Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Daar heb je een goed schaafje op de kop getikt!
De houten handvaten wijzen er idd op dat het een schaaf van enige ouderdom is, wat goed nieuws is!
In die tijd werden de gereedschappen toch beter gemaakt.
De schaven die ik zelf het meest gebruik zijn Baileys met houten handvatten, hoewel ik modernere staan heb. (met kunststof handvaten, zelfs nog een nagelnieuwe!)
De schroeven van het handvat zou ik er eerst eens uitdraaien en ontroesten, beetje vet eraan en weer samen.

Ook de rest zou ik eens uit mekaar schroeven, je leert er je schaaf mee kennen en je vindt hier meer dan genoeg info op het forum om ze een beetje bij te tunen ;) Zool eens vlakken (pas wanneer ze weer samen zit), beitel slijpen en wetten, en je kunt krullen maken!

Plezier ermee!

Steven
 

kroongj

Actieve deelnemer
19 sep 2012
42
0
Bedankt Wim, Golddigger en Steven!

@Wim: Ik had eerder al meerdere topics gelezen. Vandaar dat deze schaaf mij opviel in de doos met oud, verroest gereedschap. Het was van een oud mannetje geweest, en toen de verkoper er 2 euro voor vroeg, moest ik hem wel meenemen. Ik zag alleen even door de bomen het bos niet meer. Ik dacht dat het makkelijker was om een productiedatum te vinden, maar zal genoegen nemen met het feit dat de schaaf ouder is dan mij. Ben je trouwens van de ijzerwarenzaak Kluck uit Bussum? Dan heeft mijn broertje nog bij jullie gewerkt.

@Steven: Bedankt voor je advies! De schaaf ligt inmiddels uit elkaar. Iets meer onderdelen dan de houten schaven die ik al had;). Ik zal tzt weer een foto plaatsen als hij klaar is!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het is niet het nieuwste model ergens in de jaren tachtig(dacht ik) zijn ze begonnen met kunststof handvatten. Er is op dit forum wel een draadje met datering schaven of zoiets. Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Ik meende dat nadat ze die kunststoffabriek hadden overgenomen ze idd zijn begonnen met stoppen van de houten knop en greep.
Volgens mij stond dat ook ergens in die Stanley geschiedenis lijst. Weet niet meer welk jaartal daar bij stond, kan die lijst ook niet meer vinden op het forum.

Als ik het goed heb :p begonnen die type nummers met nummer G12-004, letters staan voor de greep en de achterkant kikker.
Waar ik het zelf snel aan kan zien of het "slechte" is is de wanddikte, de modellen eind 1988 begin 1994 is de wangdikte veel dunner.
Deze lijkt een dikke wang te hebben.

Een houten greep of knop kan er later ook op zijn gezet, dat zegt niet alles.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Deze zaag heb ik afgelopen week cadeau gekregen van een oude dame.
Ik heb geen idee over de herkomst en de leeftijd ervan.

Kan iemand me iets over deze zaag en dit merk vertellen

2014-05-04 15.30.38.jpg

2014-05-04 15.30.53.jpg

2014-05-04 15.30.59.jpg

2014-05-04 15.31.15.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zo, net een stuk schouw van haasjetik opgehaald en daarna door naar Zaandam voor een voorloper. Via Marktplaats had ik een "lange schaaf" gevonden, een Stanley. Ik wilde graag nog een voorloper/rijschaaf hebben en deze mocht voor €25,- weg. De staat was wat ongeliefd, maar dat mag de pret niet drukken!

Na een onvriendelijke ontvangst door de vrouw des huizes (Wat mot je?!?) even met de verkoper gesproken, een oud timmerman. Dat was (net als het praatje met haasjetik) wel gezellig. Het bleek een Stanley Baley No7 te zijn.

Hier wat foto's:

photo1 (1).jpgphoto2 (1).jpg

De beitel, keerbeitel en de kikker zitten in een badje met citroensap. (Geen idee of het werkt, maar ik heb het hier een aantal keer gelezen. En baat 't niet, dan schaad het waarschijnlijk ook niet! :)) De vouw van de beitel is nog aardig, dus ik heb geen week nodig om 'm goed te krijgen. Wel moet de zool en de zijkanten wat TLC krijgen. Maar daarvoor heb ik het stuk schouw. ;)
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Via marktplaats wat leuk gereedschap gescoord.
2 gutsen
handboor met borenset van nooitgedagt
stanley 80 scraper plane

image.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@Klaas voor 30 euries. Ik mocht het ophalen in eigen woonplaats. Heb ik teveel betaald?

Teveel denk zeker niet hoor. En het is ook wat je er voor overhebt. Ik vond €25.- voor die #7 van laatst duur, terwijl een nieuwe €120.- kost. ;)

Zeker die slangenboren zijn fijn. Zijn ze nog een beetje scherp?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hier was ik al een tijdje naar op zoek: lijmpotjes. Uiteindelijk gevonden via Marktplaats. De verkoper bleek in hetzelfde blok te wonen als ik, maar dan op de diagonaal tegenovergelegen hoek. Met wat klimmen had ik via de tuin kunnen gaan :) Dus binnenkort kan ik eens met huiden- en beenderlijm gaan experimenteren.

image.jpg
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Worden die potten tegenwoordig niet alleen nog maar voor restauratie gebruikt?

Ben wel geinterreseerd in huiden/beender lijm als het in de buurt komt van moderne lijm of een ander nut ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.