Tuinpoort

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
vraagje ivm een tuinpoort in padoek (hoogte 2m en 2 vleugels van 1m breed)
de 2 vleugels zijn bevestigd met 3 stelbare hengen aan 2 palen (azobe of padoek 120x120 of 140x140)

de palen staan volledig los; kunnen niet aan een bestaande constructie bevestigd worden
ondergrond: Vlaamse zandgrond

optie1: palen 1 meter in de grond, paal bij de grond-lucht overgang insmeren met rubberseal. gat van 40 cm diameter waar paal in komt en opvullen met stabilise. (blijkbaar is beton niet aangewezen aangezien er water zou kunnen insijpelen als de paal krimpt en loskomt van het beton)

optie 2: betonnen sokkel van 40cm diameter en 80cm diep (bv PVC buis diameter 40 in de grond steken en die volstorten met beton) waar de paal op bevestigd wordt met een paalvoet die vastgezet wordt met draadstangen en chemisch anker of de draadstangen al mee instorten in het beton

hebben jullie opmerkingen? voorkeuren? alternatieven?

mijn grootste schrik is dat de palen (op termijn) naar binnen buigen door het gewicht van de vleugels

bedankt voor het meedenken
Wim
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.278
2.667
Je kan 2 vierkante gegalvaniseerde kokers in de beton storten. Of 2 palen met kopplaten laten maken en laten galvaniseren. Die kan je dan met lijmankers in de beton vast zetten. Als je ze direct in de beton zet even een gaatje boren net boven de beton, zodat er geen water in blijft staan. Anders heb je kans dat de koker bij vorst bol gaat staan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.278
2.000
Klein-Brabant, Vlaanderen
als dat aanvaard wordt, kan je op de kop van de palen een dwarsverbinding maken, zodat de palen mekaar recht houden

azobe wordt voor waterwerken gebruikt
kan dus tegen nattigheid
mijn ervaring met azobe is beperkt
mijn houtboor van 5 mm werd gloeiend

padoek heeft mijn voorkeur
bij het schaven en zagen, kreeg ik het op mijn longen
dat is hier niet nodig

toch hetzelfde hout voor palen en poort gebruiken

de vleugels zijn amper 1 m breed
het hefboomeffekt gaat minimaal zijn

ik zou het eenvoudig houden
palen diagonaal schoren + met lijmklemmen op de gewenste afstand houden & gewoon in snelbeton
tenzij je meer dan 20 jaar waarborg wilt geven

goeie tip van @chevy66 om een gaatje te boren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.