Japanse Zaag Slijpen Demonstratie/Cursus

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
"For the course in Friesland we could cover saw sharpening and plane sharpening, set up and use."

In the set up and use I am very interested I have no knowledge of a japanese plane but I did build one. She has a double iron from woodworking.nl (de forum schaafbeitel).
And I would like to learn more about setting and tuning. And the names and types of planes.

IMG_3616.jpg

IMG_3617.jpg

So I am looking forward for the workshop!

groetnis, Roeland
 

tsuresuregusa

Nieuw lid
1 okt 2015
2
0
That's a very nice plane Roeland! Looks like a jack/jointer no?

There is a small difference with a "real" japanese plane though, and it's that the blade is wedged into the body. If you see it from the bottom looks like if the body of the plane is "embracing" the blade. Or at least that seems to me. My impression is that this dampens the vibrations of the edge and is one of the factors that allows japanese planes to cut those famous 3microns shavings. You should totally bring to compare different planes!

I'm bringing one plane not totally set-up so we can see right there what are the effects of conditioning the sole and how to set-up the chip-breaker. If there is anything else that you'd like to see just let me know and I can prepare it.

Looking forward to meet you Roeland, very impressive work you got in your page.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
"That's a very nice plane Roeland! Looks like a jack/jointer no?"

Thank you it's a jackplane no 5 and it is also wedged with a wooden wedge I did not know that the iron it self was wedged is the wedge!
I never have seen a real japanese plane never hold it fot real. I will bring some plane's also this one. I think that it will be a very nice workshop, were I can learn more and I think not only on jap. plane's

groetnis, Roeland
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat het een van de grote vreugdes van dit vorum is dat de aandacht voor de inhoud boven de vorm gaat! Laten we ons dan vooral dáár op op focussen;)

Fons
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik denk dat het een van de grote vreugdes van dit vorum is dat de aandacht voor de inhoud boven de vorm gaat! Laten we ons dan vooral dáár op op focussen;)

Fons
Blijkbaar is dat niet het geval voor een groep lezers hier Fons. Dit is niet de eerste keer van zo'n opmerking en waneer komt de volgende, vandaag, over een maand? Jij vind de inhoud gaat boven de vorm, en ik ook maar dat zegt niks over wat de meerderheid vindt.

Oh ja Fons, volgens de spellcheck heb jij "vorum" waar het "forum" moet zijn. Opletten alstublieft.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou bovenaan de pagina staat WOODWORKING toch ?
niet het groot Nederlands dictee
ik dacht dat Ernest en Joop elkaar kenden en het een inside joke was
ik heb al veel van je geleerd hier op het forum Ernest
en ik wil dit graag blijven doen
dus laat je zeker niet ontmoedigen door een verkeerd geplaatse opmerking
mvg tom
 
A

Athanor

Guest
Gezien de smily is het ook als humor bedoeld denk ik. Ik weet echter uit het verleden dat dit gevoelig kan liggen bij sommige mensen en probeer daarom de discussie naar te inhoud te brengen....

Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Haha!
Een houterige opmerking over ongepolijst taalgebruik slaat de plank mis.
Gekrulde opmerkingen vliegen in het rond en de spaanders zitten in het haar.
Maar met een figuurlijke blauwe duim wordt met de verbinding weer snel glad geschaafd.
Spijkers met koppen noemen ze dat.
:D
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Haha!
Een houterige opmerking over ongepolijst taalgebruik slaat de plank mis.
Gekrulde opmerkingen vliegen in het rond en de spaanders zitten in het haar.
Maar met een figuurlijke blauwe duim wordt met de verbinding weer snel glad geschaafd.
Spijkers met koppen noemen ze dat.
:D

Nu verkrijgbaar bij de betere boeken winkel en bouwmarkt, de wijze spreuken en gedichten bundel van Zonnestraal Raymond
 
A

Athanor

Guest
Uiteindelijk gaat dit topic over een heel boeiend initiatief over Japans gereedschap, dat verdiend weer ieders volle aandacht lijkt me.


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.