Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Geweldig die lijmpotjes lijkt mij leuk ! denk echter dat het niets voor mij is want heb begrepen dat de opentijd erg kort is en dat is voor zo'n stress kip als ik niet zo geschikt.
Wel over posten hoe dit allemaal gaat!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Worden die potten tegenwoordig niet alleen nog maar voor restauratie gebruikt?

Ben wel geinterreseerd in huiden/beender lijm als het in de buurt komt van moderne lijm of een ander nut ?
Nou, meestal worden ze tegenwoordig geloof ik gebruikt om planten in te zetten :) Warme lijm heeft een paar voordelen: je hoeft het niet echt te klemmen, je kunt een beetje spelen met de eigenschappen van de lijm en je kan 'm weer lossen. Hij wordt nog veel gebruikt in instrumentenbouw en voor fineren. En door idioten zoals ik die het leuk vinden om er eens mee te spelen :)

De open tijd is inderdaad korter dan bij moderne lijmen, zoals Rendew al zegt. Dat kan een voordeel zijn. Denk wel dat je vaak de lijmvolgorde van je werkstuk goed in de gaten moet houden en misschien vaker in delen moet verlijmen. We'll see.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Als je de kachel in de werkplaats flink opstookt dan is de open tijd van dit soort lijmen practisch onbeperkt. :p
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Ja, hoor! Ik heb weer wat gescoord via marktplaats. 6 schaven om precies te zijn.

Photo 18-05-14 21 54 05.jpg

1 Sargent 409 type 3 (rechts onder)
1 Anchor No 78 (midden boven)
1 Warrented .... Sorby schaaf (links boven)
2 mahonie schaven van het merk Kumm & Andre (bol profiel beitels) ??
1 schaaf onbekend (midden onder)

Mocht er iemand nog wat meer over deze beitels weten, ik ben erg nieuwsgierig. :eek:

hier nog wat extra foto's

Photo 18-05-14 21 54 36.jpg
Photo 18-05-14 21 54 21.jpg

Photo 18-05-14 21 55 17.jpg

Photo 18-05-14 21 55 37.jpg

Photo 18-05-14 21 54 46.jpg

groeten,
Dennis
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik had al heel lang een haalmesje liggen dat ik een keer van een rommelmarkt heb gehaald.
De plannen om het ding weer functionerend te krijgen waren er maar ik zag toch nog teveel beren op de weg.
Onlangs was ik in Zwolle waar Tuoh als een belgisch samoerai met zijn messen stond te gebaren. Hem maar eens goed uitgehoord en op basis van zijn adviezen toch maar bezig gegaan.
Vergeleken met een beitel is zo'n haalmest best wel heel groot en er moest flink wat metaal worden afgenomen. In het verleden had iemand blijkbaar geprobeerd spijkers te snijden. Mijn Tormekje keek me aan met een uitdrukking van 'dit hou ik langer vol dan jij' en ging geduldig aan het werk. Tormekje had uiteraard gelijk dus na een half uurtje ploeteren heb ik maar de grootste metaalvijl gepakt die ik had en ben daarmee bezig gegaan. Dat ging beter. Eerst het snijvlak recht, en daarna grof onder de juiste hoek gevijld. Daarna met het Lidl-diamantblokje de achterkant (onderkant? buikzijde?) een fractie bijgelepen. Op dat gaf Tormekje aan klaar te zijn om het zware werk over te nemen en na een paar sessies zat er een leuk braampje over de hele lengte van de snede. Een paar keer erlangs met de fijnste Lidl diamant en verder afgewet met een belgisch brokje.
voor.jpg
achter.jpg
selfie.jpg
krullen.jpg
Assortimentje krullen. Van grof naar fijn.:)
 
P

Pylk

Guest
Vandaag maar een paar van mijn nieuwe aanwinsten op de foto gezet.
foto 1: Een handzaag met wisselbladen: handig voor op mijn boot. Let op het zigzagbandje in het handvat.
foto 2: een draaibeitel? Maar wat voor één, wie weet dit?
foto 3: een Nooitgedacht schaaf met twee reserve beitels
foto 4: een zaagzettang voor 50 cent bij de kringloop :), wie kan me uitleggen hoe het ding werkt.
foto 5 en 6: een paar schaafjes
P5310289.jpgP5310274.jpgP5310277.jpgP5310286.jpgP5310276.jpgP5310281.jpg
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo Pylk,

Foto 2 is een oude schroevendraaier.

De zaagzettang is een Eclipse 77.

