Scheppach HM2 (aanschaf en onderhoud)

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Scheppach Duitsland gisteren gemaild, vanmorgen een PDF ontvangen, netjes.
Post maar een email adres mocht er iemand interesse hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Timdoe

Pwiggy

Actieve deelnemer
18 dec 2013
51
3
Heiloo
Beste Thom,

Mooie verzameling om hier alles te plaatsen over de Scheppach, gister ook eigenaar geworden van een mooi exemplaar, nu aant snuffelen voor onderhoud
- Waar , welke onderdelen te olien, klein beetje roest aanwezig
- hoe aanvoer en afvoerblad weer glad te krijgen, en zonder roest
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik had hem al een andere keer geupload, hierbij nog een keer de handleiding van de Scheppach HM2.
Daar staan ook wat aanwijzingen in voor onderhoud (p.27 e.v.).
 

Bijlagen

  • Bed.Anl.HM2.pdf
    4 MB · Weergaven: 350

Verburg1990

Nieuw lid
25 jul 2014
5
0
Beste lezers,

Ik ben er net bij gekomen. geweldig wat er allemaal te lezen is. Nu is het geluk dat ik ook niet een scheppach prima hm2 heb aangeschaft. Nu draait de elektra moter allemaal heel goed. Zitten veel functies bij. Mijn enige probleem is eigenlijk, dat het bijtelblok de verkeerde kant op draait. zo schraap ik niks van me hout af. Ligt dit aan de elektra motor? de manier waarop deze is gemonteerd? wie kan me helpen.
Alsvast bedankt.

Groeten,
Johan.
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Als het een krachtstroom motor is kun je twee fasen verwisselen en is het probleem opgelost, dat kan in de stekker, maar ook op de motor.

Succes! Fons
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een 220 volt motor kan eigg niet verkeerd om draaien, bij 380 volt is het idd 2 draden wisselen. Goede richting = naar je toe bij het vlakken.
Ik ken deze machine niet heel goed, maar kan de aandrijfsnaar / riem er ook gekruisd opgelegd worden?
 

Verburg1990

Nieuw lid
25 jul 2014
5
0
Beste Athanor,

Ik zou niet weten wat ik moet verwisselen. ik ben best handig maar electriciteit is echt een heel slecht punt van mij. Daar weet ik niks van. Kunt u misschien een foto van maken en doorsturen.
En beste Thom, Denk niet dat de messen er verkeerd om in zitten, dit kan maar op 1 manier denk ik. Dus denk ik dat het aan de stroom ligt. Maar hoe ik dat moet oplossen? Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Groeten,
Johan.
 

Verburg1990

Nieuw lid
25 jul 2014
5
0
Beste Thom,

Ik zie op de foto een plaatje er tussen staan, waar je de zijkant open heb en de ketting ziet voor aandrijving van de aanvoerwalsen. Die gele snaar die dat aandrijft, waar kan ik deze bestellen en vinden? Is hier een universele versie van?

Groeten,
Johan.

- - - Updated - - -

beste thom,

zie op je foto een gele snaar van de aandrijving voor de doorvoerwalsen. Waar kan ik deze bestellen of is hier een universele voor?

groeten,
johan.
 

Verburg1990

Nieuw lid
25 jul 2014
5
0
Beste bruine beer,

Ja die bedoel ik. en ik deze gewoon bestellen, dit is de goede?

Had ik nog een vraagje. Heb me krachtstroom helemaal in orde, bedankt voor alle reacties.
Nu zit ik met het volgende. Afstellen van mijn vlakbank. Je heb je bijtel as, met links een verstelbare en afneembaar plateau als geleider. En de rechter kant is vast. Deze kan je alleen in hoogte stellen met de knop aan de zijkant.
Ik krijg het afneembare plateau niet laag genoeg. kan deze niet lager afgesteld worden? Zo kan ik niet schaven.

groeten,
Johan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
de afneembare is de vaste tafel, die andere moet je verstellen. Als die afneembare niet laag genoeg kan staan of je beitels te hoog of je tafel te laag. In laatste geval heeft iemand aan de afstelling zitten klungelen en moet je dus de hele tafel opnieuw stellen.
 

Verburg1990

Nieuw lid
25 jul 2014
5
0
DSC_0267.jpgHet gaat hier om het linker gedeelte. Ik kan dit niet zodanig laag afstellen dat ik een balk helemaal kan doorvoeren en kan schaven. Hoe kan ik dit het beste afstellen nu dan?

Groeten,
Johan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Tsja das lastig te zien zo.... als je op de laagste stand van je verstelbare blad niet kunt vlakken omdat je vaste blad nog lager ligt (linkergedeelte lager dan rechtergedeelte) dan zul je het linkergedeelte los moeten maken en hoger stellen. Met zon oude machine is dat geen feest omdat de bouten vaak erg vast zitten en afbreken of dol zijn. Goed kijken dus welke boutjes waarbij horen dan kun je ze evt vervangen.
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Beste Verburg1990 en andere Scheppach eigenaars die ervaring hebben met het wisselen van het hogervermelde aandrijfriempje voor de aanvoerwalsen. Ik heb een Scheppach hm2 geërfd, en het had geen riempje voor de aandrijfwalsen. Ik kocht een riempje op basis van de onderdelenlijst van Scheppach. Het is 34 cm lang maar lijkt me te kort om er op te kunnen. Ik heb ondertussen het plastieken wieltje al losgemaakt, maar dan lukt het nog niet. Is het de bedoeling dat ik het oprek ? Iemand suggesties ?
 

Luc VdB

Nieuw lid
19 jul 2015
9
0
Ik heb het probleem opgelost ondertussen. Door 2 moeren los te draaien aan de binnenzijde kan het tandwiel dichterbij de aandrijfas gebracht worden, waardoor het riempje er wel op kan. Voor het geval iemand dat probleem ook zou hebben. Ondertussen 1 stap verder: de aanvoerwalsen werken nu, maar het rubber errond is nu in brokken uit mekaar gevlogen bij het eerste gebruik. Helemaal verduurd natuurlijk. Ik zie in oudere posts dat daar al over gepraat is. Dus even kijken wie die walsen opnieuw kan bekleden. Als hiervoor nog nieuwe suggesties zijn, ook welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.