Nieuwe tools topic

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als de machine werkt en weinig kost, kan je het gewoon gokken. Ik zou wel kijken of er gewone rechte messen in gaan. Messen waar sleuven of gaten in zitten zijn of duur of niet standaard verkrijgbaar en moeten dan op maat gemaakt worden. Wat nog veel duurder is.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
20240229_210156.jpg
Deze DeWalt Dw745 gered uit de oud ijzerbak op het werk, de langsgeleider klemt niet meer... met wat oplapwerk en wat losse onderdelen heb ik er vast weer jaren plezier van. Heel blij mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed, Rizz en Vigier

Pieter.C.Douwes

Nieuw lid
12 mrt 2024
9
0
Breda
hoi iedereen, is hier iemand die al over een "ECEM speed tools" vlak en vandiktebank gehoord heeeft?
Ik ga er deze week een oppikken via 2ehands maar ik vindt er op internet niets over terug.
ja ik ik heb er net een gekocht maar ik heb niks van kunnen vinden op het internet. ik zou graag ook wat onderdelen willen vervangen hier van.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dikke blij! Laatst voor een habbekrats een vandiktebankje opgehaald in de buurt met een defect. Hoogteverstelling was kaputt. Blijkt dat de halve maan spieën te klein zijn en 1 tandwieltje uitgelubberd was.
1000016190.jpg
Busje gedraaid op mn eveneens vrij nieuwe (heule oude) mini draaibankje. Daarvan was de motor gefrituurd. Ik had nog een motor liggen van een oude natslijper, dus die ook in orde gemaakt, zodat ik dit klusje kon doen. Nieuwe spietjes gekocht en wat grotere versie aangepast met een slijpmachine.
1000016454.jpg
Nu dus 2 werkende machines. De VDbank met wat overredingskracht van @chevy66 , had het zelf in eerste instantie niet aangedurfd...
Gisteren de eerste meters gemaakt en prima schaafbeeld! Moet alleen nog wat op de afzuiging verzinnen, die is nog niet goed, de kap is kapot, dus of een nieuwe bestelen, of zelf iets fabrieken

1000016435.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dikke blij! Laatst voor een habbekrats een vandiktebankje opgehaald in de buurt met een defect. Hoogteverstelling was kaputt. Blijkt dat de halve maan spieën te klein zijn en 1 tandwieltje uitgelubberd was.
Bekijk bijlage 142171
Busje gedraaid op mn eveneens vrij nieuwe (heule oude) mini draaibankje. Daarvan was de motor gefrituurd. Ik had nog een motor liggen van een oude natslijper, dus die ook in orde gemaakt, zodat ik dit klusje kon doen. Nieuwe spietjes gekocht en wat grotere versie aangepast met een slijpmachine.
Bekijk bijlage 142172
Nu dus 2 werkende machines. De VDbank met wat overredingskracht van @chevy66 , had het zelf in eerste instantie niet aangedurfd...
Gisteren de eerste meters gemaakt en prima schaafbeeld! Moet alleen nog wat op de afzuiging verzinnen, die is nog niet goed, de kap is kapot, dus of een nieuwe bestelen, of zelf iets fabrieken

Bekijk bijlage 142173
Mijn ervaring met lunchbox planers is dat ze altijd spanen gaan spugen, ook als je er een 'werkende' afzuiging aan hebt hangen...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Nee, er zijn hele stukken weg, de tuit voor de afzuiging is compleet afgebroken en weg. Een scheur heb ik met secondenlijm enigszins gerepareerd. Plastic is niet van al te beste kwaliteit.. Dit is niet meer te repareren naar originele staat
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat wordt dan een mooie uitdaging om er een uitslag van te maken. Ik heb nog wel wat verzinkt plaat liggen. Kan je hem met de bout in elkaar zetten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat komt dan nog wel..
Mijn ervaring met lunchbox planers is dat ze altijd spanen gaan spugen, ook als je er een 'werkende' afzuiging aan hebt hangen...
Als het meeste maar opgezogen wordt, Henk, ik vind het niet zo'n probleem. Dat ik nu toch m'n eigen hout kan dimensioneren vind ik een groter goed dan wat spanen op de grond. Heb ook nog een los klein vlakbankje, die is nu aan de beurt om te fixen. Eigenlijk moet ik daar alleen nieuwe messen voor hebben, maar het is een beetje een incourante maat
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat komt dan nog wel..

Als het meeste maar opgezogen wordt, Henk, ik vind het niet zo'n probleem. Dat ik nu toch m'n eigen hout kan dimensioneren vind ik een groter goed dan wat spanen op de grond. Heb ook nog een los klein vlakbankje, die is nu aan de beurt om te fixen. Eigenlijk moet ik daar alleen nieuwe messen voor hebben, maar het is een beetje een incourante maat
Helemaal mee eens - wat ik wou duidelijk maken is dat je met dit soort apparaten niet moet verwachten dat je een fatsoenlijke spaanafzuiging gaat krijgen - hoe dan ook. Je zult altijd moeten vegen of zuigen na afloop.

Dit overigens in tegenstelling tot (onze) vlakbank - die spuugt alleen maar spanen als ie zo vol zit dat ze letterlijk naar buiten gedrukt worden in plaats van naar beneden kunnen vallen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.