De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb beloofd niet meer motor te rijden ik houd me aan die belofte , hoe wel brommer rijden veel gevaarlijker is,
Maar dat is mijn mening,
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
En welke zou je daar aanbevelen? De website die ik noemde geeft nog een beetje advies, hier kan ik slecht vinden wat ze adviseren voor wat ik ga doen.
Ik heb pas Flexback 25x0,65x2 besteld, eindelijk een adres waar je een breed, relatief dun, grof getand en betaalbaar lintzaagbladen kunt kopen. Gisteren er op gezet, zaagt fantastisch door 30cm hard en zwaar essenhout!
Helaas, tijdens de 3e zaagsnede kwam ik een héél klein stalen spijkertje tegen. Maar met een zelfgemaakt hulpstuk voor op de machine heb ik 'm weer scherp gemaakt, zaagt weer fantastisch.
Nu is het afwachten wat de standtijd gaat worden en of ik deze verslijt of dat weer eens voortijdig breekt.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb pas Flexback 25x0,65x2 besteld, eindelijk een adres waar je een breed, relatief dun, grof getand en betaalbaar lintzaagbladen kunt kopen. Gisteren er op gezet, zaagt fantastisch door 30cm hard en zwaar essenhout!
Helaas, tijdens de 3e zaagsnede kwam ik een héél klein stalen spijkertje tegen. Maar met een zelfgemaakt hulpstuk voor op de machine heb ik 'm weer scherp gemaakt, zaagt weer fantastisch.
Nu is het afwachten wat de standtijd gaat worden en of ik deze verslijt of dat weer eens voortijdig breekt.
Kan je eens wat delen over het zelfgemaakte slijphulpstuk?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb even gebeld voor info met lintzagenopmaat. Vriendelijke vent, behulpzaam. Hij geeft aan dat de M42 Cobalt inderdaad niet breder dan 34mm komt, maar is wel hun hardste en beste (en duurste :D) zaag. Hij is op voorraad (op rol zelfs) aanwezig en word op maat voor je gemaakt en gelast. Ze gloeien de las na, zo vertelt hij, om te zorgen dat de las dezelfde hardheid heeft als het omliggende staal. Garantie heb je in zoverre dat wanneer ze geen gebruiksfouten/schade kunnen vinden, ze hem gewoon opnieuw voor je lassen en heb je te groot besteld, kun je ook gewoon laten verkleinen.

Wat betreft de M42 versie geeft hij aan dat alhoewel houtlinten nooit geschikt zijn voor metaal, zijn ervaring leert dat af-en-toe eens een spijker raken in een stam misschien niet eens een probleem hoeft te zijn voor dit specifieke lint, uiteraard word hier geen garantie op gegeven.

Hij geeft aan dat al zijn afnemers die boomstammen verwerken, met de ripper werken.

Mijn enige 'maar' is dat dit lint 34mm breed is (mijn gewicht op de zaag gaat maar tot 32mm) en mijn huidige lint is 1mm dik, waar de M42 op 1.1mm zit. Zou dit een negatief effect kunnen hebben voor mijn machine?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.158
2.627
Je kan toch simpel het gewicht vergroten als dat nodig is? Je machine is nog uit de tijd dat de linten werden hardgesoldeerd .
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Tuurlijk, ik heb alleen niks om op af te gaan qua verhoudingen/maatvoeringen :).
Je gaat het allemaal veel te ver zoeken. Die twee millemeter verschil gaan het net maken, net als het dikteverschil. In mijn ogen is het vooral een geval van aanvoelen en ondervinding opdoen. Mijn gewicht hangt niet altijd op de plaats die overeen komt met het lint wat gebruikt wordt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ondertussen, in Drenthe...

20220916_164315.jpg

- nieuwe aftakking van de hoofdbuis gemaakt
- verkleind naar 100mm
- opgesplitst
- onderste gedeelte verkleind naar 40mm

en daar hangt dit aan:

20220916_164323.jpg

een stuk stofzuigerslang. Dat zuigt ... redelijk. Kan nog wel iets beter. Ik ga dus pogen een verwijderbaar inzetje te ontwerpen dat precies om deze sectie heen gehangen kan worden om een klein beetje vacuum-onderdruk te creëren.

