Houten badkuip

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Plak schuurpapier op een plank. Niet te kort dan schuur je alleen de bergen.
Schuren met de hand? Niet machinaal?
Pfff, word al moe als ik er aan denk. :cautious:

Ik heb wel zo’n grote Japanse rasp vijl ding. Gaat iets sneller.
Kan ook een schaaf pakken wellicht. Morgen eens experimenteren.

Binnenkant gaat sowieso lastig worden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
In dat geval: dit zou wel eens een passend klusje kunnen zijn voor een Festool Rotex RO 90. Voor delen waar de kromme te klein is voor de gewone pad zou je dan een zachte pad kunnen gebruiken. Of een extra interface pad. Voor de plekken waar het belangrijk is dat de wand geen bulten en dellen vertoont zou ik de standaard pad of misschien zelfs een harde pad gebruiken. Dat is echt een geweldige schuurmachine voor vormklussen. Helaas is die ook flink aan de prijs. Qua tijd kan het je wel flink wat uurtjes schelen ten opzichte van een gewone schuurmachine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
In dat geval: dit zou wel eens een passend klusje kunnen zijn voor een Festool Rotex RO 90. Voor delen waar de kromme te klein is voor de gewone pad zou je dan een zachte pad kunnen gebruiken. Of een extra interface pad. Voor de plekken waar het belangrijk is dat de wand geen bulten en dellen vertoont zou ik de standaard pad of misschien zelfs een harde pad gebruiken. Dat is echt een geweldige schuurmachine voor vormklussen. Helaas is die ook flink aan de prijs. Qua tijd kan het je wel flink wat uurtjes schelen ten opzichte van een gewone schuurmachine.
Die gebruik ik regelmatig bij het houtdraaien. werkt perfect. Alleen vlakschuren is niet eenvoudig vandaar mijn opmerking over een plank. Je kan die plank ook gebruiken om alle hoge plekken op te zoeken en die dan machinaal weg te schuren. Hout kleuren met potlood en dan de plank erover en je ziet waar je wat weg moet nemen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb al een RO 150 waar ik veel mee doe.
De RO 90 is net iets te duur om er even naast te hebben.

Ben bang dat het straks toch neer komt op heel veel handwerk. 🫤
Misschien valt het nog wel mee. Ik wil het sowieso niet te strak afwerken. Het moet er nog wel uitzien als een werkstuk ipv een fabrieks voorwerp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Henk H

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Ik wil het sowieso niet te strak afwerken. Het moet er nog wel uitzien als een werkstuk ipv een fabrieks voorwerp.
Afwerking blijft een kwestie van smaak maar voor de buitenkant begrijp ik wel wat je bedoelt, je wilt het handwerk kunnen herkennen. Er zijn ook houtbewerkers die bewust bij zwaluwstaarten en andere verbindingen de ingekraste aftekenlijnen laten staan (niet zo mijn ding, maar wederom ... smaak).

Voor de binnenkant zou ik zeker het hoogst haalbare afwerkingsniveau nastreven. Je hebt gekozen voor kwetsbaar materiaal (voor deze toepassing) en wilt dat zo lang mogelijk in topconditie houden. Daar zal een gelijkmatige afwerking beter in slagen dan een laag met wisselende diktes, ontstaan door het uitvullen van richels en groeven. Iedere abrupte overgang is een potentiële breuklijn. Micro-lekken -> zwarte vlekken -> tijd voor Mosseltje's houten badkuip versie 3, of dan mogelijk alsnog een fabrieksvoorwerp.

Een dunne gelijkmatige laag over een onregelmatige ondergrond is al helemaal geen optie. Als je het bad mooi wilt houden moet het moeiteloos kunnen worden gereinigd en gedroogd, en het oorspronkelijk enthousiasme van je partner zal met het eerste badwater worden weggespoeld als blijkt dat ribbeltjes niet lekker aanvoelen op een geweekte huid.

Kortom, het bad moet glad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Afwerking blijft een kwestie van smaak maar voor de buitenkant begrijp ik wel wat je bedoelt, je wilt het handwerk kunnen herkennen. Er zijn ook houtbewerkers die bewust bij zwaluwstaarten en andere verbindingen de ingekraste aftekenlijnen laten staan (niet zo mijn ding, maar wederom ... smaak).

Voor de binnenkant zou ik zeker het hoogst haalbare afwerkingsniveau nastreven. Je hebt gekozen voor kwetsbaar materiaal (voor deze toepassing) en wilt dat zo lang mogelijk in topconditie houden. Daar zal een gelijkmatige afwerking beter in slagen dan een laag met wisselende diktes, ontstaan door het uitvullen van richels en groeven. Iedere abrupte overgang is een potentiële breuklijn. Micro-lekken -> zwarte vlekken -> tijd voor Mosseltje's houten badkuip versie 3, of dan mogelijk alsnog een fabrieksvoorwerp.

