Liniaal

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
chroom of anders chromen. Zoiets?
Idd. En het is maatverdeling - niet indeling. En weerspiegelt is hier ook niet echt juist - een weerspiegeling is een beeld, maar hier gaat het over licht dat ‘verblindt’. Ik weet, het is muggenzifterij, maar ik stoor me altijd aan promotionele teksten met slecht of slordig taalgebruik. Ook journalistieke teksten overigens. Die staan vaak ook vol met slordig taalgebruik…
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Maar eh, ik duik hier net in, zie ik op de foto nu echt dat er tussen de rolmaat en de liniaal 9.8 cm verschil zit...?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Naam duimstok is afgeleid van 1 duim (2,54 inch)
Vroeger toen de poepkar nog getrokken werd door paarden stond er aan een zijden de centimeters en aan de andere zijde duimen afgebeeld.
Aangezien we vroeger ook meten met duimen, ellenbogen, voeten en piemels is de juiste naam dan ook duimstok.
als je het op de keper beschouwt, dan stamt een duimstok indertijd uit de tijd toen we nog met duimen maten
wil je met je tijd mee zijn, dan noem je dit vandaag centimeterstok
en dan nog . . . het is geen stok, maar een reeks stokjes die met een scharnier aan mekaar verbonden zijn
de naam 'vouwmeter' is logisch opgebouwd
het is een meter die je vouwt
we noemen die ook 'plooimeter'
in beide namen verwijst strikt genomen 'meter' niet naar wat het is
het is niet iemand die meet, want het is een voorwerp
de plooimeter is evenmin een meter lang, want meestal is die nu 2 meter
tja, taal evolueert
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik denk dat het makkelijker is om een leger op te trommelen die weten wat een duimstok is.
Misschien zijn het vaktermen, maar daar buiten zullen weinig mensen weten wat een plooimeter of vouwmeter is (in NL dan)
Opzicht is vouwmeter geen slechte benaming, misschien wel beter dan duimstok moet ik erkennen, maar plooimeter zou ik denken dat dit een ding is om plooien in een gordijn te meten :LOL:
Maar goed, een duimstok heb ik wel liggen, ik gebruik hem zelden omdat ik er geen goed precies meet gevoel van krijgt.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld bij het maken van de bamboestrips voor een splitcane hengel de absolute nauwkeurigheid wel belangrijk is, aangezien de dikte (en het verloop daarin) de actie bepaalt. Strips die structureel 0.05 mm te dik zijn leveren echt een andere hengel dan bedoeld op...
Wat is hier de dikte van de strips?
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik gebruik de timmermansduimstok nog wel veel. Een duimstok van 2 meter heb ik niet; is dit in België meer gebruikelijk? Ik heb er een plaatje van op gezocht, deze zijn uitgevouwen niet geheel plat op het werkstuk te leggen in tegenstelling tot de timmermansduimstok?

Mijn hulp Wikipedia vermeldt nog:
De traditionele timmermansduimstok van 1 meter is opvouwbaar in vier gelijke delen, daartoe zit er op elke 25 cm afstand een messing scharniertje. Ook de uiteinden zijn versterkt met messing U-tjes. Verder heeft deze op enkele plaatsen handige 'duimsmaten'. Indien een duimstok volledig is opgevouwen dan is deze exact 1 duim breed en een halve duim hoog, dit maakt dat elke van de vier delen van de duimstok een halve duim breed is en een kwart duim hoog. Deze maten werden tot voor kort nog regelmatig gebruikt. Vooral in oudere ontwerpen van houten bouwwerken werden op veel plaatsen de nodige speling en eventuele sierstrippen op een hele, halve of kwart duim gezet, met behulp van de dikte van de duimstok
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Duimstok van 3 meter is er ook, ik weet niet of dit gebruikelijk is, maar in de relatiegeschenken wereld waar ik in zit is deze gewoon verkrijgbaar. De rede is als deze dicht is gevouwen dat je dan een extra groot vlak hebt om een logo op te drukken. Verder is de kwaliteit van die dingen waardeloos.

Maar tussen tijds ik dit typt heb ik ook even gezocht op 4m en 5m, ja die zijn er dus ook.
Mag je wel even €156,- in de BTW voor aftikken, maar dan kan je wel zeggen dat je de langste hebt.
Overigens is deze duimstok/vouwmeter klasse III, afwijking van enkele centimeters wellicht :poop:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik gebruik de timmermansduimstok nog wel veel. Een duimstok van 2 meter heb ik niet; is dit in België meer gebruikelijk?
in vl is die meestal 2 m, bestaande uit 10 delen van 20 cm
kost een paar euro's
voorbeeld van eentje van festool
technisch gezien liggen de lengte van de delen en de totale lengte niet vast
bij zijn trouw heeft mijn zoon als relatiegeschenk vouwmetertjes van 1 m met delen van 10 cm uitgedeeld
1645345452764.png
Ik heb er een plaatje van op gezocht, deze zijn uitgevouwen niet geheel plat op het werkstuk te leggen in tegenstelling tot de timmermansduimstok?
mogelijks is jullie timmermansduimstok hier een meetlat
die bestaat uit 1 stuk
het nadeel van de plooimeters die wij hier hebben, is inderdaad dat je ze niet plat op het werkstuk kan leggen
er binnenmaten mee meten is moeiliijk, laat me zeggen ondoenbaar, omdat je ze per deel moet openvouwen, waardoor de opengevouwen lengte ofwel te kort ofwel te lang is
een plooimeter is dan weer complementair aan een rolmeter, waar die laatste minder handig is
zo blijft een plooimeter netjes op zijn plaats liggen, waar een rolmeter wel eens om durft vallen
de plooimeter wordt hier nog veel gebruikt
vooral door metsers
die werken in centimeters, terwijl ik in millimeters werk, en bij voorkeur tot op een fractie er van
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Lekker verwarrend :)

