Compressor aangeschaft - welke accessoires?

Roel22

Post veel
27 feb 2017
917
318
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar ik ben zelf erg blij met mijn HBM slanghaspel van 30 meter. Wil je even iets zandstralen of je banden van de auto wisselen, hoppa, slang genoeg.
 
Laatst bewerkt:

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Dan neem je een grote lege gasfles en dan zet je daar een nippel op. Die vul je binnen en daar kan je prima 4 banden mee optoppen
Dat idee had ik ook jaren geleden, en wat me opvalt, is dat die gaslucht er nog steeds uitkomt. Hoe lang zal dat nog duren voordat dat er uit is of minder wordt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat duurt best lang. Ik gebruik oude 3/4 gasleidingen voor buisklemmen en daar ruik je het ook nog steeds aan. Maar de lucht wordt wel steeds minder sterk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nog even voor de duidelijkheid, je moet de gaskraan er uit draaien, dan weet je zeker dat er geen gas meer aanwezig is. In de fles zit 3/4 schroefdraad. Daar draai je je nieuwe fitwerk in. Er gaat water in de tank condenseren, net als bij de compressor tank, dus je moet hem af en toe even leeg laten lopen.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
gaskraan er uit draaien
O, ik heb de kraan er nog op zitten, is er ook nog nooit af geweest, denk ik.
En dat er water in komt, weet ik niet, want daar heb ik nog niet naar gekeken.
Zal ik de volgende keer wel eens op letten.
 

Bijlagen

  • buffer perslucht met bandenvulnippel (2).JPG
    buffer perslucht met bandenvulnippel (2).JPG
    240,5 KB · Weergaven: 19

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Dan neem je een grote lege gasfles en dan zet je daar een nippel op. Die vul je binnen en daar kan je prima 4 banden mee optoppen.
Goed idee. Er komt bij mij dit jaar een fles vrij, die ga ik er voor gebruiken!
En ik heb nog een mooi potje blauwe verf om hem van de gasflessen te onderscheiden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als er een gaatje in roest, ontploft hij niet. Hij lekt dan gewoon bij het roest gaatje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je wil voorkomen dat een fles met 10 bar lucht, weer wordt bijgevuld met propaan. Daarom kraan er uit als je hem voor wat anders wil gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Ik heb ook ooit een gasfles omgebouwd. Voor alle zekerheid had ik de nadat de kraan er uit was, de fles vol laten lopen met water. Dan ben je zeker dat alle propaan er uit is. Propaan is zwaarder dan lucht, dus een lege fles is niet helemaal leeg maar zit nog vol met propaan in gasvormige toestand. Je hebt echt niet veel propaan nodig om een steekvlam te krijgen. Een vriend van me had een aansteker bijgevuld boven het aanrecht. Enkele druppels geknoeid en bij het testen van de aansteker is een steekvlam ontstaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
primagas zijn ook blauw. Is propaan. Heb er toevallig een paar staan. Vroeger had je volgens mij donker blauwe flessen waar butaan in zat en grijze en bordeaux flessen voor propaan. Maar tegenwoordig zie je allerlei verschillende kleuren.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
@chevy66 Ik had nog 1 vraag over die buffertank. Hoe vul jij deze? Ik gebruik daarvoor 2 insteeknippels in elkaar gedraaid, 1 met binnendraad met 1 met buitendraad.
Of is er een andere manier van vullen?
 

Bijlagen

  • Verloop nippel om buffertank te vullen (1).JPG
    Verloop nippel om buffertank te vullen (1).JPG
    69,3 KB · Weergaven: 11
  • Verloop nippel om buffertank te vullen (2).JPG
    Verloop nippel om buffertank te vullen (2).JPG
    78,7 KB · Weergaven: 11

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Nippel met een kogelkraantje er achter. Kan je gewoon een slang gebruiken om te vullen en als hij leeg is, kan je het kraantje open draaien en het condenswater er uit laten lopen. Verloopnippel 3/4-1/2 in de tank , dan 1/2 knie, daar in een 1/2 broekstuk. Aan de ene kant snelkoppeling euro vr. met 1/2 buiten draad, aan de andere kant verloopring 1/2 buiten-1/4 binnen, daar een kogelkraantje 1/4 bi-bui in en daar een insteeknippel 1/4 bui-euro mn.
 

PietjePuk

Actieve deelnemer
20 nov 2022
25
1
Nederland
Nu we het toch over luchtslangen hebben...
Heeft iemand ervaring met de luchtslangen van ecotools? Met name de rode en/of de blauwe, welke van die twee is meer van rubber om het zo even te noemen. Dus welke is flexibeler en niet van plastic, zoals de goedkopere standaard slangen
 

ThijsVG

Nieuw lid
10 okt 2023
4
1
Bergeijk
Met zo'n extern buffervat moet je wel oppassen dat je er niet teveel druk op zet. Ik ken iemand die dat ook deed om fietsbanden op te pompen, maar hij had teveel druk op de ketel gezet waarna deze ontplofte voor zijn neus. Daar heeft hij toch nogal wat schade door opgelopen in zijn gezicht. Het is maar een tip. "Better safe then sorry".
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De meeste compressoren leveren niet meer, dan 10 of 12 bar. Een gasfles kan iets van 30 bar aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.