Liniaal

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een normale tolerantie voor glas is een halve centimeter. Wat gebruik je om tussenmaten op tienden te meten in een sponning?
hoe we tolerantie moeten bekijken, weet ik niet
wanneer ik glas bestel, dan trek ik standaard een halve centimeter van de binnenmaat van de sponning af
is het glas een halve centimeter groter dan gevraagd, dan heb ik een probleem

in rolmaten heb ik enkel stanley's
mogelijks zijn die classe 1, maar het staat er (nog) niet op
ik heb ze ook nog niet nagemeten
een stanley van 5 mt zonder aanduiding van de klasse kost 15 euro
een sola van 5 mt én klasse 1 kost 30 euro
die 15 euro heb ik voor meer precisie en zekerheid over

aan ieder om te bepalen hoe precies hij/zij wil werken
bv wanneer ik een trap met opliggende treden plaats, en vooraf de 3-hoeken zet waarop de treden moeten komen, dan wil ik op een wang van 450 cm geen 5 mm meetafwijking, want dan komt de weltrede 3 mm te hoog
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je die trap gaat inmeten, meet je dan eerst de vlakheid van de vloer en neem je die waarde mee in de hoogtebepaling van je trap? Dus neem je alle maten vanaf een meterpeil? Weltrede wordt meestal als pas stuk gebruikt. Eerst meten en dan de groef aanpassen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
zijn we ook niet een beetje te ver aan het doorslaan? We zijn nog steeds bezig met houtbewerking en niet met metaalbewerking waar heel minieme toleranties noodzakelijk zijn.

Zoals eerder gezegd als je weet dat je liniaal consequent 2mm afwijkt, dan is daar toch perfect mee te werken?
Absoluut. Voor een barkruk bijvoorbeeld is het niet relevant of de poten precies 70 cm lang zijn (in relatie tot bijvoorbeeld de 'standaardmeter' in Parijs), maar wel dat ze alle 4 even lang (ongeveer 70 cm) zijn. Dat kun je met een rolmaat of PBS-liniaal prima voor elkaar krijgen, mits je maar steeds hetzelfde meetgereedschap gebruikt - en zeker als je bij op lengte zagen / afkorten gebruik maakt van een aanslag.

Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld bij het maken van de bamboestrips voor een splitcane hengel de absolute nauwkeurigheid wel belangrijk is, aangezien de dikte (en het verloop daarin) de actie bepaalt. Strips die structureel 0.05 mm te dik zijn leveren echt een andere hengel dan bedoeld op...
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Een normale tolerantie voor glas is een halve centimeter. Wat gebruik je om tussenmaten op tienden te meten in een sponning? En waarom zou je dat eigenlijk willen? Dat soort precisie is ook in een groot deel van de machinebouw niet aan de orde en in de bouw al helemaal niet.
Ik neem aan dat dit mijn bericht #57 betreft.
De 2mm afwijking had betrekking op de balken constructie die ik zelf hebt gemaakt.
De aluminium frame die daarop is gekomen zat totaal geen afwijking in aangezien dit machinaal geproduceerd wordt. Het is officieel ramen systeem inclusief glas wat ik hebt besteld, dus dat was inclusief ruimte rondom het glas.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Steeds met de zelfde maat meten, is wel een goede tip. Alleen ben ik altijd alles kwijt, dus rolmaten zwerven in viervoud rond. Maar sinds kort heb ik een rood aftekenpotlood, en die is nooit kwijt. Dus nu op zoek naar een goede klasse 2 knalrode rolmaat.
BMI. Rode behuizing, danwel accenten. Goed zichtbaar in de gemiddelde rommelige werkplaats.
Minder dan een mm afwijking op 2 meter.
Zie hier (in behuizing en een gave uitrolversie - tweede link, naar beneden scrollen, net voor de Talmeters - die ook ok zijn, maar door blijven haken in de broekzak):



Van die in de behuizing heb ik er twee. Want twee broekzakken…
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Toch interessant dit. Ik meet al een tijdje mijn meet spullen (leg ze gewoon eens naast elkaar en smijt de uitbeiters weg) dan zie je dat zelfs in hetzelfde merk nog verschillen zitten...
Een vriend van mij die professioneel dingen meet (geen klein spul, denk aan dingen voor de Hoogovens, booreilanden en bruggen) zeg altijd als er iemand zegt "meten is weten" dat het fout is, het is "meten is benaderen". En dat illustreert dit topic maar weet mooi :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je die trap gaat inmeten, meet je dan eerst de vlakheid van de vloer en neem je die waarde mee in de hoogtebepaling van je trap? Dus neem je alle maten vanaf een meterpeil? Weltrede wordt meestal als pas stuk gebruikt. Eerst meten en dan de groef aanpassen.
je hebt uiteraard een punt

toch wens ik dat afwijkingen en onregelmatigheden het gevolg zijn van faktoren waarop ik geen invloed gehad heb of kan hebben

ivm nauwkeurigheid van meten heb ik de laatste weken veel bijgeleerd
dus die paar rolmaten enz van 5 mt aan 15 euro gaan eruit, en worden door rolmaten klasse 1 vervangen
die kosten me 30 euro per stuk, en daarmee zit ik voor vele jaren goed
kan ik moeiteloos als onkosten inbrengen

