Restauratie Kity 635

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@KrisG en Bijtel: bedankt voor het kijken. Ik denk dat ik inderdaad eens moet gaan kijken naar de afstand tussen lagers en hoofdas, zoals aangegeven door Jos.

Jos: De hamerslag variant die ik heb gebruik komt inderdaad van Motip en wordt ook verkocht onder de naam Colorworks. De kleur is hamerslag groen. Er zijn geen verdere variaties groen beschikbaar in de hamerslag variant. Zie ook deze link: http://www.motip.com/nl/producten/motip/automotive/universele-lakken/hamerslag-lak/

Het doel is wel geweest om in ieder geval 1 van de lagers te vervangen (die aan de overzijde van de aandrijving). Hier zou ik hulp bij krijgen aangezien ik niet het juiste gereedschap er voor heb alleen is dat niet gelukt/doorgegaan. Ik heb de lager getracht goed schoon te maken en vervolgens met teflon spray behandeld. De lager draait nu soepel genoeg wat mij betreft.
In eerste instantie heb ik wel zelf getracht de lager uit de behuizing te krijgen. Hierdoor zou hij inderdaad iets kunnen zijn verschoven maar nooit zoveel als dat ik nu aan speling heb. Dus wellicht is er door de vorige eigenaar al iets aan geprutst? Als ik het goed heb gezien dan heeft de as ook een schouder (als je dat zo noemt) aan beide kanten waar de lager tegenaan moet komen.
Zal er vanavond eens goed en in alle rust naar kijken.


Groet,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het ziet er wat mij betreft allemaal goed uit, zoals het in elkaar zat. Er zitten inderdaad verdikkingen (schouders) op de punten van de as waar de lagers tegenaan moeten zitten. En daar zaten ze ook tegenaan. Het enige wat nog zou kunnen is dat de lagers iets dieper in de behuizing moeten liggen.
Vwb deze lagers: ik ga ze toch vervangen. Het ligt nu los, het kost weinig geld (zo'n 5 euro per lager excl verzending) en ik heb er straks alleen maar profijt van :)

Dus vandaag even langs een garage hier in de buurt geweest waar ze me graag hielpen met het verwijderen van de oude lagers. En nu ligt ook dit gedeelte dus uit elkaar.
IMG_20170502_141336.jpg
IMG_20170502_141327.jpg

Nu nog even wachten tot de nieuwe lagers er zijn.
Ondertussen heb ik weer wat onderdelen schoon te maken en ga ik starten met de constructie waarop het geheel moet komen te staan.

Gr,
Luuk
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag Luuk,
Goed bezig, daar krijg je geen spijt van.
Ik denk dat je bij het de- en monteren aan het begin van de lagers uit de schildjes, de lagers niet goed terug in positie hebt gekregen, waardoor de lengte niet meer klopte.
Let op dat de nieuwe lagers licht schuivend in het eindschild kunnen gaan, (boring lichtjes met licht schuurpapiertje er doorheen halen en met de oude ff passen, lagers met drupje olie monteren) dan heb je ook geen verklemming en klopt de afstand. haal de lagerschildjes ook niet door elkaar, er zit verschil in de borsthoogte aan de lager zijde ( leg ze maar eens naast elkaar)
Tegenover de aandrijving wordt het lager midden in het schild opgesloten en zonder speling, aan de aandrijfzijde is er geringe speling aanwezig ( ca. 2 mm) Die speling is jouw speling voorheen op de aandrijfrollen, dus hoogstwaarschijnlijk door onjuiste (verklemde) montage.
Die speling heeft de hoofdas nodig om op de warmte te kunnen uitzetten en krimpen.

Dankjewel voor de bevestiging van de verf, ik ga nu direct wat bestellen!

Ik ben nagenoeg net zo ver als jij, alles gedemonteerd en gestraald, alle blanke delen een week in schoonmaak-azijn gehad, opgepoetst en in de olie staan. Nu echter eerst met het de kleur aan de bak en alles spuiten in de "originele" kleur, dan kunnen we gaan opbouwen.
Vandaag de motor weggebracht om de klemmenkast na te zien, enkele oude draden waren op de isolatie beschadigd en dit wordt hersteld en de lagers worden ook direct vervangen. naderhand in de nieuwe kleur RAL 7035 / lichtgrijs en is alles ongeveer klaar.
Ik heb diverse foto's gemaakt tijdens alle stappen, ik zal ze t.z.t. plaatsen en een verslag maken, leuk om te plaatsen en voor anderen waardevol om te gebruiken... toch?!

