Compressor aangeschaft - welke accessoires?

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Beste houtbewerkers!

In mijn zoektocht naar een spijkerpistool bleef ik aanhikken tegen hoge prijzen voor elektrische spijkerpistolen.
Hierom, en omdat een beetje perslucht in de werkplaats me sowieso wel handig leek voor het schoonblaaswerk heb ik mij gewaagd aan de aanschaf van mijn eerste compressor.
Ik ben uitgekomen op een 2e hands 50L silent olieloze ABAC compressor: OS Montecarlo ABAC

Deze is kaal geleverd. Werkt perfect, maar geen slangen oid erbij.
Nu ben ik zelf totaal niet thuis in deze materie en zie ik extreme verschillen in prijsklasses van slangen, luchtpistolen en andere toebehoren.

Wat wil ik ermee doen:
- Spijkerpistoolgebruik
- Schoonblaasgebruik
- Op spanning brengen van autobanden
- Mogelijk in de toekomst experimenteren met verfspuitwerk

Nu is mijn vraag: waar moet ik op letten? Ik kom sets zoals deze tegen: Accessoiresset type Orion 7 delig wat echt goedkoop lijkt, maar ook losse onderdelen van 50€+ per stuk.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Voor een spijkerpistool zou ik eens kijken bij Ecotools. Daar heb ik mijn pin nailer vandaan en deze voldoet prima.
Daarnaast heb ik een goedkope set met blaaspistool en banden oppomp ding van de Cranenbroek. Werkt prima, maar de drukmeter is behoorlijk inaccuraat. Scheelt bijna een halve Bar. Nu heb ik ook nog een geijkte drukmeter voor autobanden dus ik kan er prima mee uit de voeten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Koop een soepele luchtslang. Dat werk bij alles prettig. Blaaspistool kan je kijken wat je prettig vindt. Ik heb er meerdere. Soms is een spuit met een lange dunne buis handiger. Bandenpomp gewoon goedkoopste. Kijk even wat er voor koppeling op je compressor zit. Het is handig als alles het zelfde is. Je hebt euro en je hebt orion. Als je begint met zo'n setje, zoek er dan een met een bovenbeker verfspuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Wanneer je een bandenpomp koopt, juist niet de goedkoopste.
Had ook zo’n goedkoop ding, zijn niet te vertrouwen wat druk betreft.
Heb later een Eurodainu gekocht die wel nauwkeurig is. Wil er van op kaan kunnen dat mijn banden waarmee ik met 130 over de snelweg ga de juiste druk hebben.


.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Qua toebehoren, moet je rekening mee houden dat de set die je laat zien echt een instapmodel is qua kwaliteit. Goed voor incidenteel gebruik, maar bijvoorbeeld de slang zal niet lang meegaan (en zo'n spiraalslang lijkt leuk maar zeker een goedkope gaat meteen in de knoop zitten en knikken). Idem voor een bandenpomp, ik heb zo'n goedkope gehad maar de afwijking was minstens een halve bar...

Ik zou zelf eea los kopen, dan kan je zelf bepalen wat je wilt.
- Spijkerpistool: ik heb zelf tot volle tevredenheid de combitacker 6N2D van Ecotools. Daarmee kan je zowel spijkers als smalle nieten schieten. Heb ik gekocht na veel positieve verhalen, en dat klopt, is voor het geld echt goed. Idem voor de spijkers/nieten, die kan je gerust bij Ecotools halen (al zijn de spijkers van Van Crananbroek ook gewoon goed genoeg hoor).
- Blaaspistool: Dat kan gewoon een simpele zijn. Ik heb er zelf een met een lange blaasmond (deze van HBM), dan kan je ook goed in hoekjes komen. Maar de blaaspistolen van Ecotools zijn volgens mij al goed genoeg.
- Bandenpomp: Ik heb eerst een goedkope gehad, maar die had een flinke afwijking tov die bij de garage. Hetzelfde wat Musicus ook al noemde. Nu heb ik de Hazet 9041-1, en als ik daarmee de banden controleer nadat ik thuiskom van de garage, geeft die exact dezelfde spanning aan.
- Slang: Ik heb zelf de haspel van Ecotools voor de langere lengtes, mar dat is niet altijd praktisch voor 'even kort gebruik net naast de compressor'. Ik heb daarom ook een korte slang voor gewoon in de schuur, van een meter of 3. Daarvoor heb ik een stevige maar zeer soepele slang gekozen (deze) en dat werkt echt stukken beter dan de standaard stugge of spiraalslangen.
Qua slangkoppelingen: ik heb alle koppelingen, ook op de compressor zelf, vervangen door veiligheidskoppelingen van Prevost. Die hebben als voordeel dat ze, bij ontkoppelen, niet losschieten maar vast blijven zitten tot de luchtdruk eraf is. Dat ontkoppelt een stuk fijner + geeft niet zo'n knal (maar een licht gesis als de druk eraf gaat, en ze lekken niet (wat de originele koppelingen wel deden).

