hoe meten jullie de vochtigheidsgraad van hout

DriesWouters

Nieuw lid
8 jan 2024
3
0
Merchtem (1785)
Hallo,

Ik lees al even mee op dit forum en heb nu ook voor het eerst zelf een vraag:

Hoe meten jullie de vochtigheidsgraad van hout.
Ik zie dat er verschillende soorten vochtigheidsmeters bestaan, wie gebruikt wat en waarom, wat zijn de voor en nadelen/...

Dries
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gebruik een goedkoop dingetje van een of andere website gekocht, minder dan 10 euro betaald. Ik ben maar hobbyist dus als het een keer een procent afwijkt is dat voor mij niet echt een issue. Weet niet meer waar hij vandaan komt maar de mijne ziet er zo uit:

1704703694327.png

onder het kapje bovenaan zitten twee scherpe punten die je in het hout drukt.
 

DriesWouters

Nieuw lid
8 jan 2024
3
0
Merchtem (1785)
bedankt al voor jullie antwoorden, dat zijn wel 2 methoden waarmee je hout beschadigd. Gebruikt er ook iemand een meter zoals het volgende type bijvoorbeeld:
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-01-08 om 15.11.38.png
    Schermafbeelding 2024-01-08 om 15.11.38.png
    152 KB · Weergaven: 9

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
bedankt al voor jullie antwoorden, dat zijn wel 2 methoden waarmee je hout beschadigd. Gebruikt er ook iemand een meter zoals het volgende type bijvoorbeeld:
Ja, zo eentje heb ik. Maar een goede daarvan is duur. Het model dat Trigger heeft, is eigenlijk maar beperkt bruikbaar. Je meet alleen op de diepte van de pinnen en dat is te weinig. Kijk ook eens naar dit topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb zo'n goedkoop ding bij de lidl een keer gekocht. Werkt voor mij bij brandhout en mijn andere hout. Ik gebruik hem bijna niet want mijn hout ligt altijd vrij lang voordat ik het gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.