De groeten en tot gauw maar weer.
Jos
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker, jullie verslagen zijn (althans voor mij, en ik denk voor meer) waardevol. Mijn handen jeuken om mijn eigen oude verwaarloosde Kity 636 uit de verre hoek van mijn ""opslag"" te halen en ook te beginnen. Maar ik moet eerst mijn werkplaats inrichting af maken.

mvg
klaas0639
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag Klaas,
Da's mooi om te horen, het is ook schitterend en heel dankbaar werk, voor mijzelf tenminste.
Daarnaast is dit wel heel uniek dat een collega gelijktijdig met dezelfde machine aan de slag is, we vullen elkaar mooi aan.

Gr. Jos
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt voor de tips Jos! Beide lagers zaten inderdaad geklemd zonder enige speling. En als ik je goed begrijp zeg je dat er aan de aandrijfzijde speling moet zijn van het lager tov de behuizing waarbij het lager horizontaal iets speling moet hebben? Verticaal lijkt me ook niet logisch want dan vallen de beitels ook niet goed af te stellen :)

Vanmiddag komen de lagers binnen en ga ik er mee aan de slag.

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw foto's/verslag. Voor mij is dit één groot leertraject aangezien ik in het dagelijks leven meer met databases knutsel dan met gereedschap :p En volgens mij heb jij hier al wat meer kaas van gegeten.

Gr,
Luuk
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Luuk,
Zo heb ik het bedoeld, beide boringen licht opschuren totdat bijv. het oude lager er met geringe druk doorheen kan schuiven, druppeltje olie doet ook wonderen.
Zoals je zelf zegt, niet te ruim want dan zitten de lagers los en dat willen we ook weer niet.
Let op bij het monteren van de nieuwe lagers dat je de lagers op de binnenring (asgat) op de as tikt met een stukje buis of pijpje, maar niet via de buitenring want dan is het einde oefening, ( regel; daar tikken waar de passing is)
Sla je op de buitenring, zul je de loopbanen en de kogels beschadigen en zijn de lagers bij voorbaat al defect.
Als je een elektrisch kookplaatje hebt, mag je ze voorverwarmen tot 60º-70º (uitzetting) en gaan ze makkelijker op de as.
Vergeet niet de ringen op de juiste plek te zetten ( voordat je het lager monteert....)
Uiteindelijk mag je de lagers in de schilden schuiven (druppel olie in de boring bevordert het schuiven en corrosie van alu.)
Tijdens montage in het frame en het aandraaien van de bouten met regelmaat ff de as draaien ter controle op verklemming, ook de lagers kunnen zich dan "zetten" in je lagerschilden.
Ik vertrouw op het correct passen in je frame en de reductive van de speling op de wals-assen.

Succes ermee!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik vind het ook nuttig te lezen hoe jij het aanpakt. Zelf had ik moeite met diverse borgpennen/ringen. Dat soort dingen krijg ik er slecht uit, sloop ik snel, lastig terug te plaatsen en kan ze niet nieuw vinden.

Het gaat om de volgende borgplekken:
- Borgpennen & klemringen tandwielen op aandrukrollen
- Borgpen in scharnier uitvoertafel
Hoe (de)monteer jij ze?

Op je laatst geplaatste foto's zitten de tandwielen verkeerd om? Dan hebben we waarschijnlijk de oorzaak van de speling te pakken :rolleyes:
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Jos, bedankt voor de uitleg en tips! Ik ga ze toepassen. Geduld en beleid zijn de sleutelwoorden​;)

@Bijtel: de borgpennen welke ik heb verwijderd zijn er uitgekomen met behulp van wd40 en de juiste spijker. Hierbij heb ik een spijker gezocht met dezelfde diameter als de dunne kant van de pen (die kant moet er straks ook weer als eerste in), hier de punt van verwijderd en vlak geschuurd.

Borgringen heb ik niet verwijderd, hiervan is er wel eentje gesneuveld (zie een paar posts eerder). Ik moet nog even kijken of deze echt vervangen moet worden maar dat zal ik vandaag wel merken bij het plaatsen van de nieuwe lager.
De borgveer op de bijtel as heb ik verwijderd met een borgveer tangetje (gehaald bij HBM).