Let er wel op dat er 2 verschillende typen aansluiting zijn: euro en orion. Ze lijken op zich redelijk veel op elkaar, maar passen net niet als je de verkeerde hebt, de ribbels zitten net iets anders. De Orion-koppelingen hebben een kleinere doorlaat dan de Eruo-koppelingen. In NL worden meestal de Euro-koppelingen gebruikt.
Dus even opletten welke aansluiting je hebt, anders gewoon wat extra aansluitnippels kopen om de juiste op je luchtgereedschap te monteren (deze zitten trouwens ook niet altijd bij het gereedschap, even opletten dus of je die niet sowieso moet bijkopen). Op het meeste luchtgereedschap heb je nippels nodig met 1/4" buitendraad.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Bedankt voor de vele reacties, dit was een hele snelle cursus compressor 👍🏻😁
Ik kom regelmatig langs de van Cranenbroek, dus morgen eens even kijken.
Hoe kom ik erachter wat voor aansluiting er op mijn compressor zit?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Hoe kom ik erachter wat voor aansluiting er op mijn compressor zit?
Ik had al even gegoogled, maar kon dat niet vinden.
Het meest simpel is om dan bij Van Cranenbroek een Euro-koppeling mee te nemen, en te proberen of deze past. Ik heb namelijk wel het vermoeden dat het Euro is.
Als je echt twijfelt en het zeker wilt weten, kan je altijd nog de koppeling op de compressor zelf vervangen.

Gewoon even bij Van Cranenbroek langsgaan.
Die hebben alles in diverse maten.
En vooral niet duur
Ik merk duidelijk verschil in o.a. het spijkerpistool. Mijn vader heeft dat van Van Cranenbroek, dat werkt echt stukken minder fijn dan mijn Ecotools-tacker. En de bandenpomp, zie mijn eerdere verhaal, mijn oude (met dus een halve bar afwijking) was er een van die zaak...
De goedkope producten zijn om een reden goedkoop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Orion of euro maakt voor een hobby compressor niets uit. Een kleine orion laat makkelijk 500 liter door. En je hebt ook nog een maat grotere orion, zo uit mijn hoofd nw 9mm. Maar dan kom je bij de grote industrie slijpmachines die in bijvoorbeeld gieterijen gebruikt worden. Die pakken 2 tot 3,5 duizend liter per minuut.
 

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Ik had eerst ook zo'n spiraalslang maar dat is echt verschrikkelijk. Ik heb bij airpress.nl een zwarte flexibele slang gekocht (23 euro) van 15m deze zijn al voorzien van koppelingen (euro) ik kan nu mijn tacker naast mijn werkstuk leggen zonder dat deze word weggetrokken door die spiraalslang echt zoveel fijner
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed en rmenkveld

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ik ben ooit begonnen met een dunne plastic slang (6mm/11mm) van 10m maar die was heel stijf, zeker bij koud weer en liet weinig lucht door omdat die zo dun was.
Sinds ik een hbm stille compressor heb toen ook direct de hbm rubberen slangen gekocht. 1 van 5m en 1 van 10m, dat zijn hele fijne slangen die permanent soepel zijn ook bij lage temperaturen en door de grote inwendige diameter veel lucht doorlaten en ze zijn goedkoop. Deze kan ik dus zeker aanraden.
Gezien het formaat van mijn werkruimte is een slanghaspel overbodig.
Uiteraard eurokoppellingen.

Een pin nail tacker (koploze spijker 23 gauge) gebruik ik voornamelijk om freesmallen mee te maken, die mallen tijdelijk mee vast te zetten of als klemhulp terwijl de lijm droogt. Die van ecotools werkt voor mij fantastisch.

Verder wat goedkope luchtpistolen van de lidl.
Fietsbanden pomp ik op met een gewone pomp, dat is sneller. Autobanden doe ik bij een tankstation, mijn compressor naar de weg slepen is nogal een gedoe.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.