NAH opleiding online

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Heeft iemand de online houtbewerking cursus van NAH opleidingen gevolgd. Als dat zo is zou je daar iets over willen delen wat je ervaringen zijn.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Ik heb even gekeken, en ze noemen het een hobbycursus. En daarachteraan "De cursus Houtbewerking heeft als hoofddoel om een volledig inzicht te bieden over dit vakgebied."
En nog meer mooie woorden. Ze bieden zelfs een gratis tablet.

Wat mij betreft is houtbewerking leren door Doen. Van en met anderen, en ervaringen opbouwen.
En in een werkplaats. met gereedschap. Niet virtueel en vanachter je pc.
Is er geen stadswerkplaats of iets van een praktijkcursus in de buurt waar je woont?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ

Je hebt gelijk had even over het hoofd gezien.

Je werkt aan een projectje b.v. Een krukje b.v. een maand. Volgende maand weer een ander projectje. Je gaat niet echt iets groots maken. Waardoor de kosten ook beperkt blijven .

Omdat je kiest voor een opleiding met hulp van drie jaar. Kun je drie jaar nog bij je eigen leeromgeving, dat is echt een pluspunt.

Een houtbewerking cursus met een groep mensen. Kan ook maar dan ben je wel gebonden aan de tijden van de cursus. En dat is niet voor iedereen even handig.

 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
In dat geval is een workshop wellicht een alternatief. Soms 2-5 dgn achter elkaar, soms ook verspreid over enkele weken.

Heb zelf de ervaring dat een workshop helpt om snel nuttige kennis maar vooral ook ervaring op te doen. Heel belangrijk daarbij was de mogelijkheid om te vragen hoe iets moet of (nog belangrijker) 'wat doe ik hier verkeerd' en 'hoe corrigeer ik deze oepsie zonder opnieuw te beginnen' (de undo-functie van de PC is tot mijn grote verdriet nog niet doorgedrongen bij houtbewerking - vrees dat dit oik niet gaat gebeuren 😭). Dat gaat online niet lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hulpverlener

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Waarom betalen als heel youtube en dit forum tot je beschikking staat? Wil je assistentie, ga dan idd naar een werkplaats, houtbewerken leer je in de praktijk, niet van een scherm....
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en ornament

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb de afgelopen jaren een fysieke cursus gevolgd, en daar juist veel geleerd doordat je ter plekke uitleg en terugkoppeling krijgt over je technieken en werkhoudingen. Ook kan de docent dan meteen meekijken als je ergens tegenaan loopt. Bijvoorbeeld de afstelling van de schaaf, om maar iets te noemen.
Ik had daarvoor al veel kennis opgedaan hier op het forum + van youtube, maar op de cursus echt veel bijgeleerd.
Ook vond ik het juist heel fijn om met andere cursisten samen te werken, je leert ook veel van elkaar (en elkaars fouten), dat is iets wat bij een online cursus echt niet lukt. En het was voor mij ook een stok achter de deur om er gewoon de tijd voor vrij te maken.
Ik denk dat online eerder een aanvulling zou kunnen zijn, maar dan in de vorm van inspiratie voor verdere projecten of verdieping op hetgeen je al kent/kunt. Maar dan denk ik niet aan een cursus die, zoals deze cursus lijkt te zijn, bij de basis begint. Want daarvoor is het echt zoveel handiger om dat te doen met een docent die echt naast je staat ipv via een beeldscherm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en ornament

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Waarom betalen als heel youtube en dit forum tot je beschikking staat? Wil je assistentie, ga dan idd naar een werkplaats, houtbewerken leer je in de praktijk, niet van een scherm....
Omdat didactiek ook een vak is. YouTube is een wildgroei aan informatie, waar voor een beginner niet te onderscheiden is wat goed is en wat niet. Een goede docent met een uitgekiend programma is vele malen efficiënter.

Maar helemaal eens, houtbewerken leer je vooral door te doen. Zo'n online cursus helpt misschien om laagdrempelig wat basisbeginselen te leren, maar een goede praktijkdocent biedt denk ik meer waar voor het geld.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Ik weet niet of roeland ook les geeft die zit in Akkerum.
Ja, die geeft cursussen. Maar geen workshops.

Ineke van der Blom (waar ik mijn workshops heb gedaan en zeer tevreden over ben) geeft wel workshops:

Heb alleen geen idee of noord-friesland voor jou te doen is. En ook daar is een mouw aan te passen als je de zomerweek doet:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Op aanvraag geef ik workshops op de vrijdagen en zaterdagen bv zaag slijpen schaaf tunen, schaven, slijpen, gereedschap maken (schaaf, spanzaag etc)

Ook bied ik gelegenheid middels een strippenkaart om per dag deel een werkbank in mijn werkplaats te gebruiken. Je kunt dan zelfstandig aan kleine projecten werken.

Groetnis,

Roeland
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Op aanvraag geef ik workshops op de vrijdagen en zaterdagen bv zaag slijpen schaaf tunen, schaven, slijpen, gereedschap maken (schaaf, spanzaag etc)

Ook bied ik gelegenheid middels een strippenkaart om per dag deel een werkbank in mijn werkplaats te gebruiken. Je kunt dan zelfstandig aan kleine projecten werken.

Groetnis,

Roeland
Wat leuk mogelijk zijn er leden die ook workshops in de buurt van Bergen op Zoom organiseren. Mogelijk kunnen we ze landelijk in kaart brengen

Groet Hulpverlener
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.