Diep gat boren

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Beste forumleden,
In een paal van ruim een meter wil ik in het hart een gat boren met een lengte van zo'n 90 cm. De gewenste diameter is rond de 20mm. Op de markt zijn balkenboren te vinden van ruim een meter. Ik vraag me alleen af hoe je recht blijft boren. Ik zal toch een vorm van geleiding nodig hebben om er zeker van te zijn dat ik aan de andere kant ook recht in het hart uitkom. Heeft een van jullie tips?

De boor die ik in gedachte heb: Slangenboor | Lengte 880 en 1080 mm | Onlineborenkopen.nl
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Met een kortere boor met een kolomboor of boorstandaard eerst een stuk inboren. En dan dat gat als geleiding gebruiken voor de lange boor.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Met een kortere boor met een kolomboor of boorstandaard eerst een stuk inboren. En dan dat gat als geleiding gebruiken voor de lange boor.
De paal (van 1 meter) past helaas niet onder mijn kolomboor.

Ik dacht er aan om een paar geleideblokken te maken met een plank half de dikte van de paal is met daarop een u profiel waar de boor in kan draaien. Ik maak dan twee, eentje van rond 60 cm om het eerste deel te kunnen geleiden. En nog een andere van 30 cm om het restant te geleiden.

Maar wie weet, misschien zijn er nog makkelijkere manieren :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zou in ieder geval van 2 kanten boren. Wat moet er door dat gat, dat het zo groot moet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
IK zou eerst eens informeren of de lengte van de boor "klopt". IK bedoel hiermee is de boor van begin tot het eind 880mm lang of is de boordiepte 880mm. Verder denk ik dat het lastig is om op die diepte recht te kunnen
boren. Je boort in kops hout en als de draad dan niet recht is kan je boor gaan verlopen. Verder kunnen deze boren door de schroefpunt erg trekken. Dit is wel afhankelijk van de schroefdraad op de punt van de boor.
Met een wabeco boorstandaard kom je veel verder. IK kom 75 cm diep maar of dat ook recht is?????
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
IK zou eerst eens informeren of de lengte van de boor "klopt". IK bedoel hiermee is de boor van begin tot het eind 880mm lang of is de boordiepte 880mm. Verder denk ik dat het lastig is om op die diepte recht te kunnen
boren. Je boort in kops hout en als de draad dan niet recht is kan je boor gaan verlopen. Verder kunnen deze boren door de schroefpunt erg trekken. Dit is wel afhankelijk van de schroefdraad op de punt van de boor.
Met een wabeco boorstandaard kom je veel verder. IK kom 75 cm diep maar of dat ook recht is?????
Ik zou in ieder geval van 2 kanten boren. Wat moet er door dat gat, dat het zo groot moet?

Ik zou in ieder geval van 2 kanten boren. Wat moet er door dat gat, dat het zo groot moet?

Ik zou in ieder geval van 2 kanten boren. Wat moet er door dat gat, dat het zo groot moet?
Het gat mag ook zeker kleiner dan 20. Er komt een stroomdraadje doorheen voor een spotje. Het vermogen daarvan is maar klein. Ik zal zo een schetje maken en hier plaatsen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De boor zelf geeft wel geleiding. Je moet wel recht beginnen, ik zou de paal horizontaal opspannen en een waterpas op de boor leggen. Links/rechts kan wel op het oog.
Prachtig zo'n lange boor, wist niet dat ze bestonden.

jaap
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Scherm­afbeelding 2024-03-18 om 12.02.55.png
van eiken of Douglas (makkelijker) maak ik een aantal buitenlampen. In de inham bevindt zich een spotje (schuin naar beneden gericht om de oprit te verlichten). Het draadje gaat door het lange gat naar beneden. Achterop de paal komt een installatiedoosje om de transformator van het spotje te huisvesten en de stroomaansluiting. De paal wordt in de grond geprikt met een aantal stuk wapeningsstaal rond 10.

ps ik kwam het ontwerp laatst tegen maar schrok van de prijs per stuk (ik geloof rond de 250 euro per paal). Dat kan je dan toch zelf maken :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
De paal (van 1 meter) past helaas niet onder mijn kolomboor.
geen zorg
zorg voor een paal oid van hetzelfde formaat dat korter is, en boor daar in
daarna dat hulpstuk perfekt evenwijdig met de grote paal zetten
boor er door, en die trekt zich er volledig recht in
om in het hulpstuk te boren, ga je ideaal ineens dieper dan de slechts rond 80 mm die kolomboren aankunnen
de mijne kan meer aan, omdat ik die van de tafel weg kan draaien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het lijkt me dat je om dat mooi te doen een stel blinde gaten onder een hoek moet boren.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Het lijkt me dat je om dat mooi te doen een stel blinde gaten onder een hoek moet boren.
Als ik je goed volg is dat juist het idee. Na het boren van het bredere gat voor het spotje boor ik in het midden met een kleinere diameter schuin richting het hart van de paal. Met een haakje peuter ik vervolgens het stroomdraadje het uit het lange gat. Het is nog allemaal theorie. Eerst even de boor bestellen.

Overigen begrijp ik wel dat zo’n paal heel wat kost. Qua uren ben je er heel wat mee bezig. Zouden “de makers” een makkelijkere manier hebben?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat komt er voor aansluitdoos in? Waar laat je de wartels? Maak eens een tekening van hoe je het in gedachten hebt. Het liefst met maten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
waarom geen groef in de achterkant frezen, draad er in en een dun latje in lijmen?
schuren en zie je niks van.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Over dit onderwerp is een tijd geleden ook al een topic geweest.
Mss daar ff neuzen?
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Moet het aan beide kanten precies in het midden? Anders beginnen aan de zichtzijde ;)

Sorry, was al heel veel meer gezegd wat ik niet bij gelezen had...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.