Hout voor snijplank

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Ik ben van plan een snijplank te gaan maken van meerdere houtsoorten. Omdat het hout bij de fijn houthandel erg aan de prijs is, vroeg ik me af of rest stukken van bijv stamdelen die je op marktplaats kan kopen hier ook al geschikt voor zouden zijn.

Of moet hout voor een snijplank van dezelfde kwaliteit meubelhout zijn? Het wordt toch flink verzaagd en als kophout gebruikt. Wat is jullie ervaring/mening?
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nee, voor een snijplank hoeft het geen meubelhout te zijn. Ik zou er wel de knoesten uitlaten voor de stabiliteit van de snijplank. Let er bij stamdelen wel op dat het hout voldoende droog is.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
ligt helemaal aan wat je wil maken. Een langshouten serveerplank/snijplank (van <1cm dik) is als je noestig, slecht gedroogd hout hebt binnen no time krom. Een 5cm+ kopshouten plank zit al wat minder beweging in over het algemeen.

En zoals hierboven "het oog wil ook wat", anders kun je net zo goed een paar euro plankje kopen :p
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Helemaal mee eens. Maar het oog wil ook wat ;-)
Eensch, maar er stond ook het een en ander in het verhaal over verschillende houtsoorten (stond mij bij, ga nu andermaal lezen, dus wellicht zometeen een edit...) Daarmee was het dus een artikel wat hout snijdt (pun intended)...
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Dank voor de reacties. Leuk artikel om te lezen, maar niet meer dan dat. Als ik een simpele snijplank uit één houtsoort wil of iets goedkoops, ga ik wel naar de Ikea. Overigens houden die plankjes het ook na 10 jaar prima uit (behalve de bamboe versies) en vallen die niet uit elkaar terwijl ze toch allemaal sterk gelamineerd zijn. Dus dat een gelamineerd bord op zeker uit elkaar zal vallen durf ik te bestrijden.

In het kader van "het oog wil ook wat" maak ik een dergelijk bord inderdaad.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eensch, maar er stond ook het een en ander in het verhaal over verschillende houtsoorten (stond mij bij, ga nu andermaal lezen, dus wellicht zometeen een edit...) Daarmee was het dus een artikel wat hout snijdt (pun intended)...
Zijn punt dat hard hout messen eerder bot maakt - waarbij je snijtechniek overigens ook van belang is - is absoluut waar - daarom zijn snijplanken van gelamineerd bamboe ook volstrekt anathema. Gelukkig kun je met goede messen en goede slijpstenen je messen eenvoudig scherp genoeg houden - een paar keer per week even over de coticule en je bent weer het heertje. Maar ik kan het beslist merken als ik wat te hard op mijn snijplanken heb gejast. En mijn esdoorn/walnoot dambord plank maakt mijn messen dan ook sneller bot dan mijn langhouten iepen (geloof ik, ik zou eens goed moeten kijken wat het ook al weer is) planken.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Oh ja dat geloof ik gelijk. Ik heb alleen geen snijplank om mijn messen scherp te houden en dan met een volledig vernaggelde snijplank achter te blijven. Ik gebruik meermaals per week de aanzetstaal en laat mijn messen twee keer per jaar professioneel slijpen.
Laat dat met een hardhouten snijplank drie keer per jaar worden. Ik snij niet met botte messen en de wereld van verschil zal het echt niet zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik denk dat we een ding vergeten. Hoe droog zijn de stamdelen? Ik denk niet dat ik dit zou gebruiken als het vochtpercentage boven de 14% zit. Zitten de eronder dan is er geen enkel probleem.
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Heb het nagevraagd. Antwoord was kurkdroog. Nu weet ik niet precies hoe lang ze al gedroogd zijn maar kurkdroog klinkt vrij droog. Zonder vochtmeter ga je dat niet snel weten maar toch... Een gerichte inschatting zal wel te maken zijn.
 

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
6
4
Ik heb er net een gemaakt uit esdoorn, eiken, notelaar en wengé in kopshout.
Als je als afmetingen 40x30x4 cm neemt, kom je aan 0,005 m3. Aan gemiddeld € 5000/m3 is dat € 25. Verliezen inbegrepen zal dat +/- € 35,- zijn. Als materiaalkost valt dat reuze mee.
Het hout moet inderdaad droog zijn; 14% vg is limiet. Verlijmd met Titebond III. Goed oliën, langs alle kanten. Laten intrekken tot het er langs de andere kant door komt; dan weet je dat het verzadigd is. Regelmatig een nieuw laagje olie erop en het zal nooit scheuren, kromtrekken of wat dan ook.
Het kopshout zorgt er ook voor dat er minder snel vezels loskomen en dus langer meegaan.
Te scherpe messen zijn overroepen, tenzij je iets heel fijn, delicaat wil snijden. Dat is hetzelfde bij beitels in houtbewerking. Het hoeven geen scheermessen te worden; hoewel het soms een kick geeft om ze wel zo scherp te wetten :)
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_161531 - kopie.jpg
    IMG_20230726_161531 - kopie.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 68
  • IMG_20230817_192438 - kopie.jpg
    IMG_20230817_192438 - kopie.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat bedoel je met stukken van stamdelen? Als het de resten zijn die overblijven zoals onderstaande foto is het twijfelachtig.
1698777465219.jpeg
Dat is spinthout en niet bruikbaar.
Je moet op zoek naar resten uit een timmerfabriek waar massief hout verwerkt wordt.
Of bij een houthandel vragen of ze geen vergeten restjes hebben liggen.
Mooi hout kan je ook vinden in hardhouten raamkozijnen. Beuk in een tafel.
Kurkdroog is een zeer relatief begrip. Enkel een vochtmeter kan uitsluitsel brengen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Ik ben van plan een snijplank te gaan maken van meerdere houtsoorten. Omdat het hout bij de fijn houthandel erg aan de prijs is, vroeg ik me af of rest stukken van bijv stamdelen die je op marktplaats kan kopen hier ook al geschikt voor zouden zijn.
Rick heeft regelmatig een doos met restjes in de verkoop, voor een redelijke prijs
 

Suar

Actieve deelnemer
26 mrt 2023
47
11
Brabant
Stamdelen als in: reepjes gezaagd van een hele boom. Worden verkocht door een meubelmaker.
Ik heb geen vochtmeter, is er een andere manier om te testen hoe droog kurkdroog is?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Houd ook rekening met het gegeven dat niet elke houtsoort tot het zelfde punt van droogheid zal komen. Bij goede droging is 12% haalbaar, maar niet makkelijk. Essen daarentegen kun je met enige moeite op 8% krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.