Een dunne gelijkmatige laag over een onregelmatige ondergrond is al helemaal geen optie. Als je het bad mooi wilt houden moet het moeiteloos kunnen worden gereinigd en gedroogd, en het oorspronkelijk enthousiasme van je partner zal met het eerste badwater worden weggespoeld als blijkt dat ribbeltjes niet lekker aanvoelen op een geweekte huid.

Kortom, het bad moet glad.
Je hebt 100% gelijk. Kan er niks tegen in brengen.
Mouwen opstropen en aan de slag. 🥱😴
Gelukkig is na het mooie weer van afgelopen weekend de herfst hier al begonnen dus heb ik geen excuus meer. 🥺
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Houd moed!! Want hout moet 😉
Zit nu duidelijk in een fase waarin ik doorzettingsvermogen nodig heb.
Vandaag zelfs maar een prikbord opgehangen bij m’n ouders (hadden ze 6 mnd geleden gevraagd) omdat ik geen zin had om te schuren.
‘s Middags wilde ik weer een poging doen maar toen kwam een goede vriend langs (die ik gebeld had met de vraag om langs te komen) met een lekkere fles Bunnahabhain Staoisha 7yr. Daarna echt niks meer gedaan. 😇

Maar morgen ga ik echt verder werken aan het bad….. 😄
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Hahaha herkenbaar hoor mosseltje!!!

Maar soms moet je gewoon even afstand nemen van je project. Even met een frisse blik ernaar kijken en dan weer verder.
Zoiets als dit dus:
 

Bijlagen

  • IMG_2066.jpeg
    IMG_2066.jpeg
    166,7 KB · Weergaven: 50
  • Geweldig
Waarderingen: Mosseltje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Je hebt een schuurplank nodig. Je bent in wezen een boot aan het bouwen, dus je gaat de zelfde gereedschappen nodig hebben. En om je bad goed in de epoxy te kunnen zetten, zodat je hem ook werkelijk kan gebruiken met water, kan je het schuurwerk beter zo glad mogelijk maken. Dat scheelt je in een later stadium veel epoxy. En hout schuurt beter dan epoxy. Als je huid niet glad is, schuur je op de hoge punten steeds door je wapeningsmat heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Scheppie

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Mooi werk. Zou een stofkap voor een komschijf werken bij een arbortech?
Ik zou er niet blij van worden. Ik zie dat het een geheel gesloten stofkap is die de hele rasp omsluit?
Ik werk juist veel met de rand van de rasp om materiaal te verwijderen.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Je hebt een schuurplank nodig. Je bent in wezen een boot aan het bouwen, dus je gaat de zelfde gereedschappen nodig hebben. En om je bad goed in de epoxy te kunnen zetten, zodat je hem ook werkelijk kan gebruiken met water, kan je het schuurwerk beter zo glad mogelijk maken. Dat scheelt je in een later stadium veel epoxy. En hout schuurt beter dan epoxy. Als je huid niet glad is, schuur je op de hoge punten steeds door je wapeningsmat heen.
Ik heb naar jullie (ook Wim en Kor) geluisterd en heb een elektrische schuurplank aangeschaft.Later dit jaar moet ik nog enkele deuren, vensterbanken en tafels maken zodat ik de festool BS 75 bandschuurmachine kan verantwoorden bij mevr. Mosseltje. 😇



Net een half uurtje gespeeld met m’n nieuwste aanschaf en het werkt als een trein. Je ziet heel snel waar de kuiltjes en hoge puntjes zitten. Met een grid 40 band is 5 dagen handschuren gedaan in een uurtje. 😄

Ik zal nog erg veel handwerk krijgen met de rondingen aan de binnenkant maar dat is behapbaar.


.IMG_5844.jpeg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ik heb naar jullie (ook Wim en Kor) geluisterd en heb een elektrische schuurplank aangeschaft.Later dit jaar moet ik nog enkele deuren, vensterbanken en tafels maken zodat ik de festool BS 75 bandschuurmachine kan verantwoorden bij mevr. Mosseltje. 😇



Net een half uurtje gespeeld met m’n nieuwste aanschaf en het werkt als een trein. Je ziet heel snel waar de kuiltjes en hoge puntjes zitten. Met een grid 40 band is 5 dagen handschuren gedaan in een uurtje. 😄

Ik zal nog erg veel handwerk krijgen met de rondingen aan de binnenkant maar dat is behapbaar.


.Bekijk bijlage 143309
gereedschap bij kopen is sowieso altijd een goede oplossing....
 
  • Haha
Waarderingen: Count Chocula

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Hahaha, ik had dergelijke reacties wel verwacht.
Vergeleken met de haakse slijper is de bandschuur een precisie apparaat.
Geloof me het is een logische volgende stap.

Ik ben trouwens verrast hoe secuur ik ermee kan werken.
Misschien is het omdat ik gewend ben om delicaat om te gaan met groot gereedschap. 😇😄
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.