Houten badkuip

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Het is bijna zo ver. Waarschijnlijk wordt dit jaar begonnen met de bouw van ons droomhuis.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met houtbewerking met één specifiek project in mijn hoofd. Elk project tot nu toe was een oefening, een leerproces, het oefenen van mijn vaardigheden. Nu wil ik beginnen met mijn meesterproef. :giggle:

Ik wil een waanzinnig mooie badkuip op maat gaan bouwen.
Geen tobbe maar een sierlijke ultra luxe showpiece.

zoiets als dit:
Salish-Sea-bathtub-1280x853-c-default.jpg

of

this-woodworker-makes-luxurious-wooden-bathtubs-inspired-from-his-background-as-a-shipbuilder-...jpg

Ik ga jullie hulp nodig hebben. Ik weet dat het mogelijk is (zie bovenstaande foto's) maar ik kan weinig tot niks vinden over de bouw ervan. Ik hoop met jullie hulp domme fouten te voorkomen.

Vandaag de maten ruw bepaald.
IMG_5537.jpg

Ik heb een mooie stapel oud (jaren 70) meranti hout wat ik hiervoor wil gaan gebruiken.
Het ontwerpproces zal lastig worden aangezien ik niet kan tekenen en zeer weinig ervaring heb met CAD programma's.
Aan de andere kant, als ik geen strak plan heb kan ik ook minder fouten maken. :LOL:


Aannames:
1) Meranti is een goede keus
2) Badkuip laag voor laag verlijmen met Titebond III zonder deuvels is de manier
3) Ik ga er nu vanuit dat wanneer ik de badkuip afwerk zoals een kano (polyester matjes en 2K lak) dat het hout niet zal gaan werken.
4) Ik ga er spijt van krijgen dat ik er ooit mee begonnen ben. Zeker wanneer ik ga beseffen hoeveel hand schuur werk het gaat kosten.
4) Dit gaat me lukken in een jaartje tijd. :cool:
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Tof idee! Zou epoxy niet beter werken? Lijkt mij mooier naïef gezien dan matjes en lak :)
2) lijkt mij ook de goede aanpak, zorgen dat de planken in de hoogte gelijk zijn en overmaat in het horizontale vlak zodat je de vorm erin kunt schuren / frezen, of hoe je dat ook noemt met zo'n grove schijf op de haakse slijper?
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Het soort hout maakt niet uit. Dat is alleen vulling om de polyesterlagen uit elkaar te houden voor de sterkte. Alles wat voor een boot geldt, geldt ook voor een badkuip. Het enige verschil waar je goed rekening mee moet houden, is dat de krachten nu van binnen naar buiten zijn. Een boot wordt eigenlijk door het water bij elkaar gedrukt. Je moet dus genoeg wanddikte hebben om te voorkomen dat je badkuip korter en breder wordt, als je hem met water vult. De gekozen vorm is simpel, dus redelijk snel te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Mosseltje

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Grootste uitdaging is in mijn optiek om zowel een optisch fraaie vorm neer te zetten als ook een een bad wat lekker ligt. En dat is niet zo eenvoudig..... zou altijd eerst wat prototypes voor de vorm maken, of die ergens van kopiëren.

Die lijkkist uit je plaatjes lijkt me helemaal niets :).

Voor de rest is het niet zo spannend, vooral veel (hand)werk.

De pro's bouwen eerst de ruwe basis op en halen dan de CNC eroverheen. Dan heb je exact de vorm die je wil. Hier zal je het met de hand in de vorm moeten maken, erg veel werk en vereist eigenlijk wat goede mallen als referentie.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat wordt een mooi project en uitdaging! Ik zou ook zeker epoxy gebruiken, ook om te lijmen. En afwerken met een hele dunnen mat en heldere epoxy giethars. Om het krasbestendig te maken eventueel een 2 k lak er over.

Hout en polyester gaat overigens ook wel goed, veel polyester boten hebben een houten kern. Ik kan je ook 1 machine aanraden, een Festool Rotex. Bij de bouw van mijn boot echt onmisbaar geweest.

Ben heel benieuwd!

