Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Luc,
Ik heb onlangs een een HM1 aangeschaft. De persoon waarvan ik hem kocht heeft nog een HM2 en heeft hiervan reeds 1 wals zelf gerenoveerd.
Hij heeft de rol opnieuw bekleed met een soort water of gasleiding van de juiste dikte en materiaal. Dit had hij enkele jaren geleden gekocht via marktplaats.nl
Ik heb hier al naar gezocht maar nog niet gevonden waar ik het kan kopen.
Deze komen in aanmerking denk ik :
http://www.kingdaflex.com/products_detail/&productId=68.html
of
http://www.groot.nl/slangen-leiding...eslangen/olie-en-benzinebestendige-slang.html

2015-07-17 17.50.01.jpg
Zo ziet de slang er uit die hij nog heeft. buiten diameter = 36, binnendiameter = 25

Als ik iets vind, laat ik het zeker hier op het forum weten.
Mijn aandrijfrollen kunnen voorlopig nog mee, maar ik zou graag een oplossing achter de hand hebben die geen € 150 kost per rol.
Als iemand anders iets weet, laat maar horen.
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Bedankt Jartoos,
ik denk dat ik dat ga doen. Ik had enkele namen van firma's die zo'n herbekleding doen maar nog geen prijzen. Ik ga zo'n slang zoeken en dan het ook zelf proberen. Ik heb eens nagekeken en de maten die je noemt zullen wel kloppen. De binnendiameter zal wel spannen maar dat is de bedoeling hé. Ik hoop dat het met zeep of vaseline lukt. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor de suggestie.
Luc
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Luc,
Deze persoon had de slang bevestigd met 2-componenten lijm, en deze zorgt ervoor dat de slang er vrij vlot kan overgeschoven worden en na drogen goed blijft zitten.
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Jartoos,
ik heb een slang gevonden met de exacte maten die jij noemt. Ik heb een halve meter gekocht voor 6,90€. Ik heb beide walsen overtrokken ondertussen, zonder lijm, gewoon met een houten hamer erop geslagen en het zit goed vast. Ik heb nu wel een ander probleem en dat is dat het riempje dat de walsen aandrijft, opzij wegloopt en dus tegen de wand van het wiel gaat oplopen. Het is nog nieuw maar vertoont daardoor al slijtsporen. Ik ben zeker dat het riempje op die manier snel terug stuk is. De 2 assen schijnen dus niet niet mooi parallel te lopen. Enig idee wat ik hier kan aan doen of wat de oorzaak is ? Ik dacht van 1 of andere stop op de bovenste as te zetten. Een metalen ring er rond doen ofzo. Andere oplossingen ?
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Luc,
Dit kan je misschien best even vragen aan Scheppie of iemand anders met een HM2.
Ik heb een HM1 en denk dat de overbrenging niet exact hetzelfde is.
Als ik een nieuw aandrijfriempje moet hebben, moet dit 1 zijn voor de HM1, daar zit dus blijkbaar een verschil op.

Kan jij even laten weten waar je de slang gekocht hebt ?
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Jartoos,
ik heb de slang gekocht bij ´het rubberhuis´ in Zaventem. (ik ben Belg)
http://www.rubbercenter.com/fotosmagazijn.htm
maar bij Groot.nl (de link die je zelf doorstuurde) lijken ze me dezelfde slang te hebben: identieke binnen en buitendiameter.
Ik zal je suggestie volgen en mijn vraag aan Scheppie stellen.
bedankt
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Luc,
Dan zal ik zeker mijn licht even opsteken in Zaventem.
(Ik woon in Wespelaar, bij Haacht)
Kan je misschien ook nog even laten weten welk type je juist hebt genomen ?

