Logische indeling van een werkplaats

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Natuurlijk begrijp ik dat er veel afhankelijkheden zijn (zoals beschikbare ruimte, apparatuur, soort werkzaamheden etc. etc.) maar desondanks heb ik het gevoel dat de indeling van een "volwaardige" werkplaats wel een zekere vaste logica in zich zou moeten hebben.


Volgens mijn ideale werkplaats (en daar streef ik naar in mijn upgrade) zitten alle grote stationaire machines, met afzuiging van 100mm gebundeld in een centraal eiland van de werkplaats met grote afzuiging.
Voordelen hiervan:
- korte afzuigingsbuizen > beter afzuiging
- machines van alle kanten bedienbaar
- grote planken/latten/platen gemakkelijk te bewerken
- vlotte 'workflow'

Alle andere elementen (werkbanken, kolomboor, handtools, etc) zijn allemaal langs een muur gesitueerd omwille van het veelvoudig gebruik van stopcontacten, verplaatsen van werkstukken om te lijmen, behandelen, aanpassen, vijzen, etc...)

Houtopslag altijd vooraan de werkplaats, en indien mogelijk (wanneer je in een lus kan werken) de afwerking ook vooraan (ifv verluchting en het snel naar buiten brengen van de werkstukken)

In het geval van Oceans zou dit bv zoiets kunnen zijn (los van afmetingen en verhoudingen, enkel principe)
Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bedankt Rhynix voor je reactie.

Ik had eerder vanmiddag ook al even een alternatief ontwerp gemaakt waarin - in grote lijnen - jouw verhaal terugkomt: grote machines centraal en werkbanken en kleinere machines daaromheen gesitueerd.

Werkplaats alternatief 01.jpg
.
Werkplaats alternatief 03.jpg
.
Werkplaats alternatief 04.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Bedankt Rhynix voor je reactie.

Ik had eerder vanmiddag ook al even een alternatief ontwerp gemaakt waarin - in grote lijnen - jouw verhaal terugkomt: grote machines centraal en werkbanken en kleinere machines daaromheen gesitueerd.

Zou het in jouw ontwerp niet beter zijn om de paneelzaag en vlak-vandiktebank 90° te draaien? (met de rolwagen aan de kant van de oplegger)? Dan kan je volle platen vanuit het rek onmiddellijk op je paneelzaag leggen zonder rond je aanhangwagen te moeten lopen met de plaat.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
De ene is de andere niet, ik zou verwachten dat opslag gemakkelijk de helft neemt, zeker met een onhandige aanhangwagen in de weg.

Zo te lezen is het in een bedrijven-verzamelgebouw, staat er geen hekwerk omheen zodat je de aanhanger buiten kunt neerzetten ? (wel op slot/aan de ketting natuurlijk)
Het is natuurlijk een beetje zonde om je kostbare ruimte (helemaal als je de m2 prijs gaat rekenen) gaat gebruiken om de aanhanger te stellen.

De houtopslag en ruimte voor trailer lijkt ideaal, als je die buiten zet heb je onmiddellijk een grote ruimte erbij in geval van nood.

Zou het in jouw ontwerp niet beter zijn om de paneelzaag en vlak-vandiktebank 90° te draaien? (met de rolwagen aan de kant van de oplegger)? Dan kan je volle platen vanuit het rek onmiddellijk op je paneelzaag leggen zonder rond je aanhangwagen te moeten lopen met de plaat.

De aanhangwagen heb ik in het ontwerp meegenomen omdat ik die 's nachts een plaats onderdak moet kunnen geven. Er is nl. geen afgesloten omheining geplaatst en het industrieterrein is nog dermate leeg (het betreft hier nieuwbouw...) dat ik het geen prettig idee vind om het ding 's nachts buiten te laten staan.

Echter, overdag zal de ahw buiten staan. Alles is bewust zo gedaan met de achterliggende gedachte dat direct een riante ruimte beschikbaar komt voor laden en lossen. Is de overheaddeur eenmaal dicht, dan is door deze opstelling de paneelzaagmachine goed benaderbaar. Zelfs met grote panelen heb ik op deze manier voldoende ruimte. Hetzelfde geldt voor de vandiktebank: lange stukken kunnen nu probleemloos vanuit het rek in de machine worden gestoken. Doordat de ahw 's nachts weer naar binnen moet verplicht het me tevens om deze hoek van de loods te allen tijde netjes opgeruimd te houden.

Met dit verhaal in het achterhoofd verandert wellicht de blik op de plaatsing van de paneelzaagtafel en de vandiktebank... Het draaien van 90° wordt hiermee wellicht overbodig (???)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een nadeel van werkbanken tegen de muur is dat dit behoorlijk de grote beperkt van de werkstukken die je erop kan leggen. Bij grote werkstukken vind ik wel prettig dat je rond de bank kan lopen.

