Keuze radiaalboormachine

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor mijn werkplaats wil ik een vloerstaande radiaalboormachine kopen vanwege de grote uitlating van 40cm en het schuin kunnen boren. Ik heb de Bernardo RBM 780 SB, De Optimum RB8S en een Holzman gevonden. De laatste is het goedkoopst maar heeft net als de Bernardo een mooi uitzetbaar rond plateau. De Bernardo maakt de beste indruk (staat in tafel uitvoering bij Baptist), maar heeft een slag van maar 60mm! De Optimum heeft een slag van 80mm en de Holzman iets er tussenin. Kunnen jullie iets vertellen over de kwaliteit van deze machines? Of dat er nog meer merken zijn? Graag jullie expertise :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb precies die Optimum nu al een jaartje of 5 en ben er erg tevreden mee. Maar ik moet toegeven dat ik er inmiddels wel heel veel aan heb geüpgraded. Ik heb een grote tafel met geïntegreerde afzuiging (een voor boren en een voor schuren), T-tracks en geleider gemaakt. In die tafel passen verschillende inserts voor boren (vervangbare wegwerpplaatjes erin tegen uitbreken) en schuren (cilinders van verschillende diameters). Ook heb ik een kruislaser en een digitale dieptemeter geplaatst. De handvatten heb ik op een verlenging gezet, zodat die verder van de kop af staan (geeft meer vrijheid bij het boren van grote of afwijkend gevormde voorwerpen). Het zit nog in de planning om een kast voor op/om de poot te maken. Dit alles maakt deze machine heerlijk om mee te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
@hdv Dat klinkt goed! Eigenlijk roept dat om een topic waarin je e.e.a. nog een geillustreerd op een rij zet en forumleden daarmee inspireert!

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Er is ook nog de Jet JDR-34F, maar die wordt niet meer ondersteund door Baptist.

En @ZotVanHout; is de precisie goed? En is het verstellen van de radiaalarm gemakkelijk? Het is de RB8S?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Reageer even van op afstand (vakantie) zit nog al een verschil in volgens mij
Je heb staande boormachines in verschillende uitvoeringen
Radiaale is naar mijn weet een die de kop kan uit schuiven en onder graden kan draaien , mooi bereik voor boren in
Plaat materiaal van hout
Niet geschikt voor het zware werk.,van metaal,
Dat er in streken een andere benaming aan gegeven kan zijn , daarom het beste foto's laten zien
Dan weten we allemaal wat er bedoelt word,
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een radiaalboormachine is nog iets anders dan een gewone kolomboor, van die eerste is de boorkop en motor radiaal verstelbaar naar voor/achter.
dank voor de verduidelijking
deze variant op een kolomboor was mij onbekend
Radiale is naar mijn weet een die de kop kan uit schuiven en onder graden kan draaien , mooi bereik voor boren in
Plaat materiaal van hout
eveneens dank voor de verduidelijking
ik had die bernardo die boktor026 onder #1 vermeldt gegoogled, maar niet direct het verschil met een gewone kolomboor opgemerkt, omdat ik enkel de kleine foto bekeken had
hierbij
zelf heb ik een contimac zonder de radiaalmogelijkheden, én die heeft mij meer dan onderstaande gekost
de kwaliteit kan ik niet vergelijken

1599935004194.png
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor mij is de korte slag reden hem niet te nemen, iets van 7,5cm moet ik doorheen. Baptist gaat nu naar de Optimum RB8S kijken. Helaas zonder snelspankop en rond plateau.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Een radiaalboormachine is inderdaad niet hetzelf als een gewone gefixeerde kolomboormachine, zoals een aantal leden al netjes heeft uitgelegd. Voor mij was het erg fijn om de kop van de machine te kunnen manipuleren, bijvoorbeeld voor die gevallen waarin het werkstuk op een schuin afgestelde tafel niet zou werken.

