Infrarood verwarming in een kleine werkplaats

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik was in het verleden dealer van Zibro Kamin de oude kachels (met het oude type lont) hebben minder last van vervuiling (geen idee of dit nu nog te koop is) De laser types zijn gevoelig voor vervuiling (de lont word hard).
Bovendien moet je flink ventileren dus van vocht heb je geen last.
De electrische kacheltjes, vooral die kleintjes met ventilator trekken stof aan als een magneet.
Wij hebben vele kachels en electrische kacheltjes terug gekregen die vol met stof zaten.
Ik zou met dit rekening houden. Dus veel schoonmaken of geen stof produceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@johannes 77:
Heb je de mogelijkheid een afvoer naar buiten te maken? In dat geval kun je via een tamelijk dun pijpje de afvalgassen lozen en tevens relatief goedkoop en zonder sterke verhoging van relatieve luchtvochtigheid of smerige gassen de ruimte veilig en comfortabel verwarmen ( brandveilig mits je de gas- of olie- of petroleumkachel uit zet als je niet aanwezig bent.) Als aanvulling zou je een klein electr convectortje kunnen nemen waarmee je tijdens je afwezigheid de werkplaatslucht wat droog houdt en vorstvrij.

En zoals al eerder opgemerkt : Een infraroodkachel is ""gewoon"" een straalkacheltje met een iets lagere opp vlak temp dan we gewend zijn van de open gloeispiraalstraalkachel. De besparing zit hem erin dat je je van de kant waar de straalkachel staat met warmte laat bestralen. Aan de ander zijde blijft het een stuk kouder. This niet anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik zou een afvoer naar buiten kunnen maken maar doe dat liever niet als het niet nodig is. Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen met de infraroodpanelen en mocht het nodig zijn deze aanvullen met een zibro kamin kachel
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Ik heb er 2 hangen van 300 W, ga toch wel voor een paar meer als dat kan, misschien degene waar je het meest staat zelfs een zwaardere. En indien mogelijk in groepen schakelen, zodat je als je alleen aan de werkbank staat ook alleen dat paneel aan hebt, en de rest niet voor Jan *** stroom hangt te verbruiken.

Ik zat er over te denken ze op een rails te bevestigen zodat ik ze mee kan schuiven naar de plek waar ik op dat moment werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een Zibro en alle andere open verwarmingstoestellen horen niet thuis in een ruimte waar mensen aanwezig zijn. Rookgassen horen zonder omwegen naar buiten geleidt te worden.
Om die dingen min of meer veilig te gebruiken heb je veel verluchting nodig, wat betekent dat je de warmte weer zo kwijt bent.
Voor stof in de werkplaats te weren wordt er geen moeite bespaart, maar er wordt wel een open verbrandingstoestel dat CO, roet en fijn stof uitblaast langs de luchtfilter geplaatst... (bij wijze van spreken dan toch).
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Mijn atelier is 4m x 4m en daar heb ik deze aan het plafond hangen ter hoogte van mijn werkbank.

"Veito CH1800 RE Carbon infrarood verwarming"

Doet het voor mij prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Je kunt ook een standkachel op diesel gebruiken.
3 5 of 8 kw vermogen, met een thermostaat. Met afvoer naar buiten.
Dingen kosten 150 euro ofzo, verbruik is een 0,5 liter per uur.
Je moet er alleen een 12 of 24v voeding voor zetten, want ze zijn eigenlijk bedoeld voor in een camper of vrachtwagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Kijk eens naar infrarood panelen van Celsius/fahrenheid.
Zijn wel erg prijzig, maar dan heb je ook wat:p
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Gebruik je deze zelf ook in de werkplaats? Ik heb ze bekeken en (afgezien van de prijs) valt me wel op dat ze een stuk groter bereik hebben bij een beperkt wattage.
Nu zie ik wel dat ze aan de muur bevestigd moeten worden, i.p.v. aan het plafond (ook vanwege de grotere reikwijdte). Ik vraag me nog wel twee dingen af: 1) hoe zit het met dit soort warmtegevers bij objecten die ze tegenkomen (er staat natuurlijk het een en ander in de werkplaats) en 2) zijn ze inderdaad geschikt om alleen te gebruiken als je er bezig bent, en leveren ze dan dus meteen geschikte stralingswarmte?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ben ook wel benieuwd. Heb nu zo'n cheapo elektrisch kacheltje van de bouwmarkt, maar daar wordt het in mijn wat hogere schuurtje (want zelf lang) vooral tegen het plafond warm van, en niet bij mijn voeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Een infrarood bron kun je eenbeetje zien als een lamp. Sterkernog, de ouderwetse halogeen bouwlamp is voor ca 95% ook een infrarood bron.

Zo'n bron warmt het object op en de lucht amper. Kijk naar de schaduwwerking van objecten. Als je in de schaduw van een object zit wordt jij niet warm.

Het verschil met 'normaal licht' is dat IR wel door een aantal materialen heen straalt. De dunne achterwand van een kast bijvoorbeeld. E.a. hangt af van de golflengte van de straling.

t.a.v. 2. Ja.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Al deze verwarmingen (oliekacheltjes, infrarood panelen) hebben uiteindelijk een COP van 1 of bijna 1. Alle stroom die ze trekken zetten ze om in warmte en niet meer. Alleen een warmtepomp is efficiënter, maar erg duur en je hebt een buitenunit nodig.

Ik heb een oliekacheltje in de garage staan om de boel boven de +/-5 graden te houden (helpt ook met luchtvochtigheid) en een terrasheater (in essentie gewoon infrarood) die boven m'n werkbank hangt. Die laatste werkt erg goed, 3 standen waarvan de eerste of tweede stand meer dan genoeg is.

Het meest goedkope zou waarschijnlijk een houtkacheltje zijn waarin ik m'n reststukken kan opstoken, maar dan moet ik een afvoer naar buiten maken door het dak...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Bovendien hebben Celsius- en Fahrenheit-panelen een energie-efficiëntie (geproduceerde Kcal / Kwh) hoger dan elk ander verwarmingssysteem op de markt (voorbeeld: 30-40% hoger rendement dan een warmtepomp met COP = 5)
 
Laatst bewerkt:

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Bovendien hebben Celsius- en Fahrenheit-panelen een energie-efficiëntie (geproduceerde Kcal / Kwh) hoger dan elk ander verwarmingssysteem op de markt (voorbeeld: 30-40% hoger rendement dan een warmtepomp met COP = 5)
Leg dat eens uit, is toch puur elektrische verwarming.
Wanneer daar 1 kWh ingaat komt er volgens mij ook 1kWh uit.
Waar haalt dat paneel dan die andere 4 kWh vandaan ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.