste werk SunRayes. Binnenkant van de deuren moet ook nog maar dat zijn er wel wat minder.
Denk totaal een uurtje met de mal bezig te zijn geweest en een uurtje of 6 met de gaten
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag permissie gehad van mijn lief om ermee verder te gaan:eek:
Tuin maar een weekje later.
De nog vrij nieuwe kapzaag ging vrij moeilijk door het beukenhout heen, trekken ging nog zwaarder dan duwen.
Wellicht zijn de tanden niet genoeg gezet (of hoe heet dat?)
Maar het beproefde middel gebruikt, kaarsenvet. Toen ging het een flink stuk eenvoudiger.
Resultaat:
image.jpg
Vervolgens in elkaar gezet:
image.jpg
De kast is 25 cm diep. De MDF achterwand ga ik nog een schilderen voordat ik hem vastschroef.
De tussenstijlen zijn 7 cm breed zodat ze ruim vrij blijven van de achterwand en mijns inziens breed genoeg voor het scharnier van de middelste deur.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Tussenstijlen zijn met een zwaluwstaart verbinding vastgezet.
Was zo gepiept met mijn freestafeltje. Eerst de groef in het boven- en onder deel. Daarna eerst een proefstukken voor de passing en dan de stijlen zelf. Eenvoudiger dan met deuvels en in een minuutje te monteren met een beetje houtlijm:
image.jpg
Niet superstrak maar straks na de afwerking mooi zat.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
even een K moment vandaag.
Bij het maken van de kast was ik van 70cm hoog uitgegaan. Had genoeg beuken voor 75 hoog en dacht waarom niet.
Maar de MDF achterwand wand al klaar, keurig op 69 cm zodat ie mooi in de sparing past met aan de beneden en bovenzijde 5 mm beuken.
Dus ik moet er 5 cm " bij aan zagen", knap stom. :mad:

Na ja, strook MDF zagen, gleuf erin frezen in beide delen, stukkie hout erin lijmen, schuren, dan zie ik er niets meer van, wou de achterwand toch al schilderen zodat ik het een keer kan schoonmaken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
MDF achterwand is nu ok. Strook eraan gezet en in de grondverf gezet. Morgen lak ik hem af in middengrijs.

Kast vandaag in de olie gezet, even 2 foto's met op,de achtergrond de werkbank, wat een gemak heb ik daar al van!!
image.jpg
image.jpg
Heb er al zin in hem op te hangen nadat de achterwand erin zit. Daarna zijn de 3 deuren aan de beurt.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een stap verder. Vandaag de achterwand in de wandkast geschroefd en het geheel boven de werkbank opgehangen:
image.jpg
Nog een detail van de achterwand:
image.jpg
Nu de deurtjes er nog voor. Beuken is ervoor op maat gezaagd, nog even verlijmen, pas maken en dan afhangen.

Vervolgens nog de attributen maken om het gereedschap aan de achterwand op te hangen, ook nog wel een mooie klus.

Wordt vervolgd.

Bert
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Lijkt net of de kast boven breder is dan onderen maar dat is het perspectief van de foto, geen zaagfout :)
Het blad vandaag weer even in de olie gezet. Morgen showen aan de kids en kleinkinderen, als het ff meezit krijg ik nog wat lijmtangen voor mijn verjaardag :)
Rechtsachter een Stanley 4, nog in originele doos. Hij zou 35 jaar oud zijn en is in nieuwstaat!
Voor €29 plus €6,75 verzending via marktplaats gekocht. Ben er blij mee!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een flinke stap verder, de deuren zitten erin. Nog bijschaven, wat schuren en in de olie.
heb hiervoor Ikea scharnieren gekocht, die zijn erg goedkoop en eenvoudig te monteren en in te stellen.
Dat zullen andere ook wel zijn maar deze ken ik
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 667
  • image.jpg
    image.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 664
  • image.jpg
    image.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 664
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vanavond de deurtjes verder afgemaakt, grepen erop en mooi glad.

Een begin gemaakt met het binnenwerk.
Nog kleinere stukken beuken over, had ook wel van vuren gekant maar beuken werkt zo lekker.
Constructie is simpel, aan de achterzijde een paar schroeven die in de sleutelgaten vallen, even op de juiste diepte zodat er weinig speling is. Gaten geboord voor de schroevendraaiers. Wellicht schroef ik aan de achterzijde er nog wat meer schroeven in om de kracht op het MDF wat te verdelen, daar maak ik me nog een beetje zorgen over, wellicht had ik beter multiplex kunnen gebruiken, in het ergste geval schroef ik de achterwand eruit, dan wel weer ruim 700 gaten frezen.....

Voor hamer, tangen, ring- en steeksleutels gebruik ik iets soortgelijks, net wat me een beetje past, post nog wel een paar foto's.

Morgen en even de tuin in, opdracht wederhelft:)
volgende week een paar avonden om de rest de kast in te krijgen

- - - Updated - - -

Het is nog even ruw hoor, werk het nog wel glad af en "in de olie"
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 573
  • image.jpg
    image.jpg
    71 KB · Weergaven: 578
  • image.jpg
    image.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 571

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.