Japanse Zaag Slijpen Demonstratie/Cursus

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Maar de voertaal is Engels Japans Nederlands? Ik vind het allemaal mooi (maar Japans echt de basis :p) Ik neem mijn Tsunesaburo smoother wel mee, daar heb ik toch wat vraagjes over.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Want ik vraag mij af of ik mijn Dai wel lekker heb afgesteld ivm de Ura-gane want die zit bij mij niet op de vouw (en ik durf die dai niet nog verder te openen :p)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dus de Ura-gane blijft hoog staan? Die hoort binnen een millimeter van de snij te staan. Dan moet je de boven hoeken platter slaan zo dat hij kan zaken. Of komt hij tegen de dai aan? Het lijkt mij zeker een geval voor Sebastian. Wij hebben hier tijdens de cursus een stuk of vijf of meer kana in verschillende staten van bereidheid dus wij kan ze allemaal bekijken en vergelijken. Ik denk het is de moeite waard om die jouw mee te nemen.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Dus de Ura-gane blijft hoog staan? Die hoort binnen een millimeter van de snij te staan. Dan moet je de boven hoeken platter slaan zo dat hij kan zaken. Of komt hij tegen de dai aan? Het lijkt mij zeker een geval voor Sebastian. Wij hebben hier tijdens de cursus een stuk of vijf of meer kana in verschillende staten van bereidheid dus wij kan ze allemaal bekijken en vergelijken. Ik denk het is de moeite waard om die jouw mee te nemen.
Hmmm daar zit wat in, gezien het ijzer zelf wel goed zit maar als ik de Ura door ga slaan dan sloop ik de boel haha ;)

Ik zal morgen wel eventjes een pm sturen, ik ga eerst maar eens plat.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ernest and Sebastian, Thank you for the great workshop!! I learnt a lot. The soup was delicious.

Het eerste deel van de workshop hebben we de basis behandeld van het slijpen van een japanse zaag. Ik wilde graag een ripcut zaagzetting maken en had hiervoor een oud zaagblad(westers) meegenomen, voor mij was het ontzettend wennen aan dat iele japanse vijltje (ben de driekant zaagvijl gewend). Zo halverwege brak er een stukje uit de vijl(2x :) ).
Het Tweede deel betrof het gebruiks klaar maken van een japanse schaaf en met name het slijpen van het schaafmes en de het juist zetten van de keer beitel. De specifieke benamingen ben ik al weer kwijt(Dai is schaafbody, Ura is holte in de spiegel?) Ook het klaarmaken van de schaafzool.
Erg leerzaam dus en zeer inspirerend.
Geen tijd gehad (niet aan gedacht) om foto's te maken pas aan het end!

Dus hier wat foto's van mijn noeste arbeid. Zal als de zaag klaar is een apart topic aanmaken van het werk proces. Heb van Ernest een mooi stuk hout gekregen ben de naam nu al kwijt voor de handgreep.


IMG_3647.jpg

IMG_3648.jpg

Zaagblad houder voor het slijpen van de zaag, Briljant van eenvoud 2 plankjes binnenzijde licht hol. 2 touwtjes en een wig.
IMG_3650.jpg

Kreeg van Sebatian een oude japanse schaaf die ik gangbaar ga maken dwz of aanpassen van de Dai of opnieuw maken en het aanbrengen/maken van een keerbeitel. Het schaafmes heeft ook nog wat werk nodig, ook hiervan zal ik een topic maken.
Een geweldige dag beleefd met een fijne ontvangst en een leuke gemotiveerde groep, nogmaals hartelijk dank Sebastian en Ernest.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.