the living room woodworker

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
the livingroom woodworker

De een doet het in de schuur, de ander op het zolder. Er werken er in werkplaatsen. Ik doe het in de woonkamer :D
Toen we een jaar geleden een nieuwe vloer kochten lag er een restpartijtje vol eiken vloerdelen. 280 cm lang en 25 cm breed. Mooi om een eettafel van te maken. Een jaar later is er tijd en ruimte, helaas niet in mijn schuurtje. In Zwolle heeft Tamar van Meubelmakerij Tonnemaa de delen op werkbare breedte gemaakt en er gelijk domino's in gefreesd. Een lust voor het oog een VAKMAN aan het werk te zien.

Mijn klus is er een tafel van te maken. Omdat het gevaarte 240 cm lang is ben ik naar de woonkamer verhuisd. Daar moet hij ook komen dus dat komt goed uit. Eerst de delen, de messing en groef in elkaar gelijmd en de koplatten er op gelijmd. Van de voorgaande werkzaamheden zijn helaas geen foto's STOM STOM STOM.
Op internet grenen poten gekocht en de grene regels gekocht. Vandaag maar eens aan het onderstel begonnen.
IMG_1045.jpg
Mijn tijdelijke werkplaats.
IMG_1046.jpg
Hij past wel in de woonkamer.
IMG_1047.jpg
let op het zwarte kussentje. Op je knieen zitten houd ik geen dag vol.
IMG_1048.jpg
Het lijkt er een beetje op.
IMG_1048.jpg
De regels met deze plaatjes vast gezet.Hiervoor moet er wel een hap uit de poot. Deze zijn 10 x10 dus er is wel wat vlees over.
IMG_1049.jpg
Met mijn schaaf-zaagplankje alles mooi haaks gemaakt.
IMG_1050.jpg
Je ziet gelijk mijn nieuwe Japanner in actie.
IMG_1053.jpg
Een stukje afval van het blad
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Grappig om te zien dat ik niet de enige ben die soms gewoon in de woonkamer staat te bouwen :)

Van die vloerplanken kun je idd prima een tafelblad maken. Ik ben alleen bang dat het lijmen van de kopstukken niet de best keuze is geweest. Ik kan me vergissen maar ik ben bang dat daar een behoorlijk spanning op komt te staan. Je langslatten willen namelijk kunnen uitzetten en krimpen. Om die reden word een tafelblad ook niet gefixeerd op de regels van het onderstel maar krijg het ruimte om te bewegen.
Die ruimte word ze nu ontnomen doordat die koplatten dat niet meer toestaan.

Om diezelfde reden ligt je houten vloer niet strak tegen de muren.

Maar ergens moet ik vergissen, want ik kan me niet voorstellen dat jij zo'n fout zou maken...
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik zie al een nieuw You Tube kanaal komen: The Livingroom Woodworker.

Maar dat is wel een mooi blad, zo aan het afvalstukje te zien.

Groeten, Raymond
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Moet er niet een subforum komen voor WoonkamerWoodWorking?

Maar even zonder gekheid: blijkbaar hebben nogal wat mensen (ik incluis) ruimtegebrek en dus woonkamer als enige mogelijkheid. Best handig om eens truckjes uit te wisselen om de impact op het woongebeuren een beetje te beperken. Denk aan stof, lawaai en dergelijke.

Zo heb ik zelf uitgevonden dat schaven werkelijk fantastisch gaat op een oud laken op laminaat (lekkere gladde ondergrond). Vervolgens het te schaven deel met een reststukje ertussen tegen de muur en voila, een planing stop.

Andere truck: bij het uithakken e.d. werkstuk op de workmate (ja, daar moet ik het helaas mee doen) en zelf erbovenop gaan zitten om voldoende gewicht te krijgen om prettig te werken.