De tandwielen zitten er wel goed op, die kunnen er ook maar op 1 manier op anders zou de borgpen niet meer geplaatst kunnen worden.


Gr,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik denk ook zeker dat er wel verschil zit tussen de uitvoeringen uit verschillende jaren. Dus kan zouden we beiden een 635 kunnen hebben maar net een iets andere constructie
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Inmiddels heb ik de nieuwe lagers geplaatst. De speling is inderdaad minder geworden en door de boring van de behuizing aan de aandrijfzijde iets te vergroten, heb ik nu ook controle over de grote van die speling (bedankt Jos!)
IMG_20170503_181652.jpg

Het bovenste gedeelte van de onderbouw zit ook in de verf.
IMG_20170502_205654.jpg
In de mooie variant lood-grijs. Niet omdat het moet..... Maar omdat ik er nog veel van had liggen :p
Bovenop komt de machine en links daaronder komt de motor. De zoektocht naar een langere (+/- 1270 mm x 19 mm x 2 mm) platte aandrijfriem is nog niet voltooid. Als jullie een idee hebben waar ik deze kan vinden dan hoor ik het graag!
Hier komt later nog een frame met wielen onder.

Vrijdag ga ik weer even langs bij de garage voor wat locktite om de aluminium poelie vast te zetten.
Daarna kan alles verder gemonteerd en afgesteld worden.

Gr,
Luuk
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag Luuk,

Fijn te horen dat het gelukt is en je een positief resultaat verkregen hebt.
Mooi kastje erbij, het houd niet op!
Qua riemen moet je misschien de montagepositie iets herzien, op onderstaande weblink zie je de gangbare riemen voor bijv. deze machines.
Ik ken de firma verder (nog) niet, maar dan heb je al een idee wat er te koop is qua riemlengte.
Er zijn legio adressen die vlakke riemen kunnen leveren, maar als je naar een exotische maat vraagt, houd het al snel op.

http://www.industrialproducts.be/nl/files/riem-houtmachine-kity-scheppach.pdf

Wederom succes!
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Vergeten, zat die poelie niet er strak op gemonteerd, die zit gekrompen op de as.
Opnieuw goed warm maken en monteren, afkoelen en checken of die goed vast zit.

Ja, nog maar een keer dan, succes...
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik ga er eens kijken, bedankt voor de tips.

Zojuist de messen weer opgehaald nadat ze zijn geslepen. Alleen heb ik het idee dat ze niet vlijmscherp zijn, oftewel ik durf er m'n vinger wel overheen te halen. Hoe scherp moeten zulke messen eigenlijk terug komen van de slijper? Ik zal straks nog eens goed kijken maar volgens mij zitten er zelfs nog dutten in.

Edit: ik heb even gekeken en er zit inderdaad een dut in. Ik weet niet of het goed zichtbaar is maar heb geprobeerd er een foto van te maken.
Screenshot_20170504-172740.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zijn ze geslepen en niet aangezet/ afgewet?
Ik laat ze alleen slijpen en wet ze zelf af, maar ik hoor wel dat niet iedereen dat zo doet.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel ook bezig met het maken van een onderstel voor een recent aangeschafte Kity 636. Grappig, ik heb mijn inspiratie van hetzelfde filmpje. Ik ga er tzt wel een sterkere motor onder hangen, net als lid Bijtel in een ander draadje heeft beschreven. Er rest mij nog één vraag die mij wel geschikt leek om hier te stellen, aangezien Zky de tafels van de Kity nog moet monteren.
Hoe krijg je de in- en uitvoertafels goed uitgelijnd? Mijn invoertafel helt iets naar achteren, en de schaalverdeling klopt ook niet meer als ik de tafels gelijk zet. The Wood Whisperer heeft hier een mooi filmpje van gemaakt, maar de vlakbank die hij gebruikt heeft mooie stelbouten. En die zijn op de Kity geloof ik niet te vinden. Als iemand tips heeft, graag!!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Tjongejonge, er zijn op het forum heel wat Kity eigenaren.

Volgens de handleiding (uitgave 1974!) van de Kity635/636, die ik ondertussen in bezit heb, hebben beide modellen een instelmogelijkheid van de "Ausgangstisch" middels een draaiknop aan de zijkant. (afbeelding 30, blz. 13). Kan bij nieuwere modellen natuurlijk heel anders zijn

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.