Nieuwe tools topic

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Ja bij het herlezen is het duidelijk :sleep:
Ach @Wim Kluck , iedereen heeft wel eens zo'n dag ;)

Ik ben nog niet blij met de oriëntatie van de machine, of de aan/uit schakelaar is lastig te bereiken, of de klem op de hoogte verstelling. Ook wil ik graag dat de lip van de hoogte verstelling onder een van de "poten" van de frees steunt. Misschien moet ik daar maar eens een grotere plaat voor maken. En, misschien, uiteindelijk toch wat gaatjes boren om de frees aan de plaat vast te schroeven omdat de klemmen niet overal goed plaatsbaar zijn.

Na een groot deel van de avond prutsen en proberen moet ik wel zeggen dat het allemaal wat grofstoffelijker is dan bij Festool. Het loopt allemaal wat minder soepel, gesmeerd. Minder glad, precies, afgewerkt. Maar ja, ik kon een OF2200 nu niet echt verantwoorden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ach @Wim Kluck , iedereen heeft wel eens zo'n dag ;)

Ik ben nog niet blij met de oriëntatie van de machine, of de aan/uit schakelaar is lastig te bereiken, of de klem op de hoogte verstelling. Ook wil ik graag dat de lip van de hoogte verstelling onder een van de "poten" van de frees steunt. Misschien moet ik daar maar eens een grotere plaat voor maken. En, misschien, uiteindelijk toch wat gaatjes boren om de frees aan de plaat vast te schroeven omdat de klemmen niet overal goed plaatsbaar zijn.

Na een groot deel van de avond prutsen en proberen moet ik wel zeggen dat het allemaal wat grofstoffelijker is dan bij Festool. Het loopt allemaal wat minder soepel, gesmeerd. Minder glad, precies, afgewerkt. Maar ja, ik kon een OF2200 nu niet echt verantwoorden.
Ding werkte bij mij prima. Ik ergerde me alleen aan bediening van de schakelaar en het verwisselen van de frees. Bij mijn nieuwe AUK freesmotor heb ik dant niet meer. Moet de machine wel vaker schoonmaken anders gaat de machine niet meer voldoende omhoog.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik denk niet dat dit goed gaat werken bij de Triton tra001. Over de schakelaar zit een plastic kapje dat moet je bewegen. Anders werkt de frees niet goed. Je krijgt de frees er niet uit. Een van de redenen dat ik minder goed overweg kan met de TRA001
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou er voor gemak en veiligheid zo'n schakelaar tussen zetten.
Op zich gaat de stekker van de frees in het stopcontact van de cms, die zou ik eventueel door een nullast schakelaar kunnen vervangen. Verder als @Wim Kluck schrijft, er zit in de frees een veiligheid ingebouwd die het noodzakelijk maakt dat je de schakelaar op de freesmachine zelf kunt bedienen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Op zich gaat de stekker van de frees in het stopcontact van de cms, die zou ik eventueel door een nullast schakelaar kunnen vervangen. Verder als @Wim Kluck schrijft, er zit in de frees een veiligheid ingebouwd die het noodzakelijk maakt dat je de schakelaar op de freesmachine zelf kunt bedienen.
Is het inmiddels niet verboden om zo‘n dubbele schakelaar toestand te gebruiken? Toch ook de reden dat de Festool CMS eruit moest?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Is het inmiddels niet verboden om zo‘n dubbele schakelaar toestand te gebruiken? Toch ook de reden dat de Festool CMS eruit moest?
Ik weet dit niet maar ik kan het me niet voorstellen. Het is een bovenfrees. Dat kapje over de schakelaar moet je dicht zetten als je de frees wil wisselen. Ik had er een nullastschakelaar tussen maar kon niet vermijden om dat kapje te gebruiken. (wilde ook niet de boel openschroeven)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Is het inmiddels niet verboden om zo‘n dubbele schakelaar toestand te gebruiken? Toch ook de reden dat de Festool CMS eruit moest?
Ja/neen. Het moest voldoen aan o.a. de eisen voor stationaire machines. Als de spanning er om een of andere reden vanaf gaat en er weer op mag de machine niet meer van zelf opstarten. Volgens mij, maar ben geen elektromechanieker, kan dat met een relais in de schakelaar van de cms. Spanning er af, relais valt af. Spanning er op, er gebeurt niets, eerst moet de startknop op de cms bediend worden. De aanknop van het ingebouwde apparaat moet dan in de aan stand gefixeerd zijn.

Het risico is dat bij een stroomuitval de apparaat stekker uit de cms wordt getrokken en direct in het stopcontact gestopt. Machine doet het niet, staat wel aan. Gebruiker loopt geirriteerd naar de stoppenkast en zet het hendeltje over en de machine start plotseling. Daar zit het probleem.

In de praktijk dragen de dubbele schakelaars en het overbruggen bij aan het probleem, maar zijn op zich niet verboden, zolang het geheel maar aan de eis voldoet. Het relais of de nullastschakelaar is dan ~80% van de oplossing, maar da's niet genoeg.

Voor thuis in de hobbywerkplaats mag meer en het zijn oude apparaten die aan oude eisen mogen voldoen.

EDIT: Bij mij loopt de aansluiting ook nog eens via de stofzuiger. Nog niet geprobeert wat dat voor het geheel betekend. Ik denk dat het niets uit maakt maar zal morgen eens aan wat stekkers gaan trekken.

