5 Daagse workshop ‘meubelmaken voor beginners’

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Omdat ik nog wel eens vragen zie op het forum over cursusmogelijkheden bijgaand mijn ervaring met de 5 daagse workshop ‘meubelmaken voor beginners’ bij Ineke van der Blom in Marrum (ligt in Noord Friesland).

Mijn ervaring met hout bestond voornamelijk bestond uit klussen. Maar het echte fijne werk (hoe gebruik ik een beitel of een schaaf) kende ik niet. Daarom ben ik gestart met de 5 daagse workshop ‘meubelmaken voor beginners’ bij Ineke van der Blom. Eind 2021 heb ik daarvan al één onderdeel kunnen volgen. Voorjaar 2022 heb ik de volledige werkshop gevolgd.

Verrassend daarbij was dat het doel (en de vormgeving daarvan) het uitgangspunt was en vervolgens de daarvoor benodigde techniek(en) werden aangeleerd. Het is dus niet ‘dit moet je maken en zo doe je dat’ maar zelf nadenken over wat je maken wilt. En, ook niet onbelangrijk: hoe je een gemaakte fout kunt herstellen. Zeer waardevol omdat de undo functie voor houtbewerking nog steeds niet uitgevonden is; de redo daarentegen wel, maar dat is nu net niet de bedoeling.

Een belangrijk leerpunt voor mij was (en is) dat nauwkeurigheid bij meubelmaken een (nog) groter aandachtspunt is dan bij klussen. Helaas is dat (met het onderdeel ‘geduld’) niet een van mijn sterkste punten. Dus nog heel wat te leren 😊.

In die 5 dagen heb ik een lepel gesneden (gevoel voor hout: hoe is de nerfrichting van invloed op hoe je de beitel gebruikt. Het begon met ‘hier is een vers blok hout. Hak er maar een deel van af om een lepel te gaan snijden.’ Daarbij koos ik voor een blok waar nog een stuk tak uit stak. Dit met de bedoeling om het uitstekende stuk als handvat te gaan gebruiken. Ook wilde ik het schors laten zitten om de verbinding met het oorspronkelijk stuk te benadrukken. Interessante ervaring was dat gaandeweg het beeld van een plompe lepel meer en meer veranderde in een elegant exemplaar. Achteraf hoorde ik dat Ineke dacht ‘als dat maar goed gaat’, zo dun werd het. Dit maakt meteen ook duidelijk hoe zij werkt: ervaar het zelf maar. Dus (zo lang het goed lijkt te gaan) niet ingrijpen.
lepel1.jpgLepel2.jpglepel3.jpg
Thuis gekomen nog het nodige schuurwerk verricht en afgewerkt met Polyvine ultramat (net zoiets als 1-K Skylt).

Met eindresultaat andere cursisten
Basiscursus - dag 1 - lepel 03.jpg

De volgende opdracht was het maken van een kastje gemaakt. Hierbij kwamen de onderdelen planning, tekenen, paren en stuklijst ter sprake. Daarnaast moest er uiteraard afgetekend, gezaagd, geschaafd, hout gestreken etc. worden. Om het wat ingewikkelder te maken lagen er setjes van 5 plankjes klaar. Maar ja, een kastje heeft 6 kanten. Hoe los je dat op? Rekenen, kijken, wat kan er wel, wat kan er niet?
Basiscursus - dag 2 - kastje 01.jpg
Toen het kastje af was: wat heb je aan een gesloten kastje? Niets! Dus: zet de zaag er maar in (bedenk zelf maar waar)
Basiscursus - dag 2 - kastje 02.jpg

Het afgezaagde deel werd vervolgens voorzien van scharnieren. Omdat ik het anders maar een saai ‘gewoon’ kastje vond, besloot ik om de kop 180º te draaien.
kastje1.jpg
Kastje2.jpg

Kastje3.jpg
 

Bijlagen

  • 01 Workshop - kastje groente - fruit.jpg
    01 Workshop - kastje groente - fruit.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 9