De reden van deze keuze is dat ik al direct heb gezien dat zoals ik de zaag gebruik het meeste stof boven de tafel gegenereerd word en niet in grote hoeveelheden onder de tafel getrokken word.

De volgende stap daarna is dan ook een arm te ontwerpen (of ik moet ergens zo'n flexibele bureaulamp-arm kunnen krijgen) die me in staat stelt de slang boven de tafel te positioneren daar waar nodig. Dit ga ik monteren aan de houten plaat voorop. Omdat de verstelbare buis van de lintgeleider sowieso al zwaar is geworden met al dat hout en nu nog zwaarder gaat worden, heb ik ook het idee opgevat om een veer te monteren naar boven toe vanaf de bovenzijde van de buis. Op die manier draagt deze (een deel van) het gewicht hiervan en zal verstellen vele malen makkelijker zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laat ons weten wat het wordt? Ik zou zeggen dat het stof door de richting van de zaag altijd een impuls naar beneden meekrijgt en dus beter van onderaf afgezogen kan worden. Vandaar dat je bij commerciële lintzagen ook geen afzuiging aan de bovenkant ziet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Laat ons weten wat het wordt? Ik zou zeggen dat het stof door de richting van de zaag altijd een impuls naar beneden meekrijgt en dus beter van onderaf afgezogen kan worden. Vandaar dat je bij commerciële lintzagen ook geen afzuiging aan de bovenkant ziet.
Dat zou ik ook denken maar het stofpatroon na het verzagen van deze stam vertelde toch een ander verhaal. Het leeuwendeel vloog over de tafel heen. Er waren wel luchtwervels, gecreëerd door het lint en de wielen, maar die vloeiden horizontaal over de tafel en droegen het stof weg van de zaag, niet eronder.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vorig jaar kreeg ik een eikenhouten blok dat over vrijwel de hele lengte gescheurd/gespleten is. Uiteraard kan ik dat verzagen en nog nuttige stukken uit halen, maar het weegt ook wel wat. En dat gaf me een ingeving :).

20220918_124626.jpg

20220918_162003.jpg

De grote afzuigslang hangt voorlopig even aan een draadje en haakje. Ik kan hem op de tafel leggen en daar positioneren waar hij het meeste stof meepakt uit de zaagsnede. Ik ga later nog een keer een echte arm maken. Zoals eerder gezegd is de hele geleider-arm wel erg zwaar geworden en verstellen is dan ook een gedoe.

20220918_162018.jpg

De scherpe kijker ziet het parakoord reeds omhoog lopen vanaf de arm, richting katrollen in het plafond.

20220918_162033.jpg

20220918_162110.jpg

20220918_162115.jpg

Ik heb eerst met emmertjes met bouten en oud ijzer bepaald hoeveel gewicht er ongeveer nodig was om de arm in balans te brengen met het contragewicht, daarna het blok iets teruggeschaafd en netjes gemaakt en een klein stukje ingekort. Slangeboor erdoor en een lik olie erover, en meer is het niet.

Het is nu stukken makkelijker de arm te verplaatsen over de gehele 40cm zaaghoogteverstelling en als bonus klapt het ding niet met de geleiders op de tafel als je hem laat vallen of niet goed vast zet.

Ik heb nog meer verbeteringen in petto voor de machine, maar hij word al heel bruikbaar :).

Ik ga het parakoord later nog wel vervangen voor iets dat niet 'meegeeft' want nu zit er nog rek in het touw en dat maakt het geheel iets minder soepel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: L.N.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Sorry hoor, maar ik ben niet meer mee. Waar ga je die slang positioneren als je aan het zagen bent om het zaagsel op te vangen.?
Ik heb misschien makkelijker praten want mijn kast rond het onderste wiel is dicht en als dus wordt er een vacuüm gecreëerd voor het afzuigen.
Met een losse slang boven het blad gaat het zaagsel nog steeds alle kanten blijven uit gaan
er is echt wel een reden waarom nieuwe moderne machines ook over een eigenlijke luchtdichte kast beschikken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.