luidsprekers van hout

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

ik wil graag een open baffle luidspreker maken: in feite heb ik de prototypes al klaar, en die klinken goed, maar deze heb ik met oud afval plaatmateriaal gemaakt. Een open baffle is een vrij eenvoudig ontwerp, omdat het in feite 1 plaat is, dus geen kast.

Nou wordt hier meestal multiplexplaat of MDF voor gebruikt, maar zou zoiets ook kunnen door bijvoorbeeld houten balken, zoals eenvoudige goedkope vurenhouten SLS balken, op elkaar te lijmen tot 1 vlak, en deze vlak te schaven? Ik heb namelijk nog wat 39x89mm SLS balken, die mij hier geschikt voor lijken. Ik krijg dan wel een vrij dik en stevige plaat van zo'n 37 mm dik.

Wat vooral belangrijk is, is dat hij niet gaat werken. Ik had op dit forum al eens de tip gekregen de hart-zijde om en om te leggen, zie deze post:


Kunnen jullie misschien vertellen of bij bovengenoemde werkwijze het blad vlak blijft?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Hallo Hans, hoe breed moet de speaker worden? Je zou er nog ergens aan de achterkant een metalen profiel in kunnen verwerken, half of helemaal verzonken. Aluminium kokertje of stalen hoeklijn of T-profiel.
Maar een houten balk dwars erover functioneert ook.
Maar met 40mm dik, op max een centimeter of 40 breed, denk dat dat niet veel zal doen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
De klassieke methode is balken op de achterzijde middels een schuifzwaluwstaart. Daarbij is de balk dikker dan de plank. Ook moet die recht van draad zijn.

Dan kun je ook nog de kopse kanten middels tong en groef in een plank schuiven zoals je wel bij snijplanken ziet. Je kunt de tong dieper maken dan op het plaatje en dan vastzetten met een deuvel door de middelste balk. Dan heeft alles de ruimte om te werken.

Schneidebrett-Premium-Brettevolution-Hirnleiste.png
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Voor de bovenkant zou dat zeker fraai zijn, zo'n open baffle staat, vaak ietsje achterover leunend, overeind. Is dan de vraag hoe de poot er aan de onderkant uitziet. Zit daar een hoekverbinding, of zitten er steunpoten ergens aan de zijkant vast?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De klassieke methode is balken op de achterzijde middels een schuifzwaluwstaart.
Bedoel je de klassieke methode voor open baffle luidsprekers, of de klassieke methode voor grote panelen in het algemeen?
Luidsprekerkasten worden doorgaans van hoge dichtheid geperst hout gemaakt vanwege de hoge dichtheid en de homogene akoestische eigenschappen (let wel: ik heb me er nooit verder in verdiept waarom precies), naast de kosten natuurlijk.
Ik heb weinig verstand van open baffle luidsprekers en in hoeverre die eigenschappen ook relevant zijn. Maar daar zou ik zeker even onderzoek naar doen. Het zou zonde zijn als dat afbreuk doet aan de akoestische kwaliteit, hoe mooi ze dan ook zijn.

Edit: de eerste hit op Google bevestigt mijn vermoeden: vooral stijfheid van de baffle is belangrijk hier. Je wilt in geen geval dat die een resonantie heeft in het bereik van de luidsprekers. In dat geval zou ik gaan voor een ontwerp van verticale planken (van voldoende, maar minimale dikte) en een rekeind. Dik genoeg om de resonantiefrequentie in verticale richting te verhogen. En het rekeind om stijfheid in het horizontale vlak te verhogen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Bedoel je de klassieke methode voor open baffle luidsprekers, of de klassieke methode voor grote panelen in het algemeen?
Klassiek voor panelen van massief hout en dus voor een OB van massief hout.

Bij OB's moet je overigens ook naar de randsterkte kijken. De laag eenheden willen nog wel eens groot zijn, diameter 30-45 cm. Grote driehoeken aan de zijkant als steun/versterking hebben invloed op de frequentiecurve, Helmholz-resonator-achtige effecten.

Conventionele luidspreker kasten bouw je niet van massief hout omdat je niet alles dicht kunt lijmen ivm het werken van het hout. Vandaar dat voor MDF of (berken)multiplex gekozen wordt.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal, hartelijk dank voor alle tips en reacties! De breedte zal ongeveer 35 tot 40 cm worden, de hoogte zal rond de 100 cm worden.

