Project Y

P

Pel

Guest
Sterkte en beterschap gewenst André, heb zelf ook een maand of 7 gedokterd, als je op een bepaalde leeftijd komt dan dienen zich de gebreken van het aftakeling proces aan. Maar zo lang ze nog te verhelpen zijn mogen we eigenlijk niet klagen.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
We kunnen wel een aparte rubriek openen hiervoor.
Ik krijg volgende maand een nieuwe halve knie.

Alternatief is een houten poot draaien ....
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Sterkte allebei met herstel!

Maar weer een mooi stuk gereedschap geproduceerd tuoh! En lijkt alsof deze weer prima presteert.
 

tuoh

Oud hout
Gedurende mijn hele carrière heb ik talloze merken en modellen van (schaaf)beitels in handen gehad, gaande van rotzooi uit de Brico tot schaven van L.N. Voor mij komt uit die hele troep maar één favoriet merk naar voor, en dat is E.A.Berg!
Hun gamma van de jaren vijftig tot half de jaren zeventig vind ik qua kwaliteit gewoon onklopbaar. Makkelijk vlijmscherp te krijgen maar met een lange standtijd en zeer duurzaam in gebruik.
De oude "Marples" beitel die ik hierboven gebruikt heb voor de schaaf met ronde zool is ook een topper, weet alleen nog niet hoe het met de standtijd gesteld is.
Goldenberg is ook zo een merk, sommige gereedschappen zijn absoluut top, andere daarentegen vallen dan weer wat tegen.
L.N. prima materiaal, maar niet geschikt voor dag dagelijks gebruik, dat zijn zondags schaven vind ik:p Idem voor de platte beitels van Pfeil heb ik al ondervonden.

Nee, geef mij maar een oude Zweed, die spullen werken altijd;) Bij het bouwen van vlot werkende schaven is een goede beitel al het halve werk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Gedurende mijn hele carrière heb ik talloze merken en modellen van (schaaf)beitels in handen gehad, gaande van rotzooi uit de Brico tot schaven van L.N. Voor mij komt uit die hele troep maar één favoriet merk naar voor, en dat is E.A.Berg!
Hun gamma van de jaren vijftig tot half de jaren zeventig vind ik qua kwaliteit gewoon onklopbaar. Makkelijk vlijmscherp te krijgen maar met een lange standtijd en zeer duurzaam in gebruik.
De oude "Marples" beitel die ik hierboven gebruikt heb voor de schaaf met ronde zool is ook een topper, weet alleen nog niet hoe het met de standtijd gesteld is.
Goldenberg is ook zo een merk, sommige gereedschappen zijn absoluut top, andere daarentegen vallen dan weer wat tegen.
L.N. prima materiaal, maar niet geschikt voor dag dagelijks gebruik, dat zijn zondags schaven vind ik:p Idem voor de platte beitels van Pfeil heb ik al ondervonden.

Nee, geef mij maar een oude Zweed, die spullen werken altijd;) Bij het bouwen van vlot werkende schaven is een goede beitel al het halve werk.

Ik heb gemerkt dat het niet alleen de EABerg staal wat zo lange standtijd in combinatie met makkelijk vlijmscherp maken is maar Goed kwaliteit Zweeds staal in het algemeen in combinatie met de Zweeds smidcultuur. Want een goed beitel is een combinatie van staal en hoe dat staal is behandeld door de smid. Zelfs als ik door de smid een nieuwe staal op een oude gereedschap laten welden is dat altijd van Zweeds staal. De Nooren kunnen ook erg goed staal maken maar dat begrijp ik alleen ik heb geen ervaring daar mee maar met Finns werk wel en die kennen hun zaak ook goed, die smeden.
 

tuoh

Oud hout
Ja Ernest die Zweden kunnen staal bewerken.
"Uddeholm" is ook zo een naam die klinkt als klok.


Vandaag de laatste aanwinst afgewerkt met lijnolie en in gebruik genomen.