EDIT2: Bij de Triton zou het een optie zijn om de schakelaar van de cms niet te gebruike, maar om die rechtstreeks in het stopcontact te steken. De frees heeft een echte aan uit schakelaar en niet zoals op andere machines een knop die je ingedrukt moet houden. Wat dat bij stroomuitval betekend weet ik niet, zal ik ook eens proberen. Bij de TS-55 module zou dat dus niet werken, die heeft een vasthoudknop.
 
Laatst bewerkt:

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Bedankt voor de tip. Ik dacht dat Bosch zelf niet leverde aangezien ze constant naar beschikbare andere verkooppunten leiden.

En inderdaad, de rechter liniaal, de 102 is niet beschikbaar. De webshop van Bosch gooit het artikel ook uit de bestellijst. Ik heb geïnformeerd. Kijken wat daar uit komt.

Bedankt voor de input allemaal.


Jan.

Na het leveren van mijn product nummer [GCM 12 GDL / 3 601 M23 601] uitsluitsel van Bosch gehad over het bestellen van de verstek linialen.

Betreft uw vraag over de verstek linialen.


Deze hebben de artikel nummers 1 609 B04 493 en 1 609 B04 494.

U kunt ze bestellen via een van de lokale dealers zoals Gamma, Praxis, Karwei of Hubo als u daar even langs

gaat met bovenstaande nummers.

Ik kan ze helaas niet bestellen wij kunnen alleen producten en onderdelen bestellen voor de winkels.


Met vriendelijke groet,
Lucien
Customer Contact Center

Robert Bosch B.V. - Power Tools
Postbus 3267
4800 DG Breda
NEDERLAND
www.bosch-pt.com

Tel. +31 (0) 76 579 54 62
Bosch.Pro@nl.bosch.com
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ah, dat zal wel ivm toegang (alleen bekende) zijn.
Hieronder dan maar de screenshot. Afzuiging sterk verbeterd! Ipv een grote stofwolk nu enkele stofdeeltjes buiten de kap en een mooie werveling rond de bit naar de stofzuiger.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230912_162723_com.instagram.android_edit_483676407826717.jpg
    Screenshot_20230912_162723_com.instagram.android_edit_483676407826717.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Ah, dat zal wel ivm toegang (alleen bekende) zijn.
Hieronder dan maar de screenshot. Afzuiging sterk verbeterd! Ipv een grote stofwolk nu enkele stofdeeltjes buiten de kap en een mooie werveling rond de bit naar de stofzuiger.
Kan het filmpje wel zien.

Werkt zo te zien inderdaad goed. Lijkt mij alleen een beetje gedoe om het iedere keer opnieuw vast te plakken - neem tenminste aan dat het niet permanent bevestigd blijft.
 
Laatst bewerkt:

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Voor deze klus blijft ie zitten en ik zou 'm voor andere randbewerkingen kunnen bewaren. De frees kan je nog prima neerleggen en het kapje heeft enige flexibiliteit.
Het kost 8cm schilderstape om 'm opnieuw te bevestigen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Metabo DH 330 vandiktebank

Voor mijn werkplaats was ik langzamerhand toe aan minimaal een van diktebank. Ik droomde dan ook regelmatig van een01 Vlakbank.jpg en een 02 VankDiktebank.jpg. Eenmaal weer wakker met het kwijl nog in mijn mond ga ik naar mijn (nog in te richten) werkplaats waarna de droom al snel veranderd in een dagmerrie. Met 2 van zulke machines pas ik er zelf niet meer bij in, laat staan dat ik er nog kan werken.

Dus aan het downscalen: combinatiemachine? Nee, past ook niet? Vlak-vandiktebank? Past ook niet in mijn 10 m2 (4 x 2,50) werkplaats. Een kleine (van bv. HBM) B)HBM)dan? Nee, met wat ik daarover lees dat ook niet. Om te eindigen bij: een lunchbox vandiktebank. Omdat ik er te weinig verstand van heb om te controleren of een Inca, Kity e.d. nog goed zijn besloten dat ik een nieuwe zou kopen. Uiteindelijk de keuze versmald tot hetzij een Metabo DH330 hetzij een Makita 2012NB.

Wat mij aantrok in de Makita: kleiner en lichter (28 vs 35 kg) en toch betere bouwkwaliteit, stiller (of beter: minder luidruchtig), automatisch vastzet mechanisme voor de schaafas en goedkopere messen (altijd meegenomen als je, zoals ik, van plan bent pallets te recyclen). Zie ook DeWalt DW733 vs Metabo DH 330 vs Makita 2012NB – Search for the best benchtop planer - Machine Atlas. Een beetje zwak in zowel deze vergelijking als een soortgelijke van GoTools (Youtube video:
) vind ik dat beiden meer vertrouwen hebben in een handmatig vastzetten van de schaafas dan een automatische. Voor mij net zoiets als zeggen dat je liever handmatig schakelt dan een automaat rijden ‘omdat je die niet kunt controleren of hij wel schakelt’. Lijkt mij dat je dat toch zou moeten merken aan het resultaat.

Wat mij weerhield van de Makita was het prijsverschil van tot voor kort € 100 (529 vs 629). Inmiddels is het prijsverschil opgelopen tot ruim € 250 (470 vs 730) waardoor de keus vrij simpel werd: het is de Metabo geworden.

Hij is inmiddels afgeleverd. Wat een service: er werd ook testmateriaal meegeleverd 😊.03 Pallet.jpg
 

Bijlagen

  • 01 Vlakbank.jpg
    01 Vlakbank.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 9
  • 01 Vlakbank.jpg
    01 Vlakbank.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 4
  • 03 Pallet.jpg
    03 Pallet.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: mroden en rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.