Ik bedenk mij nu wel, dat cirkels frezen met bovenfrees door een plank met dikte van 35-40mm ook nog wel een klusje wordt...

De schuifzwaluwstaart kende ik nog niet, maar ik begrijp dit ook nog niet helemaal: betekent het dat de balken dan vrij kunnen bewegen, en dus niet onderling verlijmd zijn?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Als je de hoekverbindingen met zwaluwstaarten uitvoert hoef je niet bang te zijn voor scheuren of kieren.
Moesten het mijn boxen zijn, en ik heb er ooit mooie gemaakt, zou ik 32mm gefineerd MDF nemen. Zwaar maar voor luidsprekers is dat eerder een plus.
Alles staat en valt tenslotte bij wat je er in steekt aan tweeters, woofers en waffers ;)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
De schuifzwaluwstaart kende ik nog niet, maar ik begrijp dit ook nog niet helemaal: betekent het dat de balken dan vrij kunnen bewegen, en dus niet onderling verlijmd zijn?
De balken die de plank / baffle vormen verlijm je onderling. Het zwaluwstaart deel in de plank loopt iets taps toe en daarmee zet je de dwarsbalk(en) klem. Een beetje lijm in het uiteinde schaad niet, dan kan nog alles vrij bewegen maar trekt niet krom.

 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ja! Vier panelen per box. De hoeken verbinden met zwaluwstaart en dan heb je een stabiel rechthoekig kader.
De voor en achterkant plaats je dan in een groef die uiteraard van te voren in het kader gemaakt is en als je wilt kun je de achterkant en voorzijde waar de gaten voor de speakers in komen verlijmen als het plaatmateriaal is.
Als je die beide ook massief wilt uitvoeren os lijmen geen optie maar kun je een tochtstrip o.i.d in de sponning/groef zetten om trillingen op te vangen.

En uiteraard de box zelf op puntige voetjes zetten
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
@H@ns:
je beschrijft een box (speaker) in de vorm van een box (doos).
De topic starter heeft het over 'open baffle speakers'. Als je daarop zoekt met bv duckduckgo.com zie je dat dat speakers zijn met alleen maar de 'voorkant' van de 'box'.

 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ter inspiratie:
Brazilian_Cherry1.jpg

Deze heeft onder nog een woofer in een conventionele behuizing, weet niet of de vraagsteller dat ook van plan is.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik vind dat idee van de lijsten aan de zijkant wel heel slim. Dat voegt enorm veel toe aan de stijfheid van het paneel in lengterichting.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
@H@ns:
je beschrijft een box (speaker) in de vorm van een box (doos).
De topic starter heeft het over 'open baffle speakers'. Als je daarop zoekt met bv duckduckgo.com zie je dat dat speakers zijn met alleen maar de 'voorkant' van de 'box'.

Ah okay. Dat had ik inderdaad niet begrepen. In mijn oude hoofd zijn speaker boxen nog geheel dicht ;)
bedankt voor de opheldering!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor jullie reacties! Ja, het is een ongebruikelijker ontwerp zonder kast zoals je gewend bent van luisprekersystemen, het is in feite een vlakke plaat met daar de drivers op gemonteerd. Ik heb nu een eenvoudig ruw prototype met betaalbare drivers, 2 stuks 12 inch woofers per kanaal, en nog 1 full range driver van 4 inch. Ik had niet verwacht dat het nog zo goed zou klinken want in 1 dag had ik 1 paar prototypes af. Het extra verlies aan lage tonen corrigeer ik met een digitaal filter, omdat dat makkelijk en snel werkt.

Hierbij een foto van het prototype:

P1012104_resultaat.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je voor de definitieve versie de baffle net zo breed houdt denk ik dat de drivers het beetje hout er omheen wel recht houden. Zeker als je dat vuren sls gebruikt. Als dat eerst goed "kamer droog" is voor je het verwerkt dan doet het daana niet meer zo veel. Zachthout werkt minder dan hardhout.

Blijft de baffle rond de Mark Audio ook zo smal? Als je die breed maakt dan zou je de bovenkant zoals in de snijplankschets kunnen uitvoeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.