Ronald
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik zou achter in de ruimte de werkbank plaatsen. Vrijstaand met daaronder plek om machines op te bergen. en tegen de achterwand een aantal lage kasten en hoge kasten.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Helemaal mee eens Ronald. Aanvankelijk had ik centraal geplaatste tafels voor ogen (zie pagina 2 van dit topic). De opstelling zoals die er na de aanpassing staat laat echter nog wel ruimte voor het plaatsen van de MFTC-XL die ik eerder heb gemaakt. Mogelijk dat ik die voor de grotere werkstukken ga inzetten. En anders kan ik altijd nog een grote tafel op wielen maken... :rolleyes:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
De afzuiging is de enige machine die op afstand kan werken, ergens in een hoek of beter op de verdieping, maar ik weet niet in welke mate je gaten mag boren in de vloer :p
Zo'n model met stofzakken is niet ideaal op lange termijn in een prof atelier, te kleine capaciteit en mogen in theorie niet in een gesloten ruimte gebruikt worden dacht ik, ivm het fijn stof dat erdoor kan. Voorzie in ieder geval ook een luchtfilter voor de ruimte!

Hey Tim! Helaas zit gaten boren in de vloeren er niet in. Er ligt namelijk vloerverwarming in dit pand. Ik heb net (alweer...:p) zitten kijken op de site van Felder en zie daar ook zuiver-lucht-afzuigsystemen staan. De foto's die erbij staan deed me meteen deken aan de installatie die jij hebt aangeschaft. Is dat ook een Felder ?

Ik zit te denken aan de RL-160. Zou dat voor de werkplaats zoals ik die voor ogen heb afdoende zijn? Ik kan dus niet naar de verdiepingsvloer. Wat is het nadeel van plaatsing op de begane grond ? Hoor graag de voor- en tegenstanders :rolleyes:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hey Tim! Helaas zit gaten boren in de vloeren er niet in. Er ligt namelijk vloerverwarming in dit pand. Ik heb net (alweer...:p) zitten kijken op de site van Felder en zie daar ook zuiver-lucht-afzuigsystemen staan. De foto's die erbij staan deed me meteen deken aan de installatie die jij hebt aangeschaft. Is dat ook een Felder ?

Ik zit te denken aan de RL-160. Zou dat voor de werkplaats zoals ik die voor ogen heb afdoende zijn? Ik kan dus niet naar de verdiepingsvloer. Wat is het nadeel van plaatsing op de begane grond ? Hoor graag de voor- en tegenstanders :rolleyes:

Ik heb inderdaad de RL160, het voordeel van die boven te zetten is vooral de ruimte die je wint. Die van de machine zelf maar ook de zakken. Er staan zo'n 10-15 volle zakken op ieder moment en dat neemt ongeveer 1m2 per zak in. Af en toe giet ik die dan leeg in een big bag die ik met de heftruck op vloerhoogte hang zodat ik de zakken erin kan ledigen zonder ze op te lichten want ze zijn soms erg zwaar.

Maaaar... ik zit zelf met verbouwingsplannen en ik ga die dan toch proberen onder te zetten. Vooral omdat ik de plek dan ga verwarmen en isoleren, en zo de warme lucht niet naar buiten wil trekken. Een bijkomend voordeel is dat je dan het raampje in de gaten kan houden om ze niet te over vullen. Maar het verwerken van de zakken zal dan wel lastiger worden.
De capaciteit van de machine is voldoende voor 1 à 2 open kleppen. De afzuiging blijft het beste met één open klep, maar twee gaat ook nog. Dus zolang je alleen of soms met tweeën werkt dan is die voldoende.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik zou altijd kijken naar de flow in je shop. Van hout naar producten, welke (functionele) stappen komen daar bij kijken. Het blijft natuurlijk een productie process en zo richt men ook fabrieken in. Schrijf die 'functies' achter elkaar voor de verschillende productgroepen die je wilt gaan maken.

Zoiets als: "Wat is er nodig om een kast te maken?": hout ontvangst en opslag, andere hardware ontvangst en opslag (magazijn, logistieke functie), corpus maken, grote zaagsnedes, kleine zaagsnedes, verlijmen (met wachttijd, dus afzetplek/buffer), assemblage, afwerking en verven, uitvoermagazijn (buffer en behandeling voor transport (bubblewrap, plakband, karton)).

Maak functiegebieden op je plattegrond en teken de fysieke flow (zoals je in bovenstaande flow achter elkaar hebt gezet). Kijk naar de minimale verplaatsing van de werkstukken door de ruimte. Zorg voor buffer waar je spullen tijdelijk op de vloer kunt opslaan als iets veel te tijd kost: lijmen, verven, of gewoon 'wachten'. Trek de lijnen over de je plattegrond en verminder het aantal lijnen die kris-kros lopen. Een geziene flow is een dubbele 'u'. 'kleinere onderdelen' lopen via de binnenste ring en als alles in de samenbouw komt neem je de grote bocht. Maar of dit ook goed werkt in jouw situatie weet ik niet goed.

