Infrarood verwarming in een kleine werkplaats

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Mijn werkplaats is 3,3 m x 4,9m, plat ongeïsoleerd dak en spouwmuur. Als de buitentemperatuur zakt is het er soms te koud om er plezierig te werken. Ik ben daarom zoekende naar een oplossing ervoor. Er komen bij mij 2 keuzes boven namelijk infrarood panelen en een zibro kamin. Een zibro kamin doe ik ,als ik heel eerlijk ben , liever niet gezien de dampen en dat het toch vuur betreft. Dus blijft infrarood over. Nu zie ik overal wel calculatoren staat wat betreft het aantal benodigde watts maar ik kan er nog niet echt wijs uit worden wat nu echt nodig is. Men heeft het vaak over verwarmen van een ruimte, maar daar gaat het mij niet om ik wil dat mijn werkplek behaaglijk is. Nu zat ik te denken om in het midden over de lengte een aantal panelen te plaatsen op wand of plafond zodat ze de hele oppervlakte bestrijken. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze infrarood panelen? Van welke wattage moet ik uit gaan? Ik hoef niet "medium rare" te worden een gevoelsgraad of 18-20 is meer dan zat. En onder wat voor hoe stralen de panelen is het alleen recht er tegenover of stralen ze naar de zijkanten weg?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik denk dat mijn keuken ongeveer even groot is als jou werkplaats, ik heb een paneel van +-120cm X 60 en 2000watt hangen.Is wel bedoeld als( bijverwarming)ik verwarm het hier moeiteloos(alleen met het paneel)tot 24à25° dus ruim voldoende(je kan de wattage ook regelen) !!De straling gaat ook de zijkant op!
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik vind 2000watt voor infrarood panelen vrij veel.
geïsoleerd, zou dit met een goed paneel van 550watt moeten kunnen, dus ik zou in eerste instantie niet meer dan 2 panelen kiezen en dan vooral op de plaats waar je het meest staat.
Je moet wel even kijken naar de afstand welke het paneel kan verwarmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
In de wintermaanden (zodra de buitentemperatuur onder de 10 graden komt) heb ik permanent een elektrisch convector kacheltje draaien, wat de temperatuur op 10 graden houdt.

Een kwartiertje voor ik aan de slag wil zet ik 'm (via m'n telefoon) op 15 a 18 graden, dat is vaak warm genoeg om zonder trui bezig te zijn.
In de app zit ook de mogelijkheid voor een timer, waarmee hij na 3 uur weer terug gaat naar 10 graden.

Regelmatig het stof er even af / uit blazen met de compressor (in ieder geval voor ik de werkplaats uit ga). Kost me aan stroom nog geen euro per dag dat het nodig is.

Volgens mij heb ik deze: Alutherm 2500 Wifi - Eurom

Misschien geen direct antwoord op je vraag, maar het bevalt mij goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik heb zelf een Zibro laser kachel staan. (daar zit een ventilator in voor de luchtverplaatsing)
Mijn werkplaats zit helaas nog achter 1 zekering van 16A en samen met wat andere onderdelen van het huis. Volgens mij kom je dan op een totaal beschikbaar wattage van zo'n 3750watt dat tegelijk gebruikt zou kunnen worden. Een normaal elektrisch kacheltje van 2000watt viel voor mij dan ook al vrij snel af.
Infra rood panelen, heb ik even niet zo'n goed idee hoeveel wattage je nodig hebt, maar de bijverwarming die wij op de badkamer hebben hangen vond ik wat langzaam en niet voldoende capaciteit.

Mijn Zibro verbruikt ongeveer 300watt bij opstart en daarna 20watt ofzo, maar levert zo'n 3kw aan warmte. Hij is thermostaat regelbaar en kan mijn werkplaatsje daardoor ook vorstvrij houden. Maar die 3kw warmte zorgt er voor dat ik mijn werkplaats ook heel snel naar een behagelijke temperatuur kan brengen.

Je hebt wel gelijk, het is (semi) open vuur, dus wel met verstand gebruiken en eventueel even uit zetten als je heel veel houtstof gaat produceren. Dat is wel een vervelend compromis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Ik heb zelf een Zibro laser kachel staan. (daar zit een ventilator in voor de luchtverplaatsing)
Mijn werkplaats zit helaas nog achter 1 zekering van 16A en samen met wat andere onderdelen van het huis. Volgens mij kom je dan op een totaal beschikbaar wattage van zo'n 3750watt dat tegelijk gebruikt zou kunnen worden. Een normaal elektrisch kacheltje van 2000watt viel voor mij dan ook al vrij snel af.
Het normale elektrische kacheltje wat ik heb is 2500W, maar neemt dat lang niet altijd allemaal op hoor. Als ik 'm nu op "high" zet neemt hij +/- 1500W (volgens de verbruiks app).

Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar ook pas 1 jaar in gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hier heb ik een een olie radiatorje staan. Werkplaats is 9x3 en 40 m3 . Spouwmuur en wel een geisoleerd schuin dak. Het is binnen een kwartiertje aangenaam. En je kan de radiator die op wieltjes staat daar neerzetten waar je ook de straling voelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Mijn Zibro verbruikt ongeveer 300watt bij opstart en daarna 20watt ofzo, maar levert zo'n 3kw aan warmte. Hij is thermostaat regelbaar en kan mijn werkplaatsje daardoor ook vorstvrij houden. Maar die 3kw warmte zorgt er voor dat ik mijn werkplaats ook heel snel naar een behagelijke temperatuur kan brengen.
Kan het zijn dat je hier en daar wat nulletjes fout getypt het?
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
De grap is dat IR verwarming stralingswarmte is.

Als je bijvoorbeeld veel aan je werkbank staat/werkt heb je slechts een enkel paneel boven de werkbank nodig. Dit houdt je handen warm en voelt comfortabel. De luchttemperatuur blijft laag. Je warmt jezelf op e niet de lucht Je bent dus relatief zuinig in verbruik. Je kunt zo'n paneel of terrasverwarmer / badkamerverwarming ook mobiel opstellen als je twee/drie werkplekken hebt.

Een echte zwarte potkachel of een tegelkachel werken ook. Is ook stralingswarmte, maar je staat er al snel te ver vandaan. Alles dat de lucht verwarm, radiator, peut_kachel, hete lucht kanon etc. schiet niet op in een slecht geisoleerde ruimte met gaten en kieren.

Edit: En vooral goede kleding. Dunlop heeft bijvoorbeeld laarzen voor het werk in vriescellen (-40C). Dikke zolen en zeker geen koude voeten, of klompen met stro. Handschoenen zonder vingertoppen etc.
IR verwarming werkt ook goed als je moet verlijmen in een koude ruimte. Straling op de stukken richten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Alles dat de lucht verwarm, radiator, peut_kachel, hete lucht kanon etc. schiet niet op in een slecht geisoleerde ruimte met gaten en kieren.
Daar gaat het mij ook mede om. Maar stel: ik heb een paneel van 100x60 en 600 watt aan het plafond hangen op 2,5m hoogte. Welk oppervlakte er onder zal behagelijk zijn? En hoever komen de stralen en onder welke hoek ongeveer? Als ik de afstand dat de stralen komen en de hoek weet kan ik een plan maken namelijk.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb dezelfde situatie: Ongeïsoleerd dak en spouwmuren. Normaal komt de temperatuur nooit lager dan 5 graden. In de winter koud en in de zomer warm/heet. Dus ik heb nu een mobiele (warmtepomp) airco, die ook kan verwarmen. Tot 5 graden buitenlucht gaat dat goed en verbruikt, ik dacht, 1200 Watt.
Maar dan moet ik wel even een kwartiertje wachten op warmte. Daarom heb ik er een terrasverwarmer op een standaard bij. Dan heb ik voor de ad hoc klusjes meteen warmte. Heater heeft twee schakelbare buizen van 1 kWatt elk. Mijn werkplaats heeft twee groepen van 16 A traag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Daar gaat het mij ook mede om. Maar stel: ik heb een paneel van 100x60 en 600 watt aan het plafond hangen op 2,5m hoogte. Welk oppervlakte er onder zal behagelijk zijn? En hoever komen de stralen en onder welke hoek ongeveer? Als ik de afstand dat de stralen komen en de hoek weet kan ik een plan maken namelijk.
Op zich zou de leverancier/fabrikant je dat moeten vertellen/specificeren. Je zou een grove inschatting kunnen maken op basis van half-bolvormige afstraling.
Gevoelsmatig zou ik zo'n paneel onder een hoek hangen en mikken op de rand van de werkbank, zodat zowel de werkbank als jij zelf worden aangestraald.

Even wat gezocht, afstraalhoek ca 60 graden, afstraalbereik ca. 3m (vermogensafhankelijk)

