Welke lijm gebruik jij?

MagicPiersBB

Nieuw lid
28 dec 2020
4
1
Misschien niet zo exotisch, maar het doet zijn werk wel goed: epdm lijm. Ik bestel dat gewoon online bij EPDM lijm kopen? Hoge kwaliteit bij MEIBOOM, scheelt weer een ritje naar de winkel. Epdm lijm is geschikt voor verschillende ondergronden, waaronder hout en het is ook goed bestand tegen weersomstandigheden zoals vocht en uv-straling. Ik heb het ooit eens als een tip van een kennis gekregen dus ik dacht dat is een mooie voor dit draadje. Voor het aanbrengen van de lijm gebruik ik een klein penseel of een grotere kwast, ligt er maar net aan hoe groot het oppervlak is.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
75
32
Maar epdm lijm is toch net als een contactlijm? Dat trekt niet echt in het hout toch? Bij houtlijm worden de twee stukken hout echt éém geheel.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik zou EDPM lijm gebruiken voor wat het ontwikkeld is, voor hout gebruik je houtlijm.
D2, D3, D4, wat betreft merk maakt het allemaal niet zo veel uit denk ik, ik gebruik Frencken en dat bestel ik als 5kg, maar Bison is net zo goed ga ik van uit.
Ik heb wel eens hout gelijmt met contactlijm omdat het snel moest en ik had even geen houtlijm voor handen, na een paar jaar komt het gewoon los.

Hier heb ik 2 weken terug mijn lijm gekocht omdat op dat moment hun het goedkoopste was:
Gereedschapcentrum
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.685
804
Enschede
ingoogni.nl
Lijm, echt zo'n onderwerp waar je je met 'high end' discussies in kunt verliezen en voornamelijk bezig bent met suboptimalisatie (kost veel tijd en geld bij minimale meerwaarde war het niet zo van belang is). Helemaal als 80% van de sterkte van het geheel uit de constructie kan/hoort te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
94
28
België, Limburg
Wat zijn de ervaringen met PVAc D4 lijmen? Ik vond de Griffon KM45, Frencken Nova Col D4 en de Rectavit 233 Ultra, waarbij die laatste een opentijd heeft van bijna het dubbele met 15 min.
Zijn deze goed op te kuisen na het drogen, dus krabber/beitel en schuren, en wat is de invloed op een afwerking met olie?

Achtergrond: ik wil wat snijplanken/onderzetters maken, D4 lijkt aangeraden tov D3 en PVAc is "voedselveiliger" dan PU. Om geen openingen te creëren wil ik niet de lijm met een natte doek opkuisen maar laten uitharden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.866
1.063
Omgeving Eindhoven
Ik gebruik zelf bijna altijd de KM45. Die verhoudt zich net als iedere andere witte houtlijm. Droogt nagenoeg transparant op en is na drogen goed te verwijderen.
Ik doe dat altijd als de lijm al begint te drogen, maar nog niet volledig uitgehard is. Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid lijm die eruit is gekomen, na een uur tot 3 uur.
Ik gebruik daar dan een oude wel scherpe beitel voor (gewoon een uit een setje van een paar euro) om geen niet-uitgeharde lijm op mijn goede beitels te krijgen als ik toch iets te vroeg ben met weghalen.
Ik merk geen negatieve effecten met afwerking, in ieder geval niet meer dan met andere lijmen waarmee ik heb gewerkt.

Je leest ook vaak dat geadviseerd wordt om Titebond 3 te gebruiken voor snijplanken omdat deze gecertificeerd voedselveilig is. Alleen deze lijm droogt niet transparant op maar bruin, waardoor je naden juist goed ziet zitten als die er toch heel licht zijn. En de europeese pvac-lijm is net zo voedselveilig waarschijnlijk (en je krijgt er ook zowat niets van binnen), alleen onze lijm is er niet op getest en dus niet gecertificeerd. Maar PU zou ik inderdaad ook niet willen gebruiken voor een snijplank (of eigenlijk helemaal niet in de fijnhoutbewerking, tenzij het een ruwbouwconstructie is).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.562
3.017
Gaanderen
Ik leef nog steeds met een pu gelijmde snijplank. Je krijgt toch nauwelijks iets binnen van de uitgeharde lijm.
Ik zou me meer zorgen maken over de producten die op de plank komen dan van de lijm die er heel mischien vanaf komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en henkverhaar

