Hout voor snijplank

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Stamdelen als in: reepjes gezaagd van een hele boom. Worden verkocht door een meubelmaker.
Ik heb geen vochtmeter, is er een andere manier om te testen hoe droog kurkdroog is?
Heb je misschien een foto? Kan me er niet echt een voorstelling bij maken wat er bedoeld wordt.
Als het van bij een meubelmaker komt zal het wel droog zijn.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Bij dezen
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231031-205220.png
    Screenshot_20231031-205220.png
    705,5 KB · Weergaven: 32
  • Screenshot_20231031-205200.png
    Screenshot_20231031-205200.png
    626,1 KB · Weergaven: 31

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat zijn geen latjes maar boolplanken. Ruwe, onbewerkte platen met schors en spint.
Zeker bruikbaar, maar ze moeten nog vlak, haaks en op dikte geschaafd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Dat zou ik doen dan, en daarna binnenshuis zo lang mogelijk laten liggen totdat je het wil gaan verlijmen met de andere delen. Evt dan nog een keer vlak en haaks maken. Maar dan gewoon doen.
Goed verlijmd kan je er dan alles mee.
En trekt-ie in het gebruik toch nog iets krom / scheluw, dan bij de afwas de holle kant iets langer onder de hete kraan ;-)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Houd ook rekening met het gegeven dat niet elke houtsoort tot het zelfde punt van droogheid zal komen. Bij goede droging is 12% haalbaar, maar niet makkelijk. Essen daarentegen kun je met enige moeite op 8% krijgen.
Dat is nieuw voor mij.. Heb je daar een bron van?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
ik verbaas me een beetje over dit topic.
Je vraagt of je meubelhout kwaliteit nodig hebt of dat je stamdelen kan gebruiken voor snijplanken.
Vervolgens kom je met een voorbeeld van stamdelen van een meubelmaker.
Er wordt wat gerept over de droging van hout en vochpercentages en komt met het antwoord "kurkdroog" terug.

Wat wil je nu precies weten? wat is voor jou meubelkwaliteit hout? de voorgeschaafde delen van AF? of de ruw bezaagde delen (uiteindelijk maakt dat geen verschil) of gaat het je om de herkomst van de stamdelen?
Productie hout, waar kwaliteitswaarborg wellicht hoger is vs de kers om de hoek die ongecontroleerd alle kanten op heeft kunnen groeien met wellicht veel noesten en andere imperfecties?

Of zijn er andere vragen waar je over twijfelt dat je niet gewoon de wat goedkopere (?) stamdeel koopt via MP ipv die stevige prijzen die je bij masave/AF en consorten betaald?

Ik koop voor snijplanken bij masave voornamelijk vanwege de tekening in het hout waardoor je een unieke look krijgt, die ik minder vaak krijg bij hout van de grotere handelaren.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ik ben mijn eigen bron. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat mijn brandhout van soort tot soort in vochtigheid verschilt terwijl het onder dezelfde omstandigheden is gedroogd en opgeslagen. Zachtere houtsoorten drogen wel sneller dan harde, maar nemen ook weer sneller vocht op, iets wat ook wel logisch is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: s0ulmaster

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben mijn eigen bron. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat mijn brandhout van soort tot soort in vochtigheid verschilt terwijl het onder dezelfde omstandigheden is gedroogd en opgeslagen. Zachter houtsoorten drogen wel sneller dan harde, maar nemen ook weer sneller vocht op, iets wat ook wel logisch is.
Maar dat wil niet zeggen dat je hout niet onder de 12% krijgt. Ovengedroogt meubelhout dat een poos warm en droog opgeslagen is (binnen) gaat daar probleemloos onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Roel22

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb voor snijplanken allerlei reststukken gebruikt die in mijn werkplaats rondslingerden. Ook brandhout en winddroog hout. De snijplank die ik gebruik is een beetje getrokken maar dat hindert niet bij het snijden van het brood.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Maar dat wil niet zeggen dat je hout niet onder de 12% krijgt. Ovengedroogt meubelhout dat een poos warm en droog opgeslagen is (binnen) gaat daar probleemloos onder.
Dat kan, je kunt het zelfs nog droger krijgen, maar onder welke omstandigheden gaat dit een permanente situatie worden? Zeker niet bij een snijplank die met enige regelmaat aan vocht wordt bloot gesteld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bij mijn snijplank krijgt vocht nooit de kans om binnen te dringen. Ze is doordrenkt met olie en wordt na gebruik onmiddellijk afgenomen. Klaar met snijden en droog maken. Dit ook om te voorkomen dat er sappen in de plank trekken. Brood dat smaakt naar uien van de dag voordien is niet echt lekker. Dan spreek ik nog niet over vers vlees of vis (wat trouwens zelden gebeurd).
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ja dat ligt voor de hand. Hier worden snijplanken of voor het één of voor het ander gebruikt, nooit door elkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken en het gewoon moet gaan doen.
Mijn eerste (kopshouten) snijplank gemaakt in een koud schuurtje van reststukken.
Wat onnauwkeurigheid ergens leverde twee scheuren (verlijming) dwars op de plank op.
Met een lintzaag deze scheuren verwijderd, kanten opnieuw geschaafd en weer verlijmd.
Ik heb het net even gecontroleerd bij de gelukkige ontvanger van de plank, maar hij gebruikt 'm nog altijd dagelijks en hij ziet er nog steeds goed uit...
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
ik verbaas me een beetje over dit topic.
Je vraagt of je meubelhout kwaliteit nodig hebt of dat je stamdelen kan gebruiken voor snijplanken.
Vervolgens kom je met een voorbeeld van stamdelen van een meubelmaker.
Er wordt wat gerept over de droging van hout en vochpercentages en komt met het antwoord "kurkdroog" terug.

