De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Chevy bedoelt dat je de bout opspant in de draaibank en dat je die dan dunner maakt door die met de slijptol te lijf te gaan, totdat de snijplaat er op past.
Ja, dat snap ik nu ook, maar dat word een bende. Ik ga een set bouten regelen en volgende week even langs de lokale machinefabriek, misschien kunnen die de bout wel gewoon netjes draaien voor me, of toch in ieder geval verdunnen zodat mijn snijplaat past.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam

BSW 7/16 heeft 18 TPI

1703966333606.jpeg



UNC: 7/16 heeft 14 TPI

1703966518459.png


Door een tapgat 7/16 BSW krijg je net een M8. Als het gat diep genoeg is zou je een kunststof verloop kunnen laten printen met die draad buitenwerks, M8 binnenwerks, en een stuk 14 mm buitenwerks 8 mm binnenwerks om je klemmen te centreren.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ja, dat snap ik nu ook, maar dat word een bende. Ik ga een set bouten regelen en volgende week even langs de lokale machinefabriek, misschien kunnen die de bout wel gewoon netjes draaien voor me, of toch in ieder geval verdunnen zodat mijn snijplaat past.
Doe jezelf dan een plezier en vraag eerst de prijs. Twee jaar geleden 6 M5 vijsje laten maken , dacht dat ze , ze van goud gemaakt hadden.
Is hand werk zo weinig stuks
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, zoiets wil ik niet echt plek voor maken. Ik hoef echt alleen maar klein materiaal te maken om die machines in gang te houden, in dit geval alleen maar een bout afdraaien en dan opnieuw snijden. Heeft er iemand iets leuks staan dan? Ik heb net een frees verkocht dus heb een beetje cash...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, ik heb toch even de machinefabriek hier in de stad gebeld die mij 2 jaar terug ook van fijn advies heeft voorzien tijdens de restauratie. Zij zijn nu aan het kijken of zij de materialen en de tijd hebben om voor mij twee M14 bouten van 100mm, deeldraad, kunnen afdraaien naar 7/16 14BSW.

Indien ja, kan ik eindelijk de zaaggeleider gaan afmaken 🥳.

- edit -

Yep, opdracht geaccepteerd :). Zojuist 3 (voor de zekerheid) bouten van geschikte lengte afgeleverd, zij gaan deze afdraaien en op 7/16 14BSW draad snijden voor me :):).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn, FredR en Roel22

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ok, ik heb toch even de machinefabriek hier in de stad gebeld die mij 2 jaar terug ook van fijn advies heeft voorzien tijdens de restauratie. Zij zijn nu aan het kijken of zij de materialen en de tijd hebben om voor mij twee M14 bouten van 100mm, deeldraad, kunnen afdraaien naar 7/16 14BSW.

Indien ja, kan ik eindelijk de zaaggeleider gaan afmaken 🥳.

- edit -

Yep, opdracht geaccepteerd :). Zojuist 3 (voor de zekerheid) bouten van geschikte lengte afgeleverd, zij gaan deze afdraaien en op 7/16 14BSW draad snijden voor me :):).
Mogen we ook de kostprijs weten?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Fi
Zeker, maar ik weet het niet. Hij gaat even aan de slag voor mij en ik hoor het achteraf. Ik was in ieder geval 9 euro kwijt voor 3 dikke bouten, M16 (M14 is geen gangbare maat schijnbaar dus ze gaan deze afdraaien tot M14) en 100mm lang.
Fijn om te weten. morgen vragen ze je 100 euro voor de drie bouten. En niet lachen want aan de hand gehad met M6 vijsjes
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Er zullen vast niet veel bouten van dit type bestaan ter wereld:

1706542616514.jpeg

M16 kop, M14 body en 7/16BSW draad.... maar ik heb er twee in mijn bezit :D.

En het past allemaal prima:

1706542658073.jpeg

ik moest alleen het draadeind iets inkorten met de slijptol vanwege de harde 'stop' in de tafel zelf (het gat van de schroefdraad loopt niet open uit) maar nu zit het als een huis.

Volgende en laatste stap is dus om de geleider nog een beetje netjes te maken. Ik ga de blokken/houders zwart spuiten, zoals de tafel zelf. De roede blijft blank, toch nog even fris geschuurd, gepolijst en met olie erop. De geleider zelf ga ik opnieuw zwart spuiten. Het houten gedeelte dat ertegen komt had ik 2 jaar terug al gemaakt en ligt klaar.

En nee, ik weet nog steeds niet wat die bouten mij hebben gekost of gaan kosten, de beste man zei 'neem maar mee, dat regelen we later wel'.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Fi

Fijn om te weten. morgen vragen ze je 100 euro voor de drie bouten. En niet lachen want aan de hand gehad met M6 vijsjes
Dat is de reden waarom we op het werk (metaal: snijden, zetten, draaien frezen etc) geen particuliere klussen meer aannemen. Die denken tevaak dat iets 2 minuten werk is en dat het dan €2 kost. 😅

Ik oordeel niet over jouw situatie, want die ken ik niet en ik ken jouw niet. Maar het gemiddelde kostprijsbesef van de gemiddelde particulier is hilarisch 😉.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja kostprijs besef is er niet bij veel particulieren. Heb op zondag een stekker schakelaar en trafo vervangen en een lamp met E27 fitting verwisseld. Klein uurtje werk die mevrouw had niet verwacht dat het allemaal zolang duurt. Nee moeilijk is het niet. Maar wel priegelwerk en als dan het glas uit de alumium schroefdraad breekt ben je nog even bezig op dit uit de fitting te krijgen. De electricien wilde 11/2 uur rekenen uit en thuis dan ben je dus tussen de 150 en 200 euro kwijt tegenwoordig. Met het huidige uurtafrief nog geen eens een rare prijs.
Ik rekende een kopje thee en een lekker koekje voor een hele goede kennis van mijn vrouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR en trigger

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.