EDIT: een ouderwetse halogeen bouwlamp doet het overigens ook uitstekend en geeft nog licht ook.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Petroleum verbranding geeft veel vocht in de werkplaats , niet goed voor je gereedschap,
Zo een electrische radiator olie gevuld met een goede thermostaat lijkt mij nog de beste oplossing,
Vooral in kleinere ruimtes
Wat je ook doet het blijfen grote stroom gebruikers,
Maar kou lijden dikke druppel aan de neus koude vingers werkt ook niet, dan ga je ook met tegenzin naar de
Werkplaats of hellemaal niet,
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Petroleum verbranding geeft veel vocht in de werkplaats , niet goed voor je gereedschap,
Zo een electrische radiator olie gevuld met een goede thermostaat lijkt mij nog de beste oplossing,
Vooral in kleinere ruimtes
Wat je ook doet het blijfen grote stroom gebruikers,
In mijn praktijk situatie valt het nogal mee met de relatieve luchtvochtigheid als ik mijn kacheltje aan heb.
Zeker met het huidige weertype, zonder stoken beland de relatieve luchtvochtigheid in mijn werkplaats rond de +90%, dat is inderdaad vervelend voor het gereedschap. Als ik ga stoken dan zakt dat in ieder geval ver terug (uit mijn hoofd rond 70%à60%)
LPG en aardgasgestookte 'open' kachels voegen veel meer vocht toe aan de ruimte.

Hoe dan ook, ik ben het met je eens dat elektrisch verwarmen, zonder iets te verstoken, geen vocht toevoegt aan de ruimte, en daarbij in basis veiliger is dan 'open' vuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Ik heb begrepen dat die dingen enorm ineficient zijn kwa verwarmen.
Hmm. Dat ding staat midden in de ruimte en alle warmte die dat ding maakt blijft in die ruimte. Mij lijkt het uiterst efficient. Maar misschien dat ik wat mis of iets niet weet. Ben dan ook wel benieuwd waarom mensen die mening zijn toegedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf in een werkplaats van 2,5 x 4 meter 2 IR-panelen hangen van 300W, als semi-bijverwarming.
Semi-bijverwarming omdat de schuur is aangebouwd aan het huis en ik er wel een radiator in heb hangen, maar die is eigenlijk te klein voor de ruimte + wij hebben in huis een houtkachel staan, dus als die eind van de middag aan gaat, warmt de radiator niet meer op als ik die 's avonds opendraai.
Beide panelen hangen in het midden aan het plafond, dat komt door de afmeting van de werkplaats ook ongeveer overeen met de plekken waar ik meestal sta te werken.
Je merkt in de ruimte zeker wel dat ze aan zijn, maar je merkt nog het meest wanneer je onder een paneel staat en wanneer niet. Het is dus zeer efficiënt om jezelf te verwarmen; let dus op waar je ze plaatst (dus boven je op de plaatsen waar je vaak staat).
Ze zouden 45 graden opzij stralen, maar in de praktijk is bij mij een cirkel van 2 meter doorsnede onder ieder paneel behaaglijk en daarbuiten neemt dat snel af.

Mijn panelen zijn MAGNUM Sol Premium 300. Deze Premium 300 is IP54 (dus stof- en waterdicht, vooral dat eerste is handig in de werkplaats), 60 x 60 cm en 300W per stuk.
Ik heb deze of deze (weet niet meer bij welke van de 2 zaken ik ze uiteindelijk heb besteld).

Ik heb lang getwijfeld en ze uiteindelijk afgelopen winter gekocht en opgehangen, en dat had ik veel eerder moeten doen. Eerst moest ik altijd met een jas aan werken (en dus koude handen), nu zet ik de panelen aan als ik begin en heb ik het een kwartier later al een stuk warmer. Al zou er voor echte hoofdverwarming meer watt mogen hangen, maar voor mij is het prima + ik kon er (mede door de plaats van de verlichting en de kasten die ik niet wilde verplaatsen) niet meer kwijt aan het plafond.
Wel heb ik de panelen geschakeld samen met een LED-lampje, zodat ik niet vergeet om ze weer uit te zetten (dan zie ik 's avonds tenminste nog dat er een blauw lichtje brandt in de schuur; zo opgehangen dat ik dat vanuit de keuken kan zien).

Ik zou ze in ieder geval aan het plafond hangen, dat is het meest handig om de warmte op jezelf te laten komen. En goed verspreid over de ruimte, maar geconcentreerd boven de plekken waar je staat te werken.
Ik heb er 2 hangen van 300 W, ga toch wel voor een paar meer als dat kan, misschien degene waar je het meest staat zelfs een zwaardere. En indien mogelijk in groepen schakelen, zodat je als je alleen aan de werkbank staat ook alleen dat paneel aan hebt, en de rest niet voor Jan *** stroom hangt te verbruiken.

Bij mij heeft de schuur een ongeïsoleerde spouwmuur en heb ik het dak van binnenuit geïsoleerd met glaswol.
Als ik je een tip mag geven: investeer niet alleen in warmte, maar ook zeker om de warmte niet te snel kwijt te raken. Dus ook om het platdak te isoleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Johannes77

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Panelen van onderstaande aanbieder schijnen erg goed te zijn, maar niet goedkoop!
Hebben iets van Celsius en Fahrenheid.

infrarood-warmtepaneel.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Johannes77

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.