Project Y

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Fijn touh, (andré) om je weer aan het werk te zien.
Het is voor mij elke keer weer een genot om jou eind producten te zien.
Dus kom op en maak die emmer af. ;)
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Ho ho, niet te snel hé, langzaam gaat ook;)
Het "huwelijk" tussen emmer en bodem is voor morgen, de onderdelen zijn voorbereid op wat hun te wachten staat:p

De "kroos" aangebracht, niet evident in het zachte hout, maar met wat aanpassingen aan de "beitel" ziet het er niet onaardig uit voor een eerste poging.
IMG_0657.jpg

Bodem verjongen naar de groefbreedte. Dit verjongen gebeurt aan beide zijden, maar aan de bovenzijde is de helling altijd minder uitgesproken dan aan de onderzijde.
IMG_0659.jpg

En klaar voor inbouw.
IMG_0661.jpg
 

tuoh

Oud hout
Nee Fons toch niet. Zou mij wel werk en tijd sparen als ik machines inschakelde voor de klus.
Maar je krijgt dan nooit dezelfde uitstraling als iets dat bijna (uitsluitend) handmatig vervaardigd werd.
Ik wil dat het ambachtelijke er af spat.

Daarom alleen al toch maar opteren voor de klassieke manier van bouwen.
Moet er gelukkig mijn dagelijkse boterham niet mee verdienen:p Aan dit bouwtempo viel ik dood van de honger voor de klus geklaard was:D
 

tuoh

Oud hout
We hebben dus een emmer, weliswaar nog zonder hengsel maar dat mag de pret niet drukken. Het materiaal voor het hengsel (gekloven Es) ligt al een twee maand in het sop te weken. Zeiknat hout klieft en plooit nu eenmaal een stuk beter. Hier moet ik morgen wel eerst nog een dun kliefmes voor maken, maar heb nog een stuk plat HSS staal liggen dat daar geknipt voor is.
Om de volgende emmers vlotter te assembleren en af te werken heb ik ook nog nood aan een soort lage werkbok met een deelbaar werkblad erop, en met liefst ook met een paar spindels erin die beide delen open en dicht dwingen.
Mijn werktafel is te hoog om vlot te kunnen werken, de nieuwe bok word daarom maar 650mm hoog en krijgt, in beide richtingen, schuin geplaatste poten. Dat zou dan een onwrikbaar en stevig werkoppervlak moeten opleveren. Het hele boeltje moet ook volledig en snel demonteerbaar worden, er komen dus de nodige wiggen in te zitten.

Maar vandaag dus de bodem aangebracht, duurde wel geteld 2min:p Onderste hoepel eraf zodat de duigen open konden, langs boven de bodem erin gedrukt, en de hoepel er terug rond geslagen

Resultaat ziet er zo uit.
IMG_0664.jpg

Onderzijde van de emmer afgewerkt (kanten breken)
IMG_0662.jpg

De "oortjes" aan de binnenzijde, en boven de rand van emmer, opnieuw vlak gesneden, is nodig om de pen van het hengsel te laten draaien. (Word één van de komende dagen wel duidelijk)
IMG_0666.jpg

Ook alle bovenranden afgewerkt, werkte het snelst met een mes.
IMG_0667.jpg

De afgewerkte emmer kreeg al één laagje tangolie enkel aan de buitenzijde, meest gedaan om het blanke staal te beschermen maar het hout vaart er ook wel bij.
De binnenzijde krijgt geen afwerking, het hout moet nat kunnen worden binnenin anders word het geheel nooit waterdicht.
IMG_0670.jpg

IMG_0671.jpg
 

tuoh

Oud hout
We naderen stilaan het eindpunt:p Het hengsel is ook klaar om te plooien, gewoon nat plooien gaat niet. De bredere uiteinden moeten redelijk kort geplooid wordt en dat gaat koud niet lukken, dus maar stomen.