bij trappen maak ik hoofdzakelijk Z-types met onderliggende wangen of op beton
optredes reken ik tot 2 cijfers na de millimeterkomma uit, om daarna met een gerust hart af te ronden
legt de klant onderaan een mat van 2 cm dik, dan wordt de 1ste optrede in praktijk 2 cm kleiner, maar dat is zijn keuze
ligt de parketvloer bovenaan niet vlak, dan is dat spijtig, maar wanneer ik die niet gelegd heb, kan ik daar niet op aangesproken worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
wanneer ik mij tot onderstaande tekst beperk, ontwaar ik geen 2de of volgende taalfout
kan je mij ff bijlichten ?

Bekijk bijlage 115495
chroom of anders chromen. Zoiets? En om heel nitpickerig te zijn: het hoort aan elkaar, dus chroomcoating, als je het niet hebt over een chromen coating & ik wil nog wel een kwartiertje bomen over de wenselijkheid van een komma (matte, chromen coating) of mogelijk een verdere samenstelling tot matchromencoating. Iemand zin?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
chroom of anders chromen. Zoiets? En om heel nitpickerig te zijn: het hoort aan elkaar, dus chroomcoating, als je het niet hebt over een chromen coating & ik wil nog wel een kwartiertje bomen over de wenselijkheid van een komma (matte, chromen coating) of mogelijk een verdere samenstelling tot matchromencoating. Iemand zin?
in die bemerking rond chroom kan ik inkomen
voor de rest valt het nog mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

jorisvh

Post veel
wij hebben in de opleiding meubelmaker eens al onze 2m vouwmeters naast elkaar gelegd, een tiental. dat was boeiend.

er waren er bij waar uitrekken of induwen tot 1cm verschil gaf op 2m. daar kan je echt niks mee aanvangen want je kan er zelfs niet herhaalbaar fout mee meten.

van de rest lag de grote hoop binnen +/-2mm maar bij de uitersten zat er tot 2cm verschil op 2m! de A-merken waren allemaal goed en zelfs sommige gekregen dingen van bouwzaken met reclame op deden het goed.
goed was, bij gebrek aan ijkmaat, binnen 1mm/m tov het gemiddelde.

met een meter die herhaalbaar 1cm/m afwijkt meet kan je misschien een meubeltje maken dat mooi in elkaar past maar dat betekent dat je de schalen op je zaagmachine niet kan gebruiken, niet werkbaar vind ik.

1mm/m vind ik voor de meeste meubel of maatwerk toepassingen voldoende. je werkvolgorde heeft hier ook veel invloed. als je alles wat nominaal dezelfde maat heeft op dezelfde manier zaagt, dus zonder de aanslag te verstellen en ook niet de ene keer links en de andere keer rechts dan komt het zelfs goed ook als het eigenlijk fout is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik gebruik mijn rolmaat ook voor de langsgeleider . De schaalverdeling op de zaag is na vele jaren niet meer goed af te lezen. Mijn ogen zien ook niet meer zo scherp. Een vouwmeter, is dat een vlaamse duimstok?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nog nooit van een vouwmeter gehoord, is dat zuid Afrikaans?
Hier in midden NL heet zo'n ding gewoon duimstok.
Naam duimstok is afgeleid van 1 duim (2,54 inch)
Vroeger toen de poepkar nog getrokken werd door paarden stond er aan een zijden de centimeters en aan de andere zijde duimen afgebeeld.
Aangezien we vroeger ook meten met duimen, ellenbogen, voeten en piemels is de juiste naam dan ook duimstok.
Als je gaat Googelen op taal zal je ook worden verwezen naar duimstok, ook zoek je op vouwmeter.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Vouwmeter is een normaal woord in Vlaanderen. Als je hier duimstok zegt dan gaan ze je aankijken alsof je ergens anders thuishoort.
Dat is dan ook wel het geval aan de andere kant van de grens :p

Over het algemeen gebruik ik rolmaten van stanley/dewalt. onderling heb ik geen verschil kunnen ontdekken.
Maar dat kan ook puur toeval zijn.
 

jorisvh

Post veel
ik reageerde op chevy66 die zei dat een vouwmeter een Vlaamse duimstok is. dan is een duimstok dus een Nederlandse vouwmeter.

altijd grappig dat er zo’n verschillen zijn, zelfs in de officiële taal.
als ik tegen mijn vrouw zeg dat een wcd in die toko 25 euries kost, dan kijkt ze me aan alsof ik elders thuishoor en ik had, voor ik op dit forum zat, ook geen idee wat dat betekent.

vouwmeter is pertang een officieel woord volgens de Taalunie:
een rolmeter (een Vlaamse rolmaat 😉) rol je op, een vouwmeter vouw je op. logisch toch?

pertang is overigens ook in Vlaanderen geen officieel woord maar betekent nochthans, een verbastering van het Franse pourtant en het klinkt gewoon goed, vind ik.

sommige lichaamsdelen die @Ambidexterity suggereert om een maat te nemen lijken mij wel heel moeilijk te ijken 🤔🤭
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.