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Als je de ronde vormen van de eerste foto wil dan zou ik eens kijken bij baptist die hebben half ronde raspen voor op de haakse slijper. Dan kan je sneller de vorm erin krijgen. Wel even uitzoeken of dit niet teveel splintert. Een rotex is daarna wel een goede keuze. Succes. Segment draaiers maken vazen, soms manshoge uit kleine stukjes. Daar zijn gratis programma's voor. Wel in het Engels. Misschien kan je daar wat mee.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Ik herinner me deze nog van Joey Chalk uit Nieuw=Zeeland:


Niet echt mooi geworden, vind ik, maar wellicht leerzaam. Als je op YouTube zoekt op "Wooden bathtub" krijg je redelijk veel te zien.

Qua techniek is deze video heel informatief, ook al gaat het om een tafel - Nick Medulla geeft wel toe dat-ie wat royaal met materiaal omgegaan is. Zeker een aandachtspunt.


Je zou ook eens kunnen kijken bij bouwers van strip-kano’s en dergelijke. Jimmy Diresta heeft er meerdere gemaakt., maar er zijn best veel voorbeelden te vinden. De techniek voor het maken van een houten boot met stroken is wat je voor een badkuip ook wilt, maar dan wat dikker, lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij lijmen de botenbouwers het hout ook met epoxy.
En dat zou ik hier zeker ook doen. Ook al wordt het in principe een vezel-epoxy kuip met permanente mal in hout, dan nog zou ik het hout met een gegarandeerd waterbestendige lijm lijmen. Epoxy dus. Botenepoxy. West System of zo - niet eens zozeer vanwege de kwaliteit van de lijm, maar vooral vanwege het feit dat je hiervoor, en voor de vezelmatten gewoon heel veel nodig hebt en het dus in grote vaten moet kunnen aanschaffen.

Realiseer je ook dat bij kanobouw, zeker de buitenkant, het relatief eenvoudig is om de vezelmat goed aan te laten sluiten en strak op de 'mal' te verzadigen met epoxy. Bij de binnenkant van een badkuip, zeker bij de 'chines' (om in botenbouwtermen te blijven - de harde overgangen van wand naar bodem) zal dat een veel groter probleem zijn. Daar zul je over na moeten denken.

Besef ook, bekleden van een 'mal' met vezelmat en epoxy heb je maar 1 poging om het goed - of fout - te doen. Herstellen van uitgeharde composiet is onbegonnen werk - de facto is de enige optie afslijpen en opnieuw beginnen. Kijk of je een (paar) dag(en) met een botenbouwer mee kunt kijken/lopen om je de technieken eigen te maken...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je zou ook eens kunnen kijken bij bouwers van strip-kano’s en dergelijke. Jimmy Diresta heeft er meerdere gemaakt., maar er zijn best veel voorbeelden te vinden. De techniek voor het maken van een houten boot met stroken is wat je voor een badkuip ook wilt, maar dan wat dikker, lijkt me.
Wellicht is het idd een idee om de wand (en de krommingen dus) niet uit massief hout te schaven/schuren/frezen, maar op te bouwen uit dunne gebogen strips (ceder oid) - wellicht dubbel uitgevoerd. Met een goede vezel/epoxycomposiet worden de krachten met name door de composiethuid gedragen, niet door het hout - dat is ook hier gewoon een mal. Als je je realiseert hoe dun de houten wand van een hout/composiet strip-built kano is, en hoeveel (zeker dynamische) belasting die aankan...
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Wauw, bedankt voor de vele interessante reacties zover.
Titebond gaat het dus niet worden maar een goede (2k?) epoxy lijm.

De doodkistvorm heb ik een beetje gekopieerd van ons huidige bad. De hoofd/schouder kant zal iets wijder worden dan de voetkant. De overgang van wand naar bodem (de chines 😄) wil ik in een mooie ronding laten lopen. Nergens hoeken. Alles rond en vloeiend.

Mocht iemand binnenkort een kano of boot gaan bekleden met vezelmatten en epoxy kom ik graag even kijken. 😇

Een Festool Rotex RO150 heb ik al en ben ook in bezit van een goede slijptol met Saburr-Tooth schijfraspen in verschillende maten en vormen. Belangrijk dan is een zeer goede adembescherming wat het geeft enorm veel rotzooi. 😅 Gelukkig heb ik die in de vorm van een volgelaatsmasker met externe ventilatie/filtering.

Het hout dat ik wil gebruiken waren sierbalken in mijn huidige woning.
D4708BE4-0BE9-4AD6-BF5F-4F6150DB999A.jpeg

5,5cm breed, 3,5cm hoog en meters lang.
Ik heb er zo’n 20 stuks van 4 meter lengte liggen.

