Houten badkuip

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Houtrasp voor op de slijptol. Ze zijn er in meerdere uitvoeringen. Worden ook veel het maken van houtsculpturen gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Dowloaden is mij ook gelukt, maar ik vind het nog wel lastig om er mee te werken. Heb je het jezelf aangeleerd? Cursussen zijn nog niet beschikbaar, omdat het nog vrij nieuw is.
Ik heb een voorsprong omdat ik vroeger (minstens 15 jaar terug) wat gespeeld heb met een soortgelijk CAD programma. Maar ik heb wel veel gehad aan allerlei YouTube filmpjes. Het aanbod is best groot als je Engels verstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Maar alle gekheid terzijde en even serieus nou.
Ik en mevrouw mossel schelen erg veel in massa. Zij wilt echt graag een bad en ligt daar het liefst elke dag in. Ik ben meer van het douchen en bovendien heb ik ook nog een houtgestookte hottub die regelmatig aanstaat.
Dus het bad wordt voor mevrouw op maat gemaakt. Zij wilt graag een smal bad om meer ruimte in de badkamer over te houden en het watergebruik te minimaliseren.

Dus net snel een probeer momentje ingelast.
Het bad is hier pas 12 cm hoog.
Het voeteneind gaat vrij stijl omhoog. De rugzijde in een curve.
IMG_4210.jpeg

En hier met de beoogde gebruikster.
Het is 5 graden in de werkplaats en ze heeft nu een hele dikke jas aan.
Maar ze past er ruim in. 🤗
Bovendien gaat er nog zeker een halve cm hout weggeschuurd worden aan de binnenkant.
IMG_4208.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en Count Chocula

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Dit de eerste keer is dat ik met een strak plan werk en het bevalt me wel eigenlijk.
Alle aandacht gaat nu naar het daadwerkelijk maken ipv bedenken wat de volgende stap gaat worden enzo.

Voor de liefhebbers:

IMG_5700.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik had 120 cm geschat op basis van de lijmtangen. Is geen kritiek. Het leek me gewoon vrij klein voor een ligbad. Maar het wordt dus meer een zitbad voor een niet te groot persoon. Mijn vrouw kan ook prima liggen in ons bad. Ik kan er alleen maar in zitten . Als je het bad nog in model moet schuren als het al in elkaar zit, is het een goed idee, om een aantal mallen te maken. Dan heb je een richtpunt om naar toe te werken. Anders is het heel moeilijk om in model te blijven en het mooi strak te krijgen.
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Een bad is heel economisch. Het verbruikt veel minder water dan douche als je er wat langer in/onder blijft staan. Wij gingen vroeger met zijn drieen in bad als kleine kinderen. Maar dat mocht niet vol. Bad is er nog steeds ingegraven in de tuin als klein vijvertje. 160 cm lang van dik gietijzer.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Dit belooft een veel mooier resultaat dan je eerdere ontwerp.

Wel een vraagje over de overgang van wand naar bodem: op je tekening lijkt hij scherp/ abrupt, maar misschien lees ik de tekening niet goed.
Bij gedraaide schalen (om maar eens iets te noemen) wordt een vloeiende overgang doorgaans mooier gevonden dan "wand op bodem". Een knik breekt de organische vorm. Hoe pak jij dit aan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Haha, heel scherp gezien Kor.
Op de tekening staat het inderdaad als abrupte, scherpe overgang.
Dit heeft te maken met mijn gebrek aan ervaring met Shapr3D. Ik kreeg het niet mooi.
Dus dit wordt nog wel een dingetje. 😄

Ik zit nu met het idee te spelen om een 10cm dikke bodem te maken en die op één of andere manier uit te hollen met een frees zodat je wel die mooie overgang gaat krijgen.
Tzt zal ik zeker openstaan voor suggesties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.