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Vervolg (ik liep tegen de max. van 10 foto's aan).
De workshop dag eind 2021 betrof ook het maken van een kastje. Alleen was toen het uitgangspunt een mand met groente/fruit met de opdracht: kies er één uit.. Waarna de opdracht voor die dag werd verteld: maak een kastje waar jou stuk groent/fruit in past. De leerdoelen waren gelijk aan die van het kastje hiervoor, alleen werd het anders aangevlogen waardoor ik er ook een ander gevoel bij had dan bij het 2e kastje.
01 Workshop - kastje groente - fruit.jpg02 Workshop - kastje groente - fruit.jpg

Samen met de werkstukken van de medecursisten
03 Workshop - kastje groente - fruit.jpg

De volgende opdracht was het maken van een dienblad – de 1e opdracht met verbindingen. Daarbij hebben we het ook gehad over het werken van hout en hoe daar rekening mee te houden.

Hier niet zo veel foto’s van het proces: ik was te druk met waar ik voor kwam.
Dienblad1.jpg
Dienblad2.jpgDienblad3.jpg
Let op de subtiele ‘deuvels’ (sate-stokjes) tegen werking.

De laatste opdracht was het maken van een krukje. Ook weer werken met verbindingen, maar dan anders. Gestart werd met één plankje waar het hele krukje uit voort moest komen. Dus bovenkant en 4 (of, in mijn geval, 3) poten.

Het plankje, klaar voor de 1e zaagsnede.
Krukje01.jpg

Het plankje, maar dan opgesplitst in de samenstellende onderdelen van het krukje.
Krukje07.jpg

Hulpmiddelen voor de rondingen
Krukje02.jpg

Aftekenen
Krukje03.jpg
 
Laatst bewerkt:

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Laatste vervolg

Paren van de onderdelen
Krukje04.jpg

Controleren of het past
Krukje06.jpg

‘Voor het mooi’: poten laten overlopen van vierkant naar rond ('verjongen' als ik het goed heb.) Dat leek mij wel mooi namelijk.
Krukje05.jpg

Krukje compleet en afgewerkt (met Osmo)
Krukje08.jpg

De oplettende kijker ziet dat ik het gat voor de linker poot iets te groot had gemaakt en dat met wigjes heb opgelost (3 totaal: 2 aan elke kant en voor de vulling en de echte wig in het midden.)

Voor wie het nog niet begrepen had: een uiterst leerzame workshop waar ik veel heb geleerd en waarop ik met veel tevredenheid terug kijk.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
944
Leeuwarden
Mooi dat je bij Ineke een fijne plek hebt gevonden om te leren. Voor veel forumlezers is het waardevol dat je deze ervaringen deelt en laat zien hoe je hele leuke resultaten bereik!

Complimenten! Fons

p.s. Heb je Ineke over ons forum vertelt?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
714
744
de buurt van den bosch
zo zie je maar dat je in 5 dagen al wat kan leren.
Door veel te oefenen,ook al zijn het maar reststukjes
kom je al een heel eind.
Ik doe veel uit mijn hoofd maar voor mijn volgende uitdaging
heb ik ook wat tekeningen gemaakt.schaal 1:1
Veel plezier.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
1) Voor veel forumlezers is het waardevol dat je deze ervaringen deelt en laat zien hoe je hele leuke resultaten bereik!

2) p.s. Heb je Ineke over ons forum vertelt?
1) precies de reden om de moeite te nemen te katen zien wat je allemaal leren kunt in korte tijd. En, wat ik zelf als heel waardevol ondervond: het op de juiste wijze leren omgaan met (in dit geval) handgereedschap.

2) diverse keren, maar Ineke is liever bezig met hout dan met internet :cool: .
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Heel leuk dat je dit deelt, ik volg op het moment een instapcursus houtsnijden, ik zou mijn ervaringen daar ook moeten delen op dit forum :) Dank in elk geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.