Bedankt voor de informatie ! :)
 
Laatst bewerkt:

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Sorry, het was me ontgaan dat je ook nog een vraag had gesteld. Het type heb ik niet echt genoemd. De verkoper vroeg me waarvoor het juist moest dienen en heeft toen de goedkopere versie voor gas aangeraden ipv één die tegen chemische stoffen bestand is. Als je de diameter geeft dan weet die wel wat je nodig hebt. Ik heb een halve meter voor 6,90€ gekregen, daarmee weet je dan of je hetzelfde type krijgt. Succes !
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Knal! heb ik dit weekend toch wel een Scheppach HM2 op de kop getikt zeker! Omdat mijn combiné (een zinken compact 21, italiaans, geen stukken te vinden pfff) het begaf, maar uitgekeken naar een mooie machine. Na het lezen hier overgegaan tot de aankoop! Na een dag stellen en prustsen met reilat, waterpas en schuifmaat staat alles vlak en haaks! Nu nog een manier vinden om de messen te slijpen en ik kan beginnen :)
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Proficiat Jokke ! De messen zou ik wel door een slijpdienst laten doen. Ik heb dat net gedaan en 3€ per mes betaald, btw in. Daarmee blijven je messen gegarandeerd identiek. Ik heb mijn HM2 geërfd van mijn vader en dit weekend zijn nog de langgatboor- en de zaagtafeluitbouw boven water gekomen. Die zaagtafel heb ik niet nodig dus als je er iets kan mee doen mag je ze hebben voor een prijsje. Ik ben ook benieuwd of jij een probleem hebt met het aandrijfriempje van de aanvoerrollen (zie mijn eerder bericht) . Succes nog. Luc
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Hoi Luc,
Ik heb al een zaagtafel, maar toch bedankt! Ik had geen problemen met het aandrijfriempje. Buiten het feit dat de verf er wat af is, en het afdekbakje van de aandrijfrollen gebarsten is verkeert hij in redelijke staat. Bedankt voor de tip om de messen te laten slijpen. Een van de messen zat iets lager en is daardoor nog nieuw, omdat die niet geschaafd heeft. Ik snap niet goed wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.. waarschijnlijk weg gedaan 'omdat het niet goed werkte' :)
Weet je toevallig adressen in belgië van zo'n slijpshops?
Edit: Ik heb er al een in de buurt gevonden!
 
Laatst bewerkt:

afc

Actieve deelnemer
13 sep 2015
40
3
Hoe groot mag een freeskop voor tfe30 max zijn 100mm of 120 mm?
 

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
71
28
Woerden
Beste mensen,

Op de vraag van AFC heb ik geen antwoord... Wel een vraag en hoop dat ik die hier op deze manier mag stellen. Sinds gisteren de blije eigenaar van een HM2 in zeer goede conditie. Wat ontbreekt is het stelplaatje voor het afstellen van de messen. Als ik de afbeelding in de handleiding bekijk, dan schat ik in dat de messen zo ver boven het vaste blad uit komen dat het stelplaatje ongeveer 6 millimeter verschuift. Klopt deze aanname?

Met vriendelijke groet,

Henk
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Bedankt Johan, dat is goedkoper dan wat ik heb betaald. Ik ga me er een als reserve aanschaffen. (ze slijten nogal snel op mijn HM2)
groetjes
Luc
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Vandaag begonnen met het vervangen van de rubberen rollen en aandrijfriem op mijn Scheppach HM1.
Inmiddels is het hele tandwielwerk eraf en kan ik het riempje zo vervangen.
de rol onder het vaste blad is eraf, nu nog 2 dingen doen:
- de rol onder het beweegbare blad eraf krijgen
- het tandwiel overzetten op de nieuwe rubberen rol

en over deze twee dingen heb ik een vraag:
- hoe demonteer ik het beweegbare blad zodat ik de aandrijfrol uit kan nemen?
- hoe krijg ik het tandwiel van de oude rubberen rol af. ik zie dat er een staafje door de as zit, maar krijg hem er niet gemakkelijk uit. Is het gewoon een kwestie van door-rammen? en hoe krijg ik hem dan weer op de nieuwe? kan het niet gewoon met een boutje en moertje?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Beste mensen,

Op de vraag van AFC heb ik geen antwoord... Wel een vraag en hoop dat ik die hier op deze manier mag stellen. Sinds gisteren de blije eigenaar van een HM2 in zeer goede conditie. Wat ontbreekt is het stelplaatje voor het afstellen van de messen. Als ik de afbeelding in de handleiding bekijk, dan schat ik in dat de messen zo ver boven het vaste blad uit komen dat het stelplaatje ongeveer 6 millimeter verschuift. Klopt deze aanname?

Met vriendelijke groet,

Henk

Dag Henk,

zoals je hieronder op de foto van het originele stelplaatje kan zien, verschuift het 2,5 mm (op de winkelhaak van 100mm tot 102,5 mm).

IMG_4492.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.