Keukentafel

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Het is al lang overtijd dat ik eens een eerste projectje hier op het forum post. Vandaar dat het niet meer dan passend is om een projectje te posten dat ook zwaar over de bedoelde deadline is gegaan, onze keukentafel!

Een beetje achtergrond info:
Een tijdje terug was ik begonnen met een ontwerp voor de poten van een ronde keukentafel. Ik had namelijk twee halfronde tafelbladen op de kop kunnen tikken bij de lokale zweedse meubelgigant. Maar al snel bleek het ontwerp van de verbindingen een beetje te complex voor mijn tot dan onervaren handen. Na meerder malen testversies te proberen, en te veranderen van hout om gemakkelijker te kunnen werken, begon de tijd te dringen (vooral het geduld van vrouw des huizes op te raken). Daarom had ik een oproep gedaan hier op het forum of iemand mij kon helpen met een Festool domino voor de poten in elkaar te zetten. De hele discussie over de verbindingen kan je hier terugvinden. Dankzij de vriendelijke hulp van collega @Beickybeer is het dan eindelijk gelukt om alles af te werken en de betrokken partijen tevreden te stellen.

De keukentafel
Gezien we in onze keuken een halfronde met ramen hebben was het idee van een ronde tafel snel gekozen, voor de poten hadden we een aantal ideeën, maar onderstaande leek ons het meest haalbaar om in hout uit te voeren.
Tafel.png
Van mijn eerste pogingen in Grenen van de bouwmarkt heb ik geen foto's genomen, maar laat ons zeggen dat het leek alsof een bever het had uitgeknaagd.
Daarna was ik overgeschakeld op Eiken omdat ik dacht dat dit iets makkelijker werkte (wat ook deels zo was). Ik had het hout gekocht en laten schaven door mijn schoonbroer op school, alleen waren zijn leerlingen niet zo heel aandachtig hiermee en de balken waren niet allemaal even dik of haaks. Na zelf voor de eerste keer met de hand dit proberen te schaven, bleek dat ik ook hier nog wat extra oefening nodig had (vooral het afstellen van mijn schaaf).

Hoe dan ook uiteindelijk had ik de balken op ongeveer een werkbare vorm gekregen om er met een domino tegen aan te gaan. Hieronder een paar foto's van mij in @Beickybeer 's atelier waar ik zijn domino mocht testen. Uiteindelijk had ik ervoor gekozen om in elke verbinding maar 1 kleine domino te frezen voor de uitlijning omdat de balken niet allemaal even breed en dik waren. Na een droge pastest leek alles min of meer te passen op wat kiertjes na.
IMG-20210501-WA0002.jpgIMG-20210501-WA0003.jpgIMG_20210501_110904782.jpg

Eenmaal terug thuis met alle onderdelen alles beginnen verlijmen met PU-lijm, en alles nog eens met de handschaaf gelijk maken (op de werktafel die momenteel in de keuken staat). Oorspronkelijk had ik het idee om voor de stevigheid nog een extra deuvel in te boren in de verbindingen, maar het leek mij stevig genoeg toen ik het uitteste, dus heb ik dat maar niet gedaan. Moest het nodig zijn, kan ik dit later nog altijd doen.
.IMG_20210503_195547840.jpgIMG_20210508_104420746.jpg
Daarna alles nog eens mooi geschuurd en met een meubelolie (gebaseerd op tungolie) afgewerkt. De tafelbladen erop gefixeerd, meubelviltjes eronder en dan is onderstaande het eindresultaat.
IMG-20210511-WA0001.jpeg

Niet alles is gegaan zoals ik had gehoopt, hier en daar zijn er wat stukken met "tear-out" (help, nederlandse benaming??), sporen van het schaven, openstaande verbindingen, ... Het was een heel avontuur om voor de eerste keer iets te maken dat moest voldoen aan een hogere standaard dan gewoon plankjes tegen elkaar schroeven, maar ik heb alleszins veel geleerd en het eindresultaat is naar tevredenheid goedgekeurd. Wat kan een mens meer willen? :D
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hé die is mooi geworden! De vrouw ook blij denkik dan!
De domino uitlenen was met plezier gedaan, de wereld is toch mooier als men mekaar een beetje helpt :)
En bedankt voor de fles wijn, ik ga ze straks kraken!

Groetjes,

Christophe
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Niet alles is gegaan zoals ik had gehoopt, hier en daar zijn er wat stukken met "tear-out" (help, nederlandse benaming??)
Uitbreeksels.

Mooie tafel geworden. En je hebt er veel van geleerd. Dan word het volgende project alweer een stukje makkelijker!
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
( Dit tafeltje heeft al 2 "draadjes", hier de andere :
)
Maar, wat ik nog als alternatieve verbinding in gedachten had, een driehoekje van plaat (dun plankje of multiplex) in sleuven in de binnen hoek lijmen.
Is daar een benaming voor ? Iets met veer ?
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Hé die is mooi geworden! De vrouw ook blij denkik dan!
De domino uitlenen was met plezier gedaan, de wereld is toch mooier als men mekaar een beetje helpt :)
En bedankt voor de fles wijn, ik ga ze straks kraken!

Groetjes,

Christophe
Hopelijk heeft ze gesmaakt! Jazeker, de vrouw is zéér tevreden, zowel dat het eindelijk klaar is als ook het resultaat! ;)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Maar, wat ik nog als alternatieve verbinding in gedachten had, een driehoekje van plaat (dun plankje of multiplex) in sleuven in de binnen hoek lijmen.
Is daar een benaming voor ? Iets met veer ?
Zoiets als hier aan het eind vh filmpje te zien is :
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
een driehoekje van plaat (dun plankje of multiplex) in sleuven in de binnen hoek lijmen.
Is daar een benaming voor ? Iets met veer ?
'hoekveer' denk ik
we kunnen dat nog verder specifiëren naar binnenhoekveer en buitenhoekveer
hoe plooibaar is ons nederlands toch !
 
  • Leuk
Waarderingen: keesfrees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.