Inrichten nieuwe werkplaats en bouw werkbank

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Dat ziet er mooi uit! Benieuwd hoe je intern de binnen- met de buitenkader verbonden heb.

Bedankt! Heel erg simpel, vuren balkjes op dikte geschaafd en ertussen verlijmd:

image.jpg

Hij komt middels een haaklat boven en onder aan de muur te hangen en voor de afwerking heb ik Skylt geadviseerd.

Erg mooi hout ook! En strakke verstekken, daar moet ik nog even op oefenen..

Bedankt Jan-Willem, het is ook een keer mis gegaan dus het meubel is 2cm korter geworden dan gepland haha! De beste manier was met de invalzaag in 3 dieptes zagen met een vlijmscherp blad. Belangrijk om de geleider dan wel goed vast te klemmen zodat hij niet gaat schuiven.

Same here :)
Welke houtsoort heb je eigenlijk gebruikt?

Dankje! Het meubel is gemaakt van vol eiken vloerdelen. Gekocht voor maar liefst €2,50 de vierkante meter. Dat zijn leuke prijzen om eiken meubels mee te maken! ;)

Mooi werk Ferry!

Dankjewel!!
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Ferry, het is net als of het dik massief eiken is, wordt een mooi tv meubel en niet onbelangrijk helemaal niet duur.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Bedankt allemaal voor de complimenten! Ik ga er bijna van blozen haha.

Het eiken heb ik via marktplaats gekocht, het is gewoon een oude eiken vloer. De mensen hadden geen zin om zelf de vloer eruit te halen omdat deze onderling was verlijmd. Ik heb dus vakken van 1,50m x 1,50m gezaagd met de invalzaag en de delen zo mee naar de werkplaats genomen. Daar heb ik er weer planken van gezaagd, overal het mes en groef af en vervolgens door de vandiktebank. Ik heb er ongeveer een mm af geschaafd en ze zijn weer als nieuw!

Vaak is het wel even geduld hebben op marktplaats om iets in de buurt te vinden. En heel belangrijk dat het een vol eiken vloer is, en deze niet volledig aan de ondervloer is verlijmd!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Let er met Skylt op dat je de "gewone" gebruikt en niet de titanium, die kleurt donker op eiken!

Om de een of andere reden wordt die wel geadviseerd als toplaag op tafels (dan verkleurt het niet meer I guess als je 2 lagen gewoon eronder hebt) maar de gewone variant is al bedoeld voor op vloeren.. Dus waarom ze denken dat een tafel zwaarder belast wordt...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Let er met Skylt op dat je de "gewone" gebruikt en niet de titanium, die kleurt donker op eiken!

Om de een of andere reden wordt die wel geadviseerd als toplaag op tafels (dan verkleurt het niet meer I guess als je 2 lagen gewoon eronder hebt) maar de gewone variant is al bedoeld voor op vloeren.. Dus waarom ze denken dat een tafel zwaarder belast wordt...

Bedankt voor de tip Jan-Willem, dat wist ik niet!

Als het mee zit dan morgen het e.e.a. monteren. Ben benieuwd of de nieuwe eigenaar er net zo blij mee is als ik :p.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoppa, klussen zijn klaar en vakantie (helaas) weer voorbij. Ik schrok er eigenlijk zelf van wat een gruwelijke bende ik had achtergelaten in de werkplaats :eek:.

Dus een begin gemaakt met opruimen en het maken van een houtrek. Toen ik daarmee bezig was leek het me wel een geschikte plek om de slijpmachine weg te zetten. Was wel wat donker dus meteen een armatuur erboven. Heb ik bij de zaagtafel ook nog profijt van :D. De hulpstukken van de Scheppach ook gelijk een mooi plaatsje op de wand gegeven.

Toen dat stond was het wel weer tijd om naar huis te gaan. Morgen nog even verder met opruimen.

IMG_0633.jpg
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Vanavond grote schoonmaak gehouden, dat was nodig zeg..

We hebben een huis gekocht en wachten nu op de definitieve offerte van de bank. Als het allemaal gaat zoals we willen krijgen we 13 juni de sleutel. Dan een flinke verbouwing, aanbouw, dakkapel, badkamer verplaatsen, installaties vernieuwen. Ambitie: voor de kerst erin. Dan kan ik in de kerstvakantie een hobbyruimte aan huis inrichten.

Vandaag ook nog nieuw speelgoed binnen gekregen. Nog een aantal dingen verzamelen om een mooie freestafel te bouwen!

IMG_2123.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ferry, dat klinkt behoorlijk ambitieus! Hopelijk red jij het allemaal.

Welke LS Positioner heb je gekocht? De LS 17 of de LS 25? Ga je die alleen voor de freestafel gebruiken of ook voor jouw zaag?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooi spul hoor :cool:

Ben benieuwd naar de vorderingen.
Veel succes/plezier!!!

Gr,

Atmoz

Thnx Atmoz ;)

Ferry, dat klinkt behoorlijk ambitieus! Hopelijk red jij het allemaal.

Welke LS Positioner heb je gekocht? De LS 17 of de LS 25? Ga je die alleen voor de freestafel gebruiken of ook voor jouw zaag?

Een gezonde ambitie is altijd goed haha. Ik ben zelf uitvoerder dus zorg wel dat ik een goed team om me heen verzamel waarmee ik de verbouwing op pak. De aanbouw en dakkapel laat ik casco zetten en verzorg zelf het timmer- en afbouw werk. Stuc- en schilderwerk laat ik doen en de w-installatie ook voor het grootste deel. De E-installatie doe ik dan weer grotendeels zelf.

De LS is de 17" versie. Heb straks een kleinere hobbyruimte dus daarom voor de kleinere versie gekozen. Voorlopig alleen op de freestafel gebruiken want de zaagtafel is nauwkeurig genoeg. :p
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Ferdy.
Ik heb bij mijn werkbanken de stopcontacten voor 230 volt aan de voorkant van de werkbank gemaakt wat bij jouw mooi zou kunnen in de nis waar de stofzuiger staat. Als je het stopcontact een beetje naar achteren monteert b.v. 6 cm dan loop je nooit tegen de stekker aan.
Als je de stopcontacten in de achterwand boven de werkbank hebt zitten dan lopen de snoeren van het gereedschap dat je gebruikt over het werkstuk dat je aan het bewerken bent. Verder een mooie werkbank.

Succes verder met de werkplaats en de groeten van Christ.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.