Logische indeling van een werkplaats

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
ga je boven afwerken?

Ja en nee... Heb er al wel meteen een vloertje in gelegd en er komt een toiletruimte en een keukenblokje in. Heb (nog...) geen plannen voor verder isoleren. Heb al wel gemerkt dat het er héél erg gehorig is. Aan beide kanten heb ik nu niet directe buren (opslagruimte), maar als die er wel komen dan is (geluids-)isoleren wel iets wat zal gaan spelen, denk ik...

20150120_222309.jpg

De afgelopen 2 maanden stonden in het teken van verhuizen en vooral achterstand inlopen. Nu alles weer een beetje op regel lijkt te komen even tijd vrij gemaakt om de indeling en inrichting nog eens kritisch te bekijken. De werkbank stond aanvankelijk tegen de achterwand, maar deze heb ik inmiddels verplaatst naar de zijwand, deels onder de trap. Dit was noodzakelijk omdat de werkbank op de huidige plek precies boven de afvoer van afvalwater was gesitueerd.

Bijkomend voordeel hiervan is tevens, dat ik boven de werkbank zaken kan gaan ophangen. Hiervoor ga ik over de volle lengt zgn. French cleats plaatsen waaraan ik naar wens van alles op kan hangen. Hiermee blijft het geheel flexibel in te richten en voorkom je dat de muur een gatenkaas gaat worden.

Oud:

DSC_0372.jpg

Nieuw:

20150313_133347.jpg
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Mooie tekentafel heb je staan
heb op mijn zolder dezelfde staan
gebruik hem eigenlijk te weinig
jij ?

gr Menno
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Mooie tekentafel heb je staan
heb op mijn zolder dezelfde staan
gebruik hem eigenlijk te weinig
jij ?

Deze was van mijn vader; hij was architect. Vroeger gebruikte ik hem ook al om mijn opdrachten voor de MTS erop te maken.
Heb altijd geroepen dat ik geen belang had bij erfstukken, m.u.v. deze tekentafel... die "moest" ik hebben.
Tegenwoordig gebruik ik hem eigenlijk nooit meer. Op de computer gemaakte 3D tekeningen zijn voor veel opdrachtgevers beter te 'lezen'.
Hij staat nu nog beneden, maar eigenlijk wil ik hem boven hebben, in de kantoor/presentatieruimte.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mooie tekentafel heb je staan
heb op mijn zolder dezelfde staan
gebruik hem eigenlijk te weinig
jij ?

gr Menno

Ik heb er op de MTS ook nog aardig wat op zitten tekenen.
En het heeft ook wel iets emotioneel nostalgisch als je zo'n tafel ziet. Helemaal als je die van Tom Fidgen ziet: the architects table

Maar zodra je op een blaadje drie keer een lijntje weg gumt, of twee keer hetzelfde tekent, dan weet je gelijk waarom we tegenwoordig AutoCAD en Sketch hebben. :D

Grts, Raymond
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik heb mijne tweede hands gekocht toen ik begon met de voltijd avond opleiding voor interieurarchitect, meubelontwerper, stedelijk interieurarchitect aan de HKU. Opleiding goed afgerond, eigen bureau is eigenlijk nooit gelukt. Helaas.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rhynix,
Ja klinkt wat vreemd, maar hield in dat het zelfde programma voor het dagonderwijs in de avonden werd gegeven.
Dit hield in dat je vanaf maandagavond tot donderdagavond van 1800 t/m 2300 les had, en ook nog de vrijdagmiddag 1300 t/m 1700.
Daarnaast nog de nodige (extra zelfstudie) en een baan van 70%.

Menno
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Rhynix,
Ja klinkt wat vreemd, maar hield in dat het zelfde programma voor het dagonderwijs in de avonden werd gegeven.
Dit hield in dat je vanaf maandagavond tot donderdagavond van 1800 t/m 2300 les had, en ook nog de vrijdagmiddag 1300 t/m 1700.
Daarnaast nog de nodige (extra zelfstudie) en een baan van 70%.

Menno

Ah zo, bij ons (belgie) heet dat eerder deeltijds onderwijs.

VOltijds is van 8 tot 16u, en van maandag tot vrijdag.

Deeltijds halve dagen,

avondonderwijs enkel savonds
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Het kan verkeren... na ruim 1,5 jaar ben ik alweer uit bovenstaande bedrijfsruimte gegroeid. Na een lange zoektocht eindelijk een mooie nieuwe locatie gevonden: vanaf 1 oktober 2016 zit ik op een nieuwe, betere plek in Drachten.

Ik ben van 100 m² naar ruim 210 m² gegaan.

De nieuwe bedrijfsruimte is op de eerste verdieping voorzien van een mooi kantoor met keuken en toilet (ik had er geen en dan merk je hoe blij je kunt zijn met zoiets basics als een wc... :rolleyes: ). Verder zit er gas (CV...), water, elektra incl. krachtstroom in. Ideaal dus... Verder op de eerste verdieping een soort van showroom en een extra bergruimte die bereikbaar is via de overheaddeur.

Op de begane grond een grote werkvloer van 12 x 10 meter.
:D
Foto's volgen nog...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nu dat ik werk in 165m2 begane grond zie ik beter in dat je vorige 50m2 begane grond snel te klein ging zijn. Heb je al statische machines, op de vorige foto's zagen we nog enkel handgedragen gereedschap?
Het is in ieder geval goed nieuws, teken dat het goed gaat.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Nu dat ik werk in 165m2 begane grond zie ik beter in dat je vorige 50m2 begane grond snel te klein ging zijn.
Heb je al statische machines, op de vorige foto's zagen we nog enkel handgedragen gereedschap?

Het is in ieder geval goed nieuws, teken dat het goed gaat.

Het was een hele zoektocht om iets te vinden wat past bij mijn wensen, waaronder de ruimte voor het plaatsen van vaste machines.
Nu ik de ruimte heb staat de komst van een eigen formaatzaag op de 1e plaats !!!
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
We zijn eigenlijk ook wel benieuwd naar de binnenkant

Nog niet de beste foto's, maar het geeft een beeld...

Begane grond, deel waar werkruimte en formaatzaag komt.
.
20160917_151526.jpg
.
20160930_124211.jpg
.
Deel waar platenstelling staat en opslag diverse rommeltjes... moet nog gesorteerd en opgeruimd...
IMG-20160926-WA0000.jpg
.
20160929_144452.jpg
.
Overloop, geschikt voor bijv. showroom, barretje of...
.
20160917_151503.jpg
.
Kantoor met toilet en keuken:
20160921_181920.jpg
.
20160921_182150.jpg
.
...en de buitenreclame op de dag van het openingsfeest :cool: #trots
.
14633582_1216345618436450_4620064263247201933_o.jpg
 
P

Pel

Guest
Dit topic is mij ontgaan, zie het nu pas, mooie ruime werkplaats Ekko, veel succes.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.