Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Deze komt van een ijzerhandel uit Den Haag, er staat geen merknaam bij.

20161009_173517[1].jpg
Logo komt mij vaag bekend voor echter kan ik er even geen naam aan koppelen.
 

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Ik heb een tijdje geleden op een veling een leuk schaafje gevonden en voor 6,50 gewonnen ook. Verzending bleek een aardige uitdaging voor de mensen daar, maar is uiteindelijk toch nog goed gekomen. Jammer genoeg zat er een mooie oude doos omheen met een tekening van de schaaf, en daar hebben ze lom genoeg gewoon de post.nl stikkers op geplakt en tape overheen geplakt om het bij elkaar te houden.. beetje kwaad over, maar goed... Het betreft een Howal schaaf, gemaakt in de GDR, dus ik vermoed een jaar of 25 - 30 oud. is nog nooit gebruikt, maar had wel een beetje remreiniger nodig op de metalen delen om wat zooi eraf te krijgen. Om de keerbeitel af te stellen zitten er 2 schroeven op, Kan er verder ook niet heel veel over vinden, maar vond em wel grappig :) en ja.. voor 6,50... kun je ook niet echt een buil aan vallen

Unknown-1.jpgUnknown-2.jpgUnknown.jpg
 
Laatst bewerkt:

Paul_800

Actieve deelnemer
12 sep 2016
146
0
Leuk, dankje :)
Ik had deze er nog wel bij gekregen. Mijn duits echter is beroerd, en een website kan ik door google laten vertalen ;)

@sunrayes: geen idee, nog niet uitgeprobeerd. het enige dat ik op het moment te schaven heb is een groot blok amerikaans noten... en het bleek met mijn stanley schaaf al snel een crime.

ik ga maar eens opzoek naar iemand in de buurt met een vlak en vandiktebank. moet sowieso nog een centimeter van de dikte af.

- - - Updated - - -

oh.. dan het plaatje nog.... d'oh

Unknown-4.jpg
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ik heb onlangs een hele bananendoos gekocht met oude houten schaven en handboren, een schaaf is nu weer in werkende staat gekregen, nog een beetje finetunen maar dan gaat de volgende schaaf in behandeling. Deze was nog heel gemakkelijk, ik heb er ook waar echt stukken vanaf zijn waar ik voorlopig nog niet zeker weet of het de moeite is om ze te herstellen. 14650202_331310173889168_8746365407647312509_n.jpg Buiten schaven in verschillende types en formaten zaten er ook nog handboren in.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb onlangs een hele bananendoos gekocht met oude houten schaven en handboren, een schaaf is nu weer in werkende staat gekregen, nog een beetje finetunen maar dan gaat de volgende schaaf in behandeling. Deze was nog heel gemakkelijk, ik heb er ook waar echt stukken vanaf zijn waar ik voorlopig nog niet zeker weet of het de moeite is om ze te herstellen. Bekijk bijlage 53657 Buiten schaven in verschillende types en formaten zaten er ook nog handboren in.

Op de vraag of het de moeite is verschilt per persoon
Als je een schaaf weer helemaal in perfecte staat heb gebracht en je staat er mooie krullen te schaven en je hebt geen :) op je gezicht dan is het niet de moeite
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Het probleem is dat de houtworm daar lekker van heeft gegeten dus dat is waarschijnlijk een stukje uithalen en dan vervangen met een vers stukje hout en de gaatjes opvullen. En op zoek gaan naar nieuwe beitels, want sommige hadden die niet meer.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als het hout slecht is en de beitel ontbreekt zou ik er niet meer aan beginnen
Wat Voor een nieuwe oude beitel zoek je ?
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste Forum ,

