Hoe kleine cirkels uitfrezen met Festool OF1010?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
hoi, ik heb een Festool OF1010 bovenfrees en zou graag wat cirkels met kleine diameter willen uitfrezen, voor luidspreker tweeters. Het zal een gat moeten worden met diameter van 112 mm. Ik heb wel zo'n hulpstuk van Festool om grotere diameters te kunnen frezen, maar de kleinere diameters willen hier niet mee.

Hebben jullie een idee, hoe je dit kunt doen? Ik heb wel gelezen over een freesmal en kopieerring, en kopieerfrees waar een lager in zit. Maar volgens mij moet je dan wel een specifieke mal met precies die diameter hebben, en die heb ik niet. Vroeger maakte ik van pvc een plaatje die ik onder mijn vorige bovenfrees kon schroeven en ik boorde daar gaatjes in zodat je verschillende diameters tot de freesbeitel had. Dat is hetzelfde idee wat ik bij timmerman koos vond:


Ik vraag mij af of er zulke hulpstukken kant en klaar voor de Festool bestaan? Hoe doen anderen dit soort werkzaamheden? Ik kan er niet veel over vinden...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Vroeger maakte ik van pvc een plaatje die ik onder mijn vorige bovenfrees kon schroeven en ik boorde daar gaatjes in zodat je verschillende diameters tot de freesbeitel had. Dat is hetzelfde idee wat ik bij timmerman koos vond:

Dat is dé manier en als Festool daar al wat voor heeft, ook de goedkoopste.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Plaatje van 2mm dik, van zo uit mijn hoofd 135mm breed. De blikken langsgeleider van het plastic los schroeven, de 4 gaatjes over nemen en boren. 2 gewoon recht en de andere 2 verzonken, zodat je de plaat vlak op de tafel kan leggen. Plaat lang genoeg houden, zodat de freesmachine stabiel staat in elke positie. Ik heb 2 gaten geboord met een gatzaag en het tussenstukje weggeslepen. Gaatje boren voor het draaipunt, draad tappen, boutje aanpunten en met de punt door het plaatje heen draaien. Rest van het boutje afzagen en even met de centerpunt op de overgang van de draad een deuk slaan, zodat het puntje op zijn plek blijft. Als je locktite hebt kan je dat ook gebruiken. Puntje uiteraard dicht bij de rand van het gat zetten. Voor je boxen zou ik zo een buitenmal maken op de goede maat en die gebruiken met een kopierring om de gaten in je boxen te frezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de snelle uitgebreide reacties!

Dan ga ik zelf zo'n plaatje maken. Rest nog even de vraag of het dan inderdaad handiger is zoals @chevy66 aangeeft met het zelfgemaakte plaatje een mal te maken en deze dan met kopieerring te gebruiken voor de definitieve cirkels. Ik denk dat dat sneller en makkelijker werkt?

In dat geval moet ik nog een setje kopieerringen kopen, in een ander topic heb ik daar toen eens een tip voor gekregen die ik dan ga opvolgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Als je een buitenring hebt voor het frezen van je boxen, dan wordt het gat nooit groter, als er iets niet goed gaat. En de mal kan je elke keer opnieuw gebruiken, zonder afstel werk. Ik schrijf er met viltstift op, wat de maat is met welke frees en welke kopierring. Als je dan een gat moet maken, dat in de buurt komt, kan je spelen met de maat van je kopierring en je frees.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
een stelbaar model.

een grote kopieerring kan een redelijke hoeveelheid verschillende circels maken in combinatie met verschillende beitels en mallen.

een plakje van een pvc buis is een mooie ronde maal
daar heb je best aardig wat maten in

rond 125 zal ongeveer 119 binnenwerks zijn
met en beitel en ring combinatie die 7 mm verschild in diameter zit je er dan exact op
maar 6 of 8 mm verschil is makkelijker te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf maken zoals Chevy beschrijft is natuurlijk het leukste. Er zijn ook standaard oplossingen voor te koop.

De is o.a. bij Dictum te koop volgens mij.


en levert ook weer ideeën op voor zelfbouw.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Nog een tip als je met een passer freest, Zet het hout vast op een opofferingsplaat. Dan blijven zowel de buiten als de binnen cirkel mooi rond.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
En nog een tip: zet de cirkel die uitgefreesd wordt vast met dubbelzijdig tape op de opofferingsplaat.
Je loopt anders nl het risico dat bij het frezen de cirkel opeens loskomt en volgens de wet van Murphy dan tegen je freesje aankomt en vervolgens maximale schade aanricht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor alle reacties en goede tips! Ik ga zelf zo'n hulpstuk maken zoals uit het topic waar @boertje125 naar verwijst; dat ziet er wel heel handig uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: boertje125

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
Ik heb twee zelfgemaakt cirkelgeleiders één voor een Katsu kantentrees en één voor de Makita bovenfrees. Zelf vindt ik de plexiglas (6mm) fijner werken omdat je meer zicht op je werk. Maar beide werken even goed en met een 6mm frees kan ik gaten maken vanaf 30mm.


Scherm­afbeelding 2024-01-31 om 12.05.25.png


Scherm­afbeelding 2024-01-31 om 12.13.07.png
 
  • Leuk
Waarderingen: hans81 en Aardappel

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de nieuwe reacties! Ik denk dat ik er zo goed uit moet komen zelf een hulpstuk adhv deze voorbeelden te maken :)
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Ik heb twee zelfgemaakt cirkelgeleiders één voor een Katsu kantentrees en één voor de Makita bovenfrees. Zelf vindt ik de plexiglas (6mm) fijner werken omdat je meer zicht op je werk. Maar beide werken even goed en met een 6mm frees kan ik gaten maken vanaf 30mm.

Even een off-topic vraag: hoe tevreden ben je over die Katsu frees? Ik denk er over om er ook eentje te kopen omdat ze vriendelijk geprijsd zijn maar ik twijfel aan de kwaliteit. (mag evt. per pB om het topic niet te vervuilen)
 

FrankVe

Nieuw lid
4 feb 2024
10
5
Zwolle
Ik heb twee zelfgemaakt cirkelgeleiders één voor een Katsu kantentrees en één voor de Makita bovenfrees. Zelf vindt ik de plexiglas (6mm) fijner werken omdat je meer zicht op je werk. Maar beide werken even goed en met een 6mm frees kan ik gaten maken vanaf 30mm.


Bekijk bijlage 140601


Bekijk bijlage 140600
Ik heb bijna hetzelfde en werkt perfect.
Ik heb alleen deze van kunststof gemaakt (nylon) en de geleidestangen slechts aan één kant ingeklemd. Dat inklemdeel is daarom ook ca. 2--3 maar zo breed als bovenstaand. Maar dan heb ik ook geen geleiding aan de zijkanten en aan het ander uiteinde van de geleidestangen nodig.
Nog een voordeel: je kan de frees (zoals bij OP een OF1010) ook de fijnafstelling voor de cirkeldiameter gebruiken (de Fijninstelling voor geleideaanslag FE-FS/SZ 1707775873750.jpeg)

.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.