De (timmermans)duimstok is heel specifiek het ding dat @Marijn middels de wikipedia quote beschrijft.
duimstok_7_timmermansduimstok_hout_geel_www_debouwmarktshop_eu.jpg

afbeelding van Joost de Vree


Vouwduimstok, plooi- of vouwmeter zijn de benamingen voor de horizontaal scharnierende versie zoals in de Festool afbeelding. Er is hier geen relatie met de duim meer in de afmetingen van het meetgereedschap.

Soms is het handig om ook in taal "exact" te zijn. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos en Marijn

jorisvh

Post veel
zo’n timmermansduimstok die helemaal vlak open scharniert kende ik niet en dat lijkt me wel een handig ding.
die versie is in Vlaanderen niet courant.
op gamma.nl vind ik meerdere timmermansduimstokken.
op gamma.be ééntje (die ze overigens vouwmeter noemen) en die is uit het/de gamma. klaarblijkelijk raakten ze die hier niet kwijt.

de 10 die wij vergeleken hebben en waar heel de vouwmeter/duimstok discussie mee begonnen is waren dus versies zoals het Festool prentje van @ZotVanHout
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vouwduimstok, plooi- of vouwmeter zijn de benamingen voor de horizontaal scharnierende versie zoals in de Festool afbeelding. Er is hier geen relatie met de duim meer in de afmetingen van het meetgereedschap.
Soms is het handig om ook in taal "exact" te zijn
besluit: 'duim' in de benamingen is een historische, maar achterhaalde taalerfenis

doet me denken aan het taalgebruik van mijn welshe collega
we wilden de ferry naar calais halen
daartoe vroeg hij 'when is your boat sailing ?'
waarop ik antwoordde dat het windstil zou zijn, en ik hoopte dat die iets anders dan zeilen zou hebben
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Als je in die link van de Gamma .be veranderd in .nl heet hij weer duimstok.
Maar zoals Joris al aangaf dat hij de scharnierende duimstok niet kende, misschien is het dat daarom het in BE een vouwmeter is omdat de timmermans duimstok een ander stuk gereedschap is welke niet gangbaar is in BE.
Ach, wat maak het uit, de vouwmeter uit post #91 en de timmermans duimstok zijn handig om je rug er mee te krabben. Voor de rest zijn het in mijn optiek ondingen. We hebben er 1 voor in het magazijn om soms de dozen op te meten, handig voor dat, want dat komt niet op een centimeter nauw.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Hoe meet je nauwkeurig met een rolmaat? De meting begint vanaf de binnenkant van de lip. Als je een binnenmaat wil meten heb je toch een probleem want dan
Als je in die link van de Gamma .be veranderd in .nl heet hij weer duimstok.
Maar zoals Joris al aangaf dat hij de scharnierende duimstok niet kende, misschien is het dat daarom het in BE een vouwmeter is omdat de timmermans duimstok een ander stuk gereedschap is welke niet gangbaar is in BE.
Ach, wat maak het uit, de vouwmeter uit post #91 en de timmermans duimstok zijn handig om je rug er mee te krabben. Voor de rest zijn het in mijn optiek ondingen. We hebben er 1 voor in het magazijn om soms de dozen op te meten, handig voor dat, want dat komt niet op een centimeter nauw.
En toch is de vouwmeter in België het meest gangbare meetinstrument in de bouw en aanverwanten. Rolmeters worden weinig gebruikt, tenzij het voor grotere lengtes is. En de meeste van die vouwmeters zijn dan nog tot op de draad versleten. Speling op de draaipunten, een stuk afgebroken en verdelingen die afgesleten zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe meet je nauwkeurig met een rolmaat? De meting begint vanaf de binnenkant van de lip. Als je een binnenmaat wil meten heb je toch een probleem
zoals @Ambidexterity reeds antwoordde, zit aan veel rolmeters een lipje dat je bij het meten van een binnenkant indrukt, en wanneer de meter bovenop ligt, uittrekt
er zijn rolmeters met magnetische lipjes
heel handig om de afstand vanaf een metalen voorwerp te meten
heel onhandig wanneer het lipje ijzervijlsel aangetrokken heeft
en dan zijn er rolmeters die een onmogelijke breedte hebben, die je bij binnenmetingen bij de afgelezen afstand op moet tellen
met onmogelijk bedoel ik bv 73 mm
waarom maken ze die geen 80 mm, of 100, wat nog veel meer werkbaar zou zijn

voor binnenafmetingen gebruik ik zo veel mogelijk een lasermeter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Ik heb wel een Stanley gehad met een raampje op het huis. In dat raampje kon je dan de binnenmaat direct uitlezen. Maar eigenlijk speelt die millimeter van dat lipje meestal helemaal niet mee. Er zijn zoveel andere factoren die grotere meetfouten veroorzaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.