Code:
  __________
 /         \
|    /\     |
|   |  |    |
|   |  |    |
|   |  |    |
\___/  |    |
      /|\  \|/
       |    v

Verder is er een aardig boek te krijgen; "Taunton Woodworking Workshop Idea Book". Hierin staan ook wat dingen gemeld over 'flow'.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Verder is er een aardig boek te krijgen; "Taunton Woodworking Workshop Idea Book". Hierin staan ook wat dingen gemeld over 'flow'.

Zie nu pas deze - al wat oudere - reactie. :eek: Dank voor de tip !!!

De aanschaf van dit pand is vooralsnog op de lange baan geschoven :( maar ik denk dat het topic op zichzelf wel interessant blijft!
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Jammer voor je, Ekko. Gebrek aan enthousiasme zal niet de reden zijn -> Plan B ?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Jammer voor je, Ekko. Gebrek aan enthousiasme zal niet de reden zijn -> Plan B ?

Dank je Kor ! Plan B is verder gaan met hoe ik nu werk > vanuit de werkplaats achter het huis. Eerst wat meer liquide middelen verkrijgen. Zien we daarna wel wat we gaan ondernemen qua huisvesting. Komt wel goed ! #enhousiast :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@oceans : Zoals je weet ben je altijd welkom ! Het nadeel van onze werkplaats is dat deze niet echt dezelfde grootte heeft als jouw komende stek. Maar je zal vast eaa aan ideeen op kunnen doen. Groot nadeel van onze werkplaats is het naar binnen brengen van materiaal....Nergens geen overhead deur te bekennen....Beetje vreemd....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zit met mijn verbouwingsplannen ook met deze indelings puzzel, de indeling hangt voor mij voor 90% af van de het gebouw. Als ik bijvoorbeeld een deur 2m naar links verplaats dan veranderd de optimale indeling totaal. Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats. Vele machines staan het best tegen een muur maar moeten links en rechts 3-5m vrije ruimte hebben. Dus als je maar 4 muren hebt dan verlies je er één aan houtopslag, één voor werkbanken/kasten, één voor de verstekzaagbank en dan één waar je de lintzaag, frees of vlakbank kwijt moet en de rest van de machines ergens in het midden. De paneelzaag is de enige die beter niet tegen een muur staat, samen met eventueel de frees als je veel bogen freest.

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk. Dat probeer ik ook te doen al is het originele doel waarschijnlijk om als je met arbeiders werkt een veiligere en minder lawaaierige werksfeer te creëren.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zit met mijn verbouwingsplannen ook met deze indelings puzzel, de indeling hangt voor mij voor 90% af van de het gebouw. Als ik bijvoorbeeld een deur 2m naar links verplaats dan veranderd de optimale indeling totaal. Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats. Vele machines staan het best tegen een muur maar moeten links en rechts 3-5m vrije ruimte hebben. Dus als je maar 4 muren hebt dan verlies je er één aan houtopslag, één voor werkbanken/kasten, één voor de verstekzaagbank en dan één waar je de lintzaag, frees of vlakbank kwijt moet en de rest van de machines ergens in het midden. De paneelzaag is de enige die beter niet tegen een muur staat, samen met eventueel de frees als je veel bogen freest.

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk. Dat probeer ik ook te doen al is het originele doel waarschijnlijk om als je met arbeiders werkt een veiligere en minder lawaaierige werksfeer te creëren.

Ook heel bruikbaar is machines ruggelings bij elkaar te plaatsen, bijvoorbeeld de vlakbank en de vandiktebank, en als je veel rondwerk moet maken een praktische combinatie van lintzaag en frees. verder is het inderdaad fijn om machinale en assemblage van elkaar te scheiden alleen is het de vraag of dat met een af te sluiten wand moet als je alleen of met 2a3 personen werkt. misschien is het wel praktisch als je een zone flexibel in kunt zetten.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Een grote open loods zonder tussenmuren of palen is niet altijd een voordeel want ik vind dat muurruimte één van de belangrijkste delen zijn in een werkplaats.

Grappig dat je dat vermeld Tim. Als ik jouw werkplaats zo af en toe voorbij zie komen op foto's en filmpjes wordt ik juist meteen jaloers. Lekker veel ruimte, dek ik dan...

In een cursus boek over pro werkplaatsen en machines die ik heb staat ook dat je beter de machines van de werk/assemblage ruimte gescheiden moet houden indien mogelijk.

Je maakt me hiermee erg nieuwsgierig. Ik kan heel weinig naslagwerken terugvinden over inrichting van een werkplaats. Heb je wellicht titel van dit boek en/of naam auteur of - nog beter - ISBN-nummer voor mij ??
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Zo kan het toch écht niet meer...

En dan te bedenken dat een partij eikenhout buiten op de veranda ligt en dat in de woonkamer een MDF plaat staat van 3050 x 1525 staat én tevens een eiken houten meubel "under construction"... :eek:

Oude werkplaats 03.jpg
.
Oude werkplaats 06.jpg
.
Oude werkplaats 08.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.