Eerst maar eens de juiste lengte bepaald met een soepele lat.
IMG_0675.jpg

Plooimal gemaakt, en een kliefmes vervaardigd uit HSS.
IMG_0676.jpg

Een stuk hout uit het water gevist om het hengsel uit te snijden.
IMG_0677.jpg

De definitieve vorm en lengte bepaald.
IMG_0679.jpg

Ready.
IMG_0684.jpg

Dikte 4mm.
IMG_0686.jpg

Het kleurverschil in de laatste foto komt doordat ik de lat al terug in water had gegooid alvorens een foto te maken:mad:
 
P

Pel

Guest
4 mm dik heb je nodig als hengsel André, ben je niet bang dat het gaat breken, het is nogal een krappe radius omdat de oren schuin omhoog doorlopen waar het hengsel een erg korte bocht moet maken? Maar je kunt nog altijd de oren schuin bijwerken als het nodig moet zijn.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Thanks heren, we doen ons best.

@Pel, wat het hengsel betreft, dat had ik in eerste instantie op deze dikte gesneden in de hoop dat ik het dan koud zou kunnen plooien. Nu dit (waan)idee van de baan is en er toch moet gestoomd worden kan ik het ook evengoed iets dikker maken in de toekomst. We gaan nu eerst eens zien wat het geeft bij een gevulde emmer:p Door de twee korte buigingen aan de uiteinden komt er wel wat (voor)spanning op het hengsel, waardoor het wat stijver word in het midden. Maar gaat het voldoende zijn?
 
P

Pel

Guest
André, mocht het hengsel met het stomen niet lukken, dan zou ik opteren om 6 strengs geslagen hennep touw als hengsel te gebruiken?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Stomen dus, de installatie dan maar vanonder het stof gehaald en opgesteld. Eén brander, één afgekeurd biervat in rvs en een fles propaan leveren de stoom, een houten kist zorgt ervoor dat de stoom gekanaliseerd word. Kist is vervaardigd uit restmateriaal, 5mm triplex en twee zijden in Populier multiplex van 18mm. Licht in gewicht dus, en om het geheel wat duurzamer te maken heb ik de binnenzijde in epoxy afgewerkt. Op de buitenzijde heb ik een rest 2K metaalprimer uitgesmeerd.
Kan de kist ook verlengen met meerdere verlengstukken tot in totaal 4,80m, nu de kleinste opstelling gebruikt, zijnde 1,4m.

De opstelling. Het deksel van het vat is voorzien van een afsluitbare opening om te peilen, droogkoken van het vat is uit den boze.
IMG_0690.jpg

Klepdeurtje (Trespa) kan 200° opendraaien. Alu. afstandhouders om de 50cm, zo kan de stoom overal mooi rond.
IMG_0692.jpg

Het opstellen duurde langer dan het stomen:p
IMG_0695.jpg
IMG_0707.jpg

De laatste loodjes, zijnde de scharnierpennen voor het hengsel.
IMG_0703.jpg

En de proef op de som, na een halfuurtje was de emmer(bodem) volledig waterdicht getrokken:D
IMG_0711.jpg

Leermoment voor de toekomst, de omtrek van de bodem moet wat groter worden, is nu 6x de straal plus 3mm. Bij de volgende emmer word dit 6x de straal plus 6mm.
Moet ook eens een bundel "biezen" laten drogen, dat gebruikt(e) de kuiper namelijk om dadelijk een waterdicht geheel te krijgen. Er worden een paar biezen in de kroos gelegd en dan word pas de bodem ingebracht.

Voor een eerste poging om een stuk waterdicht kuipwerk op te leveren is de klus goed meegevallen. Met wat meer aandacht voor kroos en bodem plus de biezen zal waterdicht trekken niet meer nodig zijn hoop ik, dan moet het ding bij de eerste vulling al dicht zijn.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
Wauw, dat is een gaaf eindproduct, en ik lees dat je het nog gaat verbeteren ook. Enorm gaaf en ik zal zoiets nooit kunnen maar goed iedere gek zijn gebrek :)
 
P

Pel

Guest
André het is een plaatje uit lang verleden tijden, een pomp met een houten emmer prachtig, diep respect voor je André dat je een houten emmer maakt die je nog nooit van je leven gemaakt hebt. ik denk dat je de meeste info via het www hebt gekregen, en mede dankzij You Tube met echte voorbeelden en tips van karakteristieke mensen, met prachtige verweerde koppen. Bedankt dat je dit met ons forumleden gedeeld hebt, ik heb dit met grote interesse gevolgd.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.