Verwa, hier kan je het vinden: https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/lijmen/280-titebond-iii-118ml.html
Verwa, hier kan je het vinden: https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/lijmen/280-titebond-iii-118ml.html
mogelijks zitten we hier op de rand van een academische discussie over wat 'vullen' en 'uitzetten' betekentIk wil toch even reageren op het bovenstaande van Joris. PU is geen vullende lijm maar een lijm die uitzet en niet sterk is als de verbinding niet goed past.
Ja, zo af en toe zoeken we het achter de komma.mogelijks zitten we hier op de rand van een academische discussie over wat 'vullen' en 'uitzetten' betekent
het uitzetten van pu heeft zijn grenzen
is de opening voldoende klein, dan is de lijm na uitzetten vullend
is de opening te groot, dan is de lijm niet-vullend
hoe meer de lijm moet uitzetten om te (kunnen) vullen, hoe meer/groter de belletjes
belletjes hebben weinig kracht
Hier staat een heel belangrijke opmerking in.Lijm, echt zo'n onderwerp waar je je met 'high end' discussies in kunt verliezen en voornamelijk bezig bent met suboptimalisatie (kost veel tijd en geld bij minimale meerwaarde war het niet zo van belang is). Helemaal als 80% van de sterkte van het geheel uit de constructie kan/hoort te komen.
De structan is ook een PU. De structan wood is een polymeer (zo uit het hoofd als ik mij niet vergis). Waarschijnlijk een tikfout. Ideaal voor plaatsen waar je niet kan klemmen. Ik heb de kopse kanten van gevelbekleding (waar 2 planken tegen elkaar komen) gelijmd met deze lijm. Zie foto. Vooraf getest en goed bevonden. (nadien de lijm verwijderen met beitel of etc.). De toleranties van de PU lijmen zijn echt zeer nauw. Allemaal rond de 0,2mm maximaal zo het uit hoofd.beter is natuurlijk om kieren te vullen met een vol materiaal dan met schuim en dan zou ik ook eerder rectavit structan (polymeer D4) gebruiken,
in theorie moeten we in de fijne houtbewerking natuurlijk nooit kieren vullen omdat alles perfect past .
Oeps, ik bedoelde inderdaad de structan wood (de enige waar ik zelf ervaring mee heb) en dat is inderdaad een polymeer.De structan is ook een PU. De structan wood is een polymeer (zo uit het hoofd als ik mij niet vergis). Waarschijnlijk een tikfout.