Andere handigheidjes?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo lezers
De naam dthe livingroom woodworker is nog VRIJ;) geintje natuurlijk.
De vloerdelen hebben een jaar op de verwarmde zolder gestaan. In die tijd heb ik ze goed in de gaten gehouden, gemeten en op vlakt gecontroleerd.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook mijn bedenkingen had. Tamar heeft er per kopse kant 2 domino's in gefreesd. Hij is er stellig van overtuigd dat dit geen probleem hoeft te zijn. Omdat hij dit soort werk voor zijn brood doet , en ik al heel wat stukjes vakwerk voor bij heb zien komen vertrouw ik op de deskundige.
De tijd zal het mij leren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.286
224
't hoofd van Overijssel
Moet er niet een subforum komen voor WoonkamerWoodWorking?

Maar even zonder gekheid: blijkbaar hebben nogal wat mensen (ik incluis) ruimtegebrek en dus woonkamer als enige mogelijkheid. Best handig om eens truckjes uit te wisselen om de impact op het woongebeuren een beetje te beperken. Denk aan stof, lawaai en dergelijke.

Zo heb ik zelf uitgevonden dat schaven werkelijk fantastisch gaat op een oud laken op laminaat (lekkere gladde ondergrond). Vervolgens het te schaven deel met een reststukje ertussen tegen de muur en voila, een planing stop.

Andere truck: bij het uithakken e.d. werkstuk op de workmate (ja, daar moet ik het helaas mee doen) en zelf erbovenop gaan zitten om voldoende gewicht te krijgen om prettig te werken.

Andere handigheidjes?

Lijmklem gebruiken om je spijker en schroeven op de workmate te houden.
Afb0277.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mijn nieuwe vriend ?????
IMG_1054.jpg
Een GROOT nadeel van werken in je huis is de bijbehorende nieuwe klusjes . In de schuur schuif ik het onder de werkbank maar onder het kleed valt dat zo op.
HG Hugo
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik klus ook al jaren veel in de woonkamer. Twee huizen terug de fout gemaakt om ook te gaan polyesteren. Was niet zo vriendelijk voor het bezoek. In m'n vorig flatje dus op t gegeven moment mn bed maar in de woonkamer gezet, zodat de slaapkamer klushok kon worden, met tochtstrippen rond de binnendeuren en een ventilator in de raamopening.

Met stofafzuiging op m'n gereedschap hou ik het tegenwoordig behoorlijk stofvrij. Momenteel wordt de woonkamer volledig verbouwd, dus heb een slaapkamer opgeofferd als tijdelijke woonkamer. Beneden kan ik dus lekker bende maken.

Duurt helaas nog even voordat ik dat soort mooie meubels kan gaan maken...
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Moet er niet een subforum komen voor WoonkamerWoodWorking?

Maar even zonder gekheid: blijkbaar hebben nogal wat mensen (ik incluis) ruimtegebrek en dus woonkamer als enige mogelijkheid. Best handig om eens truckjes uit te wisselen om de impact op het woongebeuren een beetje te beperken. Denk aan stof, lawaai en dergelijke.

Zo heb ik zelf uitgevonden dat schaven werkelijk fantastisch gaat op een oud laken op laminaat (lekkere gladde ondergrond). Vervolgens het te schaven deel met een reststukje ertussen tegen de muur en voila, een planing stop.

Andere truck: bij het uithakken e.d. werkstuk op de workmate (ja, daar moet ik het helaas mee doen) en zelf erbovenop gaan zitten om voldoende gewicht te krijgen om prettig te werken.

Andere handigheidjes?

een stofzuiger maar vooral het ontbreken van een vrouw persoon is bij woonkamer woodworking erg, zo niet verdomd handig :)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
een stofzuiger maar vooral het ontbreken van een vrouw persoon is bij woonkamer woodworking erg, zo niet verdomd handig :)

Het is mischien een beetje kru, maar de klussen gaan altijd beter als de baas niet toekijkt. Vandaag weer verder met de tafel. In de regels heb ik eerst een gleuf gefreesd. Daarna de onderrand afgerond (ook met de frees) Ik heb er natuurlijk wel een stuk of 5 verschillende schaven voor maar die moet ik eerst VINDEN dan nog slijpen wetten enz. enz enz.
In de regen nog even snel de veren, zo noem ik ze gezaagd en geschuurd.
Het ziet er ongeveer zo uit. De regels zijn 8 cm hoog, op 2 cm zit een gleuf van 1 cm diep. de triplex plaatjes zijn 15 cm lang een de schroef trekt de lat vlak op de tafel. Met schroeven van 40 trek ik het geheel vlak en strak. de hoekijzers houden het geheel mooi haaks.