Even laten zien , mijn laatste aanwinst , Goldenberg ,ik denk een vermoor / hakbeitel 46 mm .
Zeer gaaf exemplaar .001.jpg008.jpg007.jpg
Ik denk na een dag arbeid met zoiets , is men niet meer toe aan fitness :)
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooie hakbeitel. Hij is wel breed, maar niet geschikt voor diepe gaten. Of hij is al behoorlijk gebruikt en steeds geslepen.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Heeft toch nog een totale lengte van zo'n 38 cm . Werd volgens mij in scheepsbouw / zware constructie timmerwerken gebruikt ?
Ik zie mij deze niet voor fijne houtbewerking gebruiken ? Weegt trouwens +/- 1300 gr
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb van Bracht een 5 cm brede hakbeitel. Het staal alleen is al meer dan 30 cm lang. We hebben ooit eens pen en gat verbindingen gemaakt aan gebinten, waarvan de gaten zo'n 10 cm breed waren en 40 cm diep. We hebben toen een beitel laten maken. Als het goed is, heb ik er ergens nog een foto van liggen.
We dachten slim te zijn door het handvat ook van metaal te maken, zodat hij niet kan breken bij het hakken. Daar hebben we dikke spijt van gekregen het lawaai van een moker op het metalen handvat was ontzetten luidruchtig.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ik heb van Bracht een 5 cm brede hakbeitel. Het staal alleen is al meer dan 30 cm lang. We hebben ooit eens pen en gat verbindingen gemaakt aan gebinten, waarvan de gaten zo'n 10 cm breed waren en 40 cm diep. We hebben toen een beitel laten maken. Als het goed is, heb ik er ergens nog een foto van liggen.
We dachten slim te zijn door het handvat ook van metaal te maken, zodat hij niet kan breken bij het hakken. Daar hebben we dikke spijt van gekregen het lawaai van een moker op het metalen handvat was ontzetten luidruchtig.
Hallo allemaal
Dacht dat een beitel die vijfkantig is een KANTBEITEL genoemd word .
Inderdaad een mooie beitel die tijdens het leven al een heel stuk opgeslepen is .
Het handvatsel lijkt me niet origineel .
Wat lawaai betreft , altijd met een houteren hamer op een beitel slaan .
Ook wanneer je op een ijzeren hecht slaat , altijd met een houteren hamer .
Houteren hamer op houteren hecht geeft een dof geluid , houteren hamer op ijzeren hecht geeft ook een dof geluid , ijzeren hamer op ijzeren hecht geeft een scherp/fel geluid , ijzeren hamer op houten hecht geeft een dof geluid en duurt maar even , dan splijt het hecht .
Mvrgr
Adr L
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Dat zou ik nog eens na moeten kijken, maar denk dat het niet echt de moeite is nu ik het eens in het daglicht heb bekeken. Wat ook wel een leuke toevoeging was, is de boor WP_20161012_18_20_42_Pro.jpg
WP_20161012_18_22_14_Pro.jpg
 

wjordan

Actieve deelnemer

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik ben het eens met aloga, dat dit en kantbeitel is. Het boek
https://de.scribd.com/doc/156156967...ewerking-Deel-1-Handbewerking-A-Rauwerda-1938 ("Gereedschappen en Werktuigen Voor de Houtbewerking" van A.Rauwerda)
heeft meer informatie:
https://html2-f.scribdassets.com/4b89a6qtc02neg63/images/55-24e07ec48b.jpg
https://html2-f.scribdassets.com/4b89a6qtc02neg63/images/56-6c16eccdff.jpg

Groetjes, Wolfgang

Leuk dat boek online. Daar heb ik nog les uit gehad in 1970, alleen wel een aantal drukken later. Maar de inhoud is hetzelfde.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Is inderdaad een mooi boekje , leuk dat je het online kunt raadplegen .
Dus als ik het goed heb zou dit een kantbeitel zijn ? Hoelang zijn die normaal , en de verhouding met een molenaarsbeitel hoe zijn die ?

Groetjes
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dergelijke hakbeitels zijn 20 cm tot het heft (net even opgemeten bij een vrij nieuwe Nooitgedacht kantbeitel van me). Deze is 27 mm breed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.