Wat betreft het verzoek van @Athanor: dat wil ik best doen. Maar geef me een paar daagjes de tijd, want ik zit nu ergens middenin.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Precies, ik zit nog steeds te azen op een Albrecht SBF Mk2, maar ben er nog niet aan toe gekomen. Een van de redenen is dat de afwijking (runout) van de de kop die standaard meekwam met deze machine zo klein was dat ik de Albrecht niet nodig heb voor die reden. Het is dus eigenlijk alleen maar voor het gemak. En dan is een dikke 100 Euro toch wel wat geld.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Baptist begon over een snelspankop van € 250 - 300. Zal een goed ding zijn, maar op een machine van € 600 wat overkill?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
De Albrecht is zo'n beetje de Rolls Royce voor dit type spul. De laatste keer dat ik keek moest 'ie rond de €175 kosten. Als ik nu op bijvoorbeeld https://www.dkmtools.nl/specs/20441 kijk, dan is de prijs al gestegen naar €205,87. Zal wel door deze gekke tijden komen, waarin alles dat ver weg wordt geproduceerd duurder is geworden. Meer geld uitgeven dan dit is echt zonde, want betere spankoppen zul je niet snel vinden. Minder geld uitgeven is uiteraard wel een optie. De kwaliteit zal absoluut minder zijn, maar dan nog kun je een heel mooie snelspanner krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Waarom zou je een albrecht boorkop op een hobbymachine zetten? Een Hbm van 50 euro doet het ook prima. Als je rondloopnauwkeurigheid belangrijk vind , begin dan met het kopen van een nauwkeurige boormachine.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik zou een Optimum RB8S niet bepaald een hobbymachine willen noemen. Maar om je vraag te beantwoorden: soms moet ik metaalwerk doen en dan zijn de toleranties van een andere orde dan in houtbewerking. Zelfs met de standaardkop is de rondloopafwijking slechts een paar honderdsten van een millimeter. Vandaar ook mijn opmerking hierboven. Nu zou ik 'm puur voor het gemak willen aanschaffen. Maar ik heb er geen haast mee. (En ik moet ook eerlijk toegeven dat ik een kwaliteitsjunkie ben, dus soms spullen koop die "beter" zijn dan wat ik strikt gezien nodig heb.)
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Wanneer je over professionele machines spreekt heb je het volgens mij over een geheel andere categorie, zoals bijv. Flott en Bimak. Daar past zo’n Albrecht boorkop prima bij.... Wat mij betreft valt dan die Optimum nog in de categorie hobbymachines c.q. semi-professionele houtbewerking. Neemt niet weg dat elke investering in kwaliteit de moeite waard is, zeker als je de componenten mee kun verhuizen naar een professionelere machine. Ik werk zelf met een HBM hobby kolomboormachine en een HBM snelspankop van €50,- en dat is al een hele verbetering op de oorspronkelijke tandkranskop.....

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik ben eigenlijk metaalbewerker, maar het werk waarbij een albracht boorkop een meerwaarde heeft, ga je niet met een optimum boormachine doen. Ook al deel je mijn mening niet, die optimum is een hobbymachine maar voor het meeste kleine metaalwerk een prima machine. Ga je nu stempels maken, of spuitgietmatrijzen, dan kom je in het werkgebied van de flotts en albrachts. Mijn tafelboormachine is uit de 60 er jaren, de zuil is 90mm doorsnede, alle geleidingen zijn nastelbaar. Als je die bernardo vergelijkt met een goedkope kleine radiaalboormachine, bv rong fu rf35, dan zie je al waar de verschillen zitten. Kolom is veel zwaarder, de arm is veel zwaarder. Dat heb je nodig om met enige precisie een gat in metaal te boren. Zo'n bernardo buigt gewoon als je er kracht op zet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik ben het helemaal met je eens dat een Optimum of andere vergelijkbare machine niet geschikt is voor het grotere werk. Wat ik doe is echter klein en simpel, maar soms toch ook wel van de nauwkeurige. Dan is een wat betere kolomboor toch erg fijn werken. Van flex heb ik met wat ik doe geen last, maar ik hoef dan ook geen grote krachten te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zoals ik al aangaf, is zo'n boormachine voor de meeste werkzaamheden prima. Je moet alleen geen grote bedragen aan een precisieboorkop uitgeven, als je geen precisie boormachine hebt. En optimum maakt ook grotere boormachines . Die doen ook prima waar ze voor gemaakt zijn. Maar ook daar op heeft een albracht kop geen meerwaarde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.