jorisvh

Post veel
mijn ervaring loopt volledig gelijk aan die van @klusrob, behalve dan dat ik de Rectavit 233 gebruik.
vaak eerder voor de langere open tijd dan voor de waterbestendigheid.
opkuisen zoals alle PVAc, nat met vochtige doek of droog met beitel of schraapstaal. ik doe ook liefst na ongeveer een uur, voordat die echt hard is.
de lijm is iets geler en iets minder vloeibaar dan andere versies “witte lijm” maar droogt transparant op.
voor oliën goed schuren. op plekken waar lijmt zit trekt olie niet in dus dat verschil ga je zien, zeker als de olie gepigmenteerd is.

PU lijm gebruik ik enkel voor niet passende verbindingen of met zeer poreuze materialen zoals ”kopse” kanten van OSB. hopelijk zijn deze situaties niet van toepassing voor je snijplank 🤪.
het is een vullende lijm die bruist en luchtbelletjes zijn niet echt sterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.562
3.017
Gaanderen
Ik wil toch even reageren op het bovenstaande van Joris. PU is geen vullende lijm maar een lijm die uitzet en niet sterk is als de verbinding niet goed past. Een lijmkit zoals woodmax is volgens mij een betere keuze, is beter als de boel niet zo goed past.
Waarom heb/had ik mijn snijplank met PU gelijmd. Toen waren er niet/nauwelijks witte D4 lijmen. Bovendien zijn de lijmoppervlakken mooi passend en er zaten toen geen naden in. Nadat het ding in de afwasmachine is geweest is er een klein scheurtje in gekomen. (ik was het niet).
Ik geef de voorkeur aan witte houtlijm maar heb niets tegen een PU.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.980
2.210
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil toch even reageren op het bovenstaande van Joris. PU is geen vullende lijm maar een lijm die uitzet en niet sterk is als de verbinding niet goed past.
mogelijks zitten we hier op de rand van een academische discussie over wat 'vullen' en 'uitzetten' betekent
het uitzetten van pu heeft zijn grenzen
is de opening voldoende klein, dan is de lijm na uitzetten vullend
is de opening te groot, dan is de lijm niet-vullend
hoe meer de lijm moet uitzetten om te (kunnen) vullen, hoe meer/groter de belletjes
belletjes hebben weinig kracht
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
qua toepassing, helemaal mee eens, Wim.

het is idd de vraag wat vullen is.
rectavit zegt dat hun rectan (PU D4) “vullend vermogen door bruiseffect“ heeft. dus die vult kieren, maar (deels) met lucht.
beter is natuurlijk om kieren te vullen met een vol materiaal dan met schuim en dan zou ik ook eerder rectavit structan (polymeer D4) gebruiken, waarschijnlijk een equivalent van woodmax. die noemen ze “afdichtend”.
what’s in a name?

in theorie moeten we in de fijne houtbewerking natuurlijk nooit kieren vullen omdat alles perfect past 😇🤣🤫.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.502
345
Torhout, België
Wim, ik heb ook goeie ervaringen met Rectavit 233 voor snijplanken. Mijn snijplank is na 3 jaar nog altijd in goeie staat. Gaat weliswaar niet in vaatwasser, maar ik durf ze wel goed te schrobben met water en zeep. Ik had dezelfde lijm ook gebruikt voor tuintafel, om blokjes aan de regels te lijmen, waar dan vanonder de latten (= het bovenblad) op geschroeft zaten. Dit ging echter minder goed, veel van die blokjes zijn na een jaar toch los gekomen. Maar dat is wellicht toch veel gevraagd van de lijm, de tuintafel stond ganse tijd onbeschut buiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim ()