Je kunt ook de onderzoekende vraag stellen alvorens je te verbazen. Vind het prima om die te beantwoorden.

Tijdens het zoeken kom ik op MP dus een stamdeel tegen. Omdat ik dit op deze manier zo nog niet eerder geprobeerd heeft, vraag ik aan jullie als experts wat advies. Hier zit meer ervaring dan dat ik zelf heb. De enige info die ik over het hout heb is dat het een stamdeel is wat ergens in een schap ligt en weg mag om ruimte te maken.

Gaandeweg kom ik er pas achter dat ik met een meubelmaker te maken heb. Zal geen grote zijn, maar zegt wellicht wel iets over het hout. Vocht, geen idee. Dus ik stel de vraag aan de verkoper en die geeft enkel kurkdroog aan. Ik moet het dus doen met de info die ik heb zonder er een heel diepte interview van te maken.

@rmenkveld ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om het hout op te gaan halen. We gaan het zien, ben wel benieuwd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Meubelmaker, schap, weg om ruimte te maken, kurkdroog. Dat suggereert dat het al jaren in een opslagruimte ligt waar de luchtvochtigheid OK voor opslag van ruwhout voor meubels. Lijkt me prima bruikbaar...
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Of zijn er andere vragen waar je over twijfelt dat je niet gewoon de wat goedkopere (?) stamdeel koopt via MP ipv die stevige prijzen die je bij masave/AF en consorten betaald?
Dat speelt natuurlijk ook mee. Ik gun ieder zijn winst, maar als het enigszins mogelijk is wil ik zoveel mogelijk tussenhandelaren er uit halen. Feitelijk zijn dat alleen transactiekosten waar het hout niet beter of anders van wordt. Masave heb ik ook bevraagd voor dit hout. Ik neem direct aan dat het een prima handelaar is en dat iedereen hier goede ervaringen heeft. Maar het hout wat ik nodig had voor 1 snijplankje (4 soorten en van alles 1 klein plankje) kwam uit op een prijs van €100. En dan moet de plank nog gemaakt worden. Ik vind dat best stevig aan de prijs. Inmiddels heb ik zelf een vlak van dikte bank dus de schaafkosten kan ik er nog af tellen, maar toch.
Ik zal de rest vast nog wel bij moeten bestellen en dat doe ik dan misschien wel bij masave. Maar dan heb ik in ieder geval 1 of twee soorten voor een kwart kunnen regelen. Zeker met het oog op dat de eerste plank waarschijnlijk niet zo gaat worden als ik idealiter gehoopt had.

@henkverhaar dank je wel. Dat geeft de burger moed :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rick levert hout dat je ongezien kunt kopen - je geeft gewoon aan wat je zoekt en hoe het er uit moet zien, en waar het aan moet voldoen. En dat krijg je dan. Daar betaal je voor, en vaak/soms is dat ook wat waard. En soms is het beter/leuker/goedkoper om alles zelf te doen.

Het is vergelijkbaar met wat we vroeger hadden met hertenhaar om bepaalde vliegen te binden. Of je ging naar een winkel, en haalde dan alle stukken hertenvacht met haar van de wand om precies dat haar te zoeken dat je voor een maat 14 Elk Hair Caddis, of maatje 18 Humpy nodig had. Of je kocht een paar ongeselecteerde stukken vacht en moest dan voor elke vlieg een pluk haar selecteren die waarschijnlijk wel zou werken. Dat was of goedkoop, maar met veel werk en frustratie (de tweede aanpak) of duur en tijdrovend (omdat je naar de winkel moest en daar uren bezig was, als de winkelier het al toeliet).

Of je stuurde een mailtje naar Chris Helm - met precies het type en maat vlieg die je ging binden, en hoeveel je wilde hebben/hoeveel vliegen je er van wou maken. Dan kreeg je exact wat je nodig had. Dan was de aanschafprijs wel wat hoger, maar de frustratie en verloren tijd 0.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er zit een verschil tussen hobby en werk. Massave , hoewel het volgens mij uit hobby geboren is, heeft een bedrijf. Dat brengt in dit land flinke kosten met zich mee. Hij is net zo veel tijd kwijt aan die paar plankjes voor jouw snijplank, als aan een order voor grote stamdelen. Daarom zijn kleine orders relatief duur. Maar hij voldoet die kleine orders volgens mij met veel liefde. Bij de meeste zaken kom je met zo'n order niet veel verder dan de receptie. Dat hout gaat bij het brandhout. Bij mij is het ook wat hobby werk. Dus ik werk vooral met gratis en container vondsten. Maar daar heb ik ook de tijd en de ruimte voor. Heb je dat niet, dan zijn bedrijven zoals massave en de diverse fijnhouthandels een uitkomst voor mensen die gewoon lekker wat met hout willen knutselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
en vergeet ook niet dat je bij een Fijnhout à la Masave hout krijgt waar je niet veel verliezen meer aan hebt terwijl je bij een stamdeel gemakkelijk 30% verlies hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.