IMG_1063.jpg
IMG_1064.jpg
IMG_1065.jpg
bovenstaande afbeeldingen zijn de onderkant van de regel.
IMG_1061.jpg
Er is wel een klein probleem ontstaan. De eettafelstoelen zijn eigenlijk meer van die kuipstoeltjes. De leuningen zijn voor het mooi 4 cm te hoog. Of de poten zijn 4 cm te laag. Het plan is pootjes ONDER de poten te plaatsen, In een winkel hebben we ze zien staan. Het blad is nu 77 cm hoog dus er is wel wat mogenlijk.
WORD VERVOLGT
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb er natuurlijk wel een stuk of 5 verschillende schaven voor maar die moet ik eerst VINDEN dan nog slijpen wetten enz. enz enz.

Heel herkenbaar, ik ben ook aan een tafel begonnen, maar voorlopig heb ik meer staan slijpen en wetten dan schaven.
En dan nog een plankje voor die schaven en beitels gemaakt.

Maarrrrr.... Nu ben ik echt begonnen.

Wel een interessante oplossing met die veren. Zitten de regels op deze manier goed vast?

grts, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij zijn dat geen veren maar bladwervels (denk ik:rolleyes:) voor het uitzetten van het hout in de breedte mocht het niet zo zijn heb ik niets gezegd .
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
....
Er is wel een klein probleem ontstaan. De eettafelstoelen zijn eigenlijk meer van die kuipstoeltjes. De leuningen zijn voor het mooi 4 cm te hoog. Of de poten zijn 4 cm te laag. Het plan is pootjes ONDER de poten te plaatsen, In een winkel hebben we ze zien staan. Het blad is nu 77 cm hoog dus er is wel wat mogenlijk.
WORD VERVOLGT

Dit probleem had ik ook, dus blokjes onder de poten gemaakt, stoelen mooi er onder..... Totdat je een keer aan die tafel eet..... dus misschien ook maar vast kussentjes voor inde stoelen zoeken :eek:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Peer
Ik zit een beetje aan houten sjoelschijven te denken. Ik heb er nu een soort blokjes onder liggen. Niet mooi maar wel praktisch.
Raymond
Wel een interessante oplossing met die veren. Zitten de regels op deze manier goed vast?
Ik ben mischien een beetje overboord gegaan met deze plaatjes, de regels krijg ik op deze manier met geen mogenlijkheid meer los. Ze stonden wel een heel klein beetje naar binnen maar de hoekplaatjes hebben het allemaal mooi haaks getrokken,
RENDEW
Veren of bladwervels, als het maar een naam heeft. Het is voor het uitzetten krimpen van het blad. Ik heb het bij Tamar gezien, en ik als echte copycat heb deze techniek overgenomen. Bij nader inzien had ik de metalen hoeplaatjes ietsje verder van het blad moeten plaatsen. De houtdraaibouten zitten voor mijn gevoel een beetje te dicht bij het blad.
Voor de volgende tafel :)
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zooooooo de livingroom woodworker gaat weer verhuizen, ;) terug naar mijn schuur. Het eerste voordeel , ik kan weer staan, op de grond werken is de moord voor mijn knieen.
IMG_1070.jpg
Mijn tijdelijke werkbank met de losse troep mooi door elkaar.
IMG_1068.jpg
Hier zie je goed dat de onderste bout een beetje dicht op de kant zit.
IMG_1071.jpg
Vast niet de laatste keer op zijn kop, maar wel voor nu.
IMG_1075.jpg
IMG_1078.jpg
Ik vind het toch wel een mooi gezicht
IMG_1081.jpg
Ik was nog niet klaar of de kopers van de oude eettafel stonden op de stoep. Mooier kan haast niet. De oude er uit en de nieuwe op zijn plek.
IMG_1083.jpg
IMG_1084.jpg
De klosjes onder de poot en de stoel onder de regels.

Alles bij elkaar een heel gaaf project. Tamar bedankt voor de hulp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.