Hoe grotere platen fineren

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Voor een meubel zou ik een MDF plaat van 240 lang en 50 breed willen fineren.
Ik heb al kleinere stukken gefineerd door middel van de sandwich methode waarbij je het te fineren stuk tussen twee lagen multiplex, of iets anders van recht plaatmateriaal plaatst, en deze vervolgens aandruk met enkele lichtjes afgeronde houten drukbalkjes en spanvijzen. Dit zoals beschreven op https://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf onder de noemer "niet hydraulische koude pers".

Op zich ging dat allemaal goed. Voor een groter paneel lijkt mij dit moeilijker te worden. Eerst en vooral lijk ik gewoon enorm veel spanvijzen nodig te hebben, wil ik om de 20 a 30cm een drukbalk aanbrengen. Het lijkt mij op zich ook een gesukkel om alles goed op zijn plaats te krijgen. De foutmarge zal vast groter zijn dan bij een klein, makkelijker handelbaar stuk. Een alternatief lijkt mij om een soort van vacuumzak te gebruiken. Diegene die voor een aanvaardbare prijs voor hobby te koop zijn, zijn echter niet groot genoeg, dus dan moet ik er zelf één gaan maken. Het juiste materiaal hiervoor vinden lijkt echter ook niet makkelijk. Ik vind nergens folie zoals die gebruikt wordt in tal van Youtube voorbeelden waar ze zo'n systeem in elkaar knutselen. Het enige dat ik vind zijn folies die amper 15% zo dik zijn, en er gewoon niet uit gemaakt zien voor hergebruik.

Zijn er nog andere technieken waar ik over kijk die aangewezen zijn om grote panelen te fineren, of kan iemand me in de juiste richting sturen voor de benodigde materialen om een grote vacuumzak te maken?
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
223
52
Grönnen
Vacuüm kan met een plastic vel ook prima, je moet er iets tussen doen wat lucht door laat, om de lucht te verdelen, vloerkleed, deken.
Experimenteren.
NB Met een stofzuiger moet je oppassen, bij langdurig gebruik, en zeker wat lek lucht toelaten voor koeling.
 

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Vacuüm kan met een plastic vel ook prima, je moet er iets tussen doen wat lucht door laat, om de lucht te verdelen, vloerkleed, deken.
Experimenteren.
NB Met een stofzuiger moet je oppassen, bij langdurig gebruik, en zeker wat lek lucht toelaten voor koeling.
Als ik de vacuum toer op ga zou ik gewoon gleuven zagen in de persplaten die ik gebruik.
Wat bedoel je met een plastic vel? Er zijn veel soorten plastic, en ik heb me laten wijsmaken dat de meeste gewoon "ademen", waardoor je dus heel moeilijk een vacuum creëert.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
223
52
Grönnen
Precies wat ik bedoel !
Leuk filmpje, en aan het eind ook de veer die ik hier bedoelde :
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Even googelen op "PVC Raamzeil". Wordt o.a. gebruikt voor ramen in (voor)tenten. Hier heb ik verschillende vacuumzakken mee gemaakt. 0.4 mm dikte is meer dan voldoende. Te verlijmen met PVC lijm, bijvoorbeeld Saba 70T.
Ik gebruik zelf een vacuumpomp. Met een stofzuiger zal het moeilijk zijn om voldoende vacuum te trekken. Zeker om een goede luchtdichte aansluiting te maken.
Hij zal dan in ieder geval moeten blijven lopen tot de lijm droog is, met het al genoemde gevaar op oververhitting.
240 x 40 is echter niet zo groot en kan gemakkelijk met een strijkijzer gefineerd worden.
Zoek hier in het forum even op fineren en mijn forumnaam "Borre". Er zijn verschillende uitgebreide bijdragen over te vinden.

Gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
223
52
Grönnen
Mocht je nog meer spullen zoeken om te fineren, hier staan er nog wat te koop :

Ik weet bijna zeker dat ik dit bedrijf "ken", een fineer bedrijf uit
Maarsen is daar uitgekocht voor woningbouw en verhuisd naar Lelystad.
Maar, doet er niet toe, leuk om die machines te zien, ik zag ook een filmpje van een werkende machine er bij staan.

Ter info, leering ende vermaeck.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Dit is even blijven liggen, vandaar mijn late antwoord. 🤭

Op Polyservice vind ik ook "vacuumfolie". Die is echter 75 micron dik, wat een heel stuk dunner is dan 0.3/0.4mm. Had dit bijna besteld tot ik toevallig bij de specificaties keek. Volgens de beschrijving lijkt dit echter gewoon goed materiaal voor wat ik wil gaan doen. Zie ik dan iets iets over het hoofd waardoor het niet zal lukken met die dunnere variant?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.