Hij werkt zo:
-Draai het boutje op de kop van de tang los. (Het wieltje dat in de gleuf zit komt los.)
-Op het wieltje staan cijfers, welke het aantal tanden per inch (TPI) van je zaagblad aangeven.
-Draai het benodigde cijfer (TPI) naar de bovenkant (de rood geverfde kant) van de zaagzettang, zodat het cijfer boven het ''hamertje'' komt te staan.
-Draai het boutje weer vast.

-Zet de zaagzettang over de tanden van je zaagblad. (De rode kant dus naar boven.)
-Iedere tand die van je af (richting) gezet is moet gezet worden.
-Hou het hamertje voor de tand en knijp de tang dicht.
-Ga de hele rij van je zaagblad af.
-Draai je zaagblad om en herhaal de laatste vijf stappen.

Hopelijk kun je wat met m'n uitleg.

Het is een mooi schaafje op foto nummer 6.
Van Joseph en Robert Dodge heb ik zelf een schaafbeitel (zonder schaaf) en een aantal steekbeitels (van m'n overgrootvader).

Op onderstaande site staat er meer over dit merk beschreven, mocht je het nog niet weten.

http://www.holzwerken.de/museum/haendler/dodge.phtml

Met vriendelijke groet,

Chris Schipper
 
P

Pylk

Guest
....Foto 2 is een oude schroevendraaier.
De zaagzettang is een Eclipse 77.
Het is een mooi schaafje op foto nummer 6. ...

Dank je Chris voor je duidelijke uitleg, daar ga ik me nog in verdiepen.

Je zei van foto 2 dat het een schroevendraaier is, waar werd die dan voor gebruikt?

Dat schaafje is "ain laif dingkje" op zijn Grunnigs.
 
P

Pylk

Guest
Grappig, ik dacht een draaibeitel gekocht te hebben. Heeft hij nog meer nut dan alleen een decoratieve? Schroevendraaiers heb ik al genoeg.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De zaagzettang is een Eclipse 77.

Hij werkt zo:
-Draai het boutje op de kop van de tang los. (Het wieltje dat in de gleuf zit komt los.)
-Op het wieltje staan cijfers, welke het aantal tanden per inch (TPI) van je zaagblad aangeven.
-Draai het benodigde cijfer (TPI) naar de bovenkant (de rood geverfde kant) van de zaagzettang, zodat het cijfer boven het ''hamertje'' komt te staan.
-Draai het boutje weer vast.

Ik heb geen idee wat Eclipse bij die nummers bedacht heeft, maar als je ze zo gebruikt (nummertje = TPI), dan krijg je zagen die veel te veel gezet zijn. Ik gebruik meestal alleen de hoogste nummers, heb er zelfs eentje waar ik het aambeeld een stukje vlakker geslepen heb om nog minder zetting te krijgen voor hele fijne vertanding. In droog hard hout en zelfs in droog zacht hout, heb je niet heel veel zetting nodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Vandaag was het weer de jaarlijkse rommelmarkt in Kanne.
Ik ben thuis gekomen met 12 vijlen en raspen (5 euro voor 6 stuks!), drie Nooitgedacht draaibeitels en enkele beitels voor een metaaldraaibank.
Van die laatste beitels is het de bedoeling dat het ooit houtdraaibeitels worden (ooit!!).
De veilen en raspen zijn van Nicholson. Ze zijn gebruikt, maar nog vrij scherp. Heeft er iemand een idee van de kwaliteit van deze raspen?
IMAG0705.jpg
IMAG0706.jpg
IMAG0707.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Dan heb je het beter als mij gedaan, ik heb vandaag ook een binnenboorbeitel gekocht.
Ik zie €3,-staan maar ik heb er €8,- voor moeten betalen.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Die oude Nicholson vijlen zijn heel goed. Ik heb er zelf ook een aantal liggen en heb er nog geen betere gevonden. De raspen heb ik helaas niet. Op het eerste gezicht ziet alles er in elk geval nog behoorlijk scherp uit. Hier ga je veel plezier aan beleven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
De raspen zijn inderdaad nog behoorlijk scherp. Ik heb wel de beste uitgezocht. Bij de vijlen trouwens ook. Die man had een flinke voorraad mee. Ik vermoed dat ze uit een school komen, want hij had ook nog winkelhaken, winkelhaken onder 45°, kapzagen en houten hamers in overvloed.
De metaaldraaibeitels komen van een andere stand. Ook te keus en te keur voor weinig geld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.