Het schaafresultaat na enig instelwerk:p
IMG_0512.jpg

IMG_0514.jpg

Satijnzacht:D
IMG_0516.jpg

Deze moeten de klus gaan klaren.
IMG_0520.jpg


En waar het uiteindelijk om begonnen is, de eerste duigen gezaagd!
IMG_0521.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooie aanwinst weer die laatste schaaf , als ik het goed begrijp zijn de gereedschappen voor dit project nu compleet en gaat de "magie" die jij hebt beginnen en kunnen wij weer kwijlend meegenieten ;)
zweeds staal +1
Ik ben er aan verslaafd zodra ik het zie wil ik het kopen :cool:
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Nog terugkomend op goldenbergs wisselende kwaliteiten , is het niet zo dat ze voor verschillende kwaliteiten staal een ander logo hadden , ik heb me laten vertellen dat het oog logo hun beste kwaliteit zou zijn
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Goed kwaliteit Zweeds staal in het algemeen in combinatie met de Zweeds smidcultuur.

Klopt. Veel Zweeds staal is metallurgisch helemaal niet zo bijzonder, maar gedraagt zich toch boven verwachting, als gevolg van de wijze van verwerking. Zie bijvoorbeeld de eigenschappen van Sandvik 12C27 staal voor messen - het is een tamelijk 'ordinair' gelegeerd staal, maar kan qua snij- en slijpeigenschappen wedijveren met veel 'ingewikkelder' staalsoorten. Niet dat het even goed is als de meest exotische legeringen, maar wel veel beter dan je op grond van puur de samenstelling zou verwachten.
 

tuoh

Oud hout
Nog terugkomend op goldenbergs wisselende kwaliteiten , is het niet zo dat ze voor verschillende kwaliteiten staal een ander logo hadden , ik heb me laten vertellen dat het oog logo hun beste kwaliteit zou zijn

Dat zou wel eens kunnen kloppen. Heb een paar jaar geleden een set houtdraaibeitels en gutsen gekregen van een hoog bejaarde draaier, allemaal van het merk Goldenberg. Het zijn zeer goede beitels die weinig of niks moeten onderdoen voor de moderne HSS spullen. Alle beitels hebben ze één oog in het logo;)

Nog een voordeel van die oude Goldenbergs, als koper kreeg je bij een totale beitellengte van 400mm ongeveer 300mm staal en 100mm handgreep:p Bij die nieuwe beitels tegenwoordig is deze verhouding juist andersom:(

Even een platte beitel onder de lens gelegd.
IMG_0541.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag de duigen op maat gezaagd, voorzien van de nodige zwei en daarna al eens een setje van 12 duigen samen getaped tot één geheel.

Eerst een universele mal gemaakt die ik snel kan verstellen om beide kanten van de duigen taps te kunnen zagen met een schuin gesteld zaagblad.
IMG_0523.jpg

Telkens de onderkant van de duigen aanhouden op de mal zorgt ervoor dat de duigen mogen verschillen van lengte zonder dat de mal moet aangepast worden.
IMG_0528.jpg

De klem zorgt ervoor dat de kleine duigen niet kunnen verschuiven tijdens het zagen.
IMG_0525.jpg

De "ontvouwing" van een emmer;)
IMG_0529.jpg

En in 3D:p
IMG_0532.jpg

IMG_0535.jpg

Binnenzijde minus de bodem.
IMG_0533.jpg
 
P

Pel

Guest
André, je hebt het hem weer gelapt, je eerste emmer, gefeliciteerd met dit prachtig resultaat!

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Netjes Andre, de emmer ziet er goed uit.
Wellicht mis ik iets bij je zelfgemaakte mal.
Ik zie dat hij keurig de tapse kanten zaagt dus het werkt goed maar het snel verstelbare systeem ontgaat me even want ik zie alles met schroeven vast zitten dus zou je nog wat meer kunnen vertellen over het snel verstellen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.