Pepermolens......

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
In de volgende Holzwerken die 20 december a.s. verschijnt komt een complete handleiding te staan.
Rick is nog bezig met een fotoserie en handleiding en Nico heeft kopij ingeleverd voor AktieRadius, het blad van de Nederlandse houtdraaiers.
Kortom binnenkort is het van HEEL HOLLAND MAALT PEPER.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen waren we alweer een paar weken verder........De tijd vliegt voorbij. Moet ergens even tijd vinden om mijn you-tube-projectje klaar te maken.....

Wel heb ik een deel van de bestellingen klaar gekregen !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo...de slide-show is klaar.... dit is de manier waarop ik de pepermolens maak...terwijl ik het geheel in elkaar zette merkte ik al dat er nog veel meer te vertellen is over t maken van zo'n pepermolen.... nou ja...wil je meer weten ? kom dan gezellig eens langs in zwolle
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hahaha.....Yep...ik heb een mega chuck......oeps......type foutje............

Het is echt enorm leuk werk op die pepermolens te maken. Momenteel nog 5 te maken en dan ben ik weer bij....Ze worden sneller gekocht dan ik ze kan ( en wil) maken. Ik sta niet de hele dag pepermolens te fabriceren maar maak ze alleen wanneer ik er zin in heb. Natuurlijk moeten er centjes verdiend worden maar het moet ook leuk blijven :eek:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@mac : Dat was inderdaad die bij jullie staat !! :D

Met een beetje geluk kan ik vandaag de draaiwerk weer eens aanslingeren. Heb een aantal blokken klaarliggen waar ik mooi pepermolens uit kan maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
20141227_161954.jpg

Gemiddeld duurt het een uurtje om een pepermolen te maken. Dus van ruw blok tot geschuurd geheel. De afwerking begin ik morgen pas mee, meestal doe ik er een aantal tegelijk. Dat scheelt best een heleboel tijd.

Ik had wat ruzie met mijn woodcut boor....ik had alles vorige week uit elkaar gehaald om de "snijders" te slijpen. Blijkbaar heb ik bij het in elkaar zetten wat dingen verdraait want er gebeurde weinig toen ik de boor in het hout zette....:p....Mmmm...ff goed kijken op de gebruiksaanwijzing....jahoor....de snijders had ik er op de kop en aan de verkeerde kant erin zitten....Briljant !!!

Toen dit gefixt was liep de boor weer zoals hij de allereerste keer zijn werk deed !!

Drie molens zijn gedraaid en ik heb er ook nog drie te gaan. Volgende week nog even wat snijplanken maken en dan een begin maken met mijn houten schaaf.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rick,
Ziet er weer heel mooi uit.
werden de zwarte ringen ingebrand?
Dit is ook iets dat nog op mijn lijstje staat om te maken.
Benieuwd naar de ganse reeks die afgewerkt zal zijn.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sirjacobsd : De zwarte ringen worden inderdaad ingebrand. Gewoon met een stukje ijzerdraad.... Hiervoor wil ik nog eens een "mooi" iets maken maar blijkbaar bevalt me dit goed want ik gebruik het al jaren zo;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.