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.562
3.017
Gaanderen
mogelijks zitten we hier op de rand van een academische discussie over wat 'vullen' en 'uitzetten' betekent
het uitzetten van pu heeft zijn grenzen
is de opening voldoende klein, dan is de lijm na uitzetten vullend
is de opening te groot, dan is de lijm niet-vullend
hoe meer de lijm moet uitzetten om te (kunnen) vullen, hoe meer/groter de belletjes
belletjes hebben weinig kracht
Ja, zo af en toe zoeken we het achter de komma.
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
826
882
de buurt van den bosch
Lijm, echt zo'n onderwerp waar je je met 'high end' discussies in kunt verliezen en voornamelijk bezig bent met suboptimalisatie (kost veel tijd en geld bij minimale meerwaarde war het niet zo van belang is). Helemaal als 80% van de sterkte van het geheel uit de constructie kan/hoort te komen.
Hier staat een heel belangrijke opmerking in.
Als jou verbindingen goed zijn maakt het niet zo veel uit welke lijm je gebruikt.(wel bij binnen en buiten gebruik)
Als je een kistje maakt met zwaluwstaarten en je tikt deze even in elkaar zonder lijm valt deze echt niet uit elkaar,dit geldt ook voor bv pen en gat.Uiteindelijk lijm je je werkstuk natuurlijk wel.
Ik gebruik veel lijm die ik zelf maak in een pot.(warme lijm)
Verder heb ik goede ervaringen met old brown glue.Deze kun je zelf samenstellen maar zijn ook verkrijgbaar in kant en klaar flesje
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Eigenlijk zijn veel lijmen aan elkaar gewaagt, D3, meer water bestendig D4, Titebond en ga maar door.
Constructie moet goed zijn en de lijm is het sterkst als de ruimten tussen 2 delen zo minimaal is (denk ik dan)
Als ik ruw hout hebt kan ik dit aan elkaar lijmen, maar als ik zorgt dat de 2 delen gladder zijn dan is de verbinding beter.
Dit is hoe ik het zie en begrijpt, corrigeer me als ik het fout hebt.

Een ander punt las ik in de KOMO productcertificaat op de site van Frencken is dat de lijm niet is geschikt voor dragende toepassingen.
Welke lijm gebruiken ze dan in de houtbouw, lijkt mij dat die wel dragend is.
Niet dat ik het nodig hebt, maar wel interessant te weten, misschien ooit wel een keer nodig.


Scherm­afbeelding 2023-08-11 om 09.10.19.pngKOMO productcertificaat
 

TomVH

Nieuw lid
18 dec 2010
20
4
beter is natuurlijk om kieren te vullen met een vol materiaal dan met schuim en dan zou ik ook eerder rectavit structan (polymeer D4) gebruiken,

in theorie moeten we in de fijne houtbewerking natuurlijk nooit kieren vullen omdat alles perfect past 😇🤣🤫.
De structan is ook een PU. De structan wood is een polymeer (zo uit het hoofd als ik mij niet vergis). Waarschijnlijk een tikfout. Ideaal voor plaatsen waar je niet kan klemmen. Ik heb de kopse kanten van gevelbekleding (waar 2 planken tegen elkaar komen) gelijmd met deze lijm. Zie foto. Vooraf getest en goed bevonden. (nadien de lijm verwijderen met beitel of etc.). De toleranties van de PU lijmen zijn echt zeer nauw. Allemaal rond de 0,2mm maximaal zo het uit hoofd.

In de Belgische houtskelet wordt er veelal OSB tand en groef verlijmd als uitstijving. dus een structurele verbinding. Maar de toleranties van de tand en groef van norbord OSB is zeker niet binnen de 0,2mm. En in de praktijk wordt er altijd een PU gebruikt bij de weinige projecten die ik heb gezien. Ik stel mij toch vragen... Natuurlijk worden alle krachten overgedragen op schroefjes of nagels. Dus die lijmverbinding moet misschien niet perfect zijn (zwakste schakel ... ). Een bruisende lijm is wel luchtdicht. Mits goed aangebracht is er geen tape meer nodig (eigen praktijkervaring)

Ik heb uren gezocht naar een houtlijm met een open tijd van 30min en een tolerantie van 1mm. Niet gevonden.
 

Bijlagen

  • 20221028_104832.jpg
    20221028_104832.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 15

jorisvh

Post veel
De structan is ook een PU. De structan wood is een polymeer (zo uit het hoofd als ik mij niet vergis). Waarschijnlijk een tikfout.
Oeps, ik bedoelde inderdaad de structan wood (de enige waar ik zelf ervaring mee heb) en dat is inderdaad een polymeer.
ik dacht dat structan wood een houtkleurige versie van structan was (zoals er ook wit, zwart en grijs is), maar klaarblijkelijk zijn structan en structan colors totaal andere producten.
rectavit wil duidelijk verwarring zaaien en dat is gelukt 🙄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.