En mocht het niet genoeg zijn heb ik ook nog eens 6 massieve deuren, 5 kozijnen en een dikke stapel planken liggen van hetzelfde hout. 🥳🥳

Ik wil in principe geen ander hout kopen.Misschien 1 of 2 eiken planken om een contrasteren laagje te maken.
Aan het voeteneind komt een mogelijkheid om te zitten (buiten het bad) waar je je voeten kunt afdrogen enzo.
En hij zal aan één lange kant tegen een muur aan komen te staan.
Waarschijnlijk komt er ook nog een holle ruimte onder het bad om de afvoerleiding te kunnen verstoppen.

Nu ik er zo over zit te praktiseren krijg ik er al steeds meer zin in om er aan te beginnen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Om comfort in het bad te hebben zou je kunnen overwegen om het te isoleren, Warm water is duur, dus een vorm die wat bij het lichaam past, zodat er niet teveel onnodig warm water in zit kan ook handig zijn. Minder water koelt wel sneller af, ook dat maakt isoleren interessant.
Je zou het bad net als een boot kunnen maken. Die van mij heeft een romp van maar 6 mm multiplex aan beide zijden voorzien van 1 mat glasvezel met epoxy. Supersterk!
Als je het multiplex vervangt door stroken PU schuim en zo het bad vorm geeft op een paar hulpspanten, heb je een mooi isolerend basis bad.
Dat bekleed je met je meranti dat in stroken van ongeveer 5 mm dik schulpt en schaaft. Afwerken met een matje geweven glas van 80 gr en heldere UV bestendige epoxy. Is misschien niet wat je voor ogen had, maar wel het overwegen waard.

Zo hebben wij ooit een jacuzzi voor een jacht gemaakt. Het vorige was van massief teak en ging steeds stuk, na gebruik werd het bad steeds geleegd, schoongemaakt en droogde het op. In composiet en bekleed met 5 mm teak, deels gerubberd, is het al ruim 10 jaar in gebruik..


jaap
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Om comfort in het bad te hebben zou je kunnen overwegen om het te isoleren, Warm water is duur, dus een vorm die wat bij het lichaam past, zodat er niet teveel onnodig warm water in zit kan ook handig zijn. Minder water koelt wel sneller af, ook dat maakt isoleren interessant.
Je zou het bad net als een boot kunnen maken. Die van mij heeft een romp van maar 6 mm multiplex aan beide zijden voorzien van 1 mat glasvezel met epoxy. Supersterk!
Als je het multiplex vervangt door stroken PU schuim en zo het bad vorm geeft op een paar hulpspanten, heb je een mooi isolerend basis bad.
Dat bekleed je met je meranti dat in stroken van ongeveer 5 mm dik schulpt en schaaft. Afwerken met een matje geweven glas van 80 gr en heldere UV bestendige epoxy. Is misschien niet wat je voor ogen had, maar wel het overwegen waard.

Zo hebben wij ooit een jacuzzi voor een jacht gemaakt. Het vorige was van massief teak en ging steeds stuk, na gebruik werd het bad steeds geleegd, schoongemaakt en droogde het op. In composiet en bekleed met 5 mm teak, deels gerubberd, is het al ruim 10 jaar in gebruik..


jaap
Zijn daar foto’s van?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Eerlijk gezegd heb ik mijn zinnen gezet op een vol houten bad.
Ik heb zin in schaven, slijpen en schuren. :giggle:
Hout opzich zelf heeft al een best goede isolatiewaarde en ik weet dat mijn vriendin nooit langer dan een half uur in bad gaat liggen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Tsk tsk tsk, een beetje kuiper gebruikt helemaal geen lijm ;)

Isolatiewaarde van 8cm hout is ~gelijk aan 1 m beton. "Een paard in een houten stal zweet altijd"
 

jorisvh

Post veel
wat een cool project, dit ga ik volgen.

ik dacht onmiddellijk aan een YT van Pedulla Studio over een gesculpteerde tafel maar zie dat die hierboven al vermeld is.
door zonder al te veel planning te werk te gaan heeft hij wel ongeveer de helft van zijn hardhout in spaanders omgezet, denk ik.

voor het op vorm brengen van cylindrische of conische oppervlakken is een op maat gemaakte router sled misschien handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.