bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Eindelijk na 9 weken wachten op het hout, uiteindelijk via een andere leverancier, een weekendje met regen en enkele andere verplichtingen zijn we gisteren terug van start gegaan met onze bouwconstructie hopelijk blijft het weer nu een beetje mee zitten.
We zijn gestart met de dakconstructie, zo zijn de 2 makelaars gemaakt, de 4 korbelen en zijn we aan de nokbalk begonnen.


IMG_1442.jpgIMG_1443.jpg

Vandaag proberen de nok af te werken en ook nog 4 rechte korbelen die de makelaar met de ankerbalk gaan verbinden.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dit weekend tussen de buien door verder gewerkt, maar niet geraakt waar ik hoopte te zijn maar ja, het kan niet altijd even goed gaan.
Heb het plaatsen van de makelaar met zijn schorren duidelijk wat onderschat en zo is er maar 1 van de 2 geplaatst.
Bij de 2de moeten de schorren nog worden afgetekend en de gaten worden uitgehakt.
De situatie zoals ze er momenteel voor staat.


IMG_1444.jpg

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag een vermoeiende dag geweest, deze morgen vroeg begonnen met het afschrijven en uithakken van de gaten voor de schorren in de makelaar en ankerbalk en deze dan geplaatst samen met de korbelen die reeds klaar waren.

IMG_1446.jpg

Daarna de nokbalk voorbereid en nog juist voor het helemaal donker was geplaatst, was niet om met te lachen deze daar bovenin plaatsen maar was toch heel tevreden toen ik het resultaat zag, zal morgen een foto plaatsen was nu al te donker.

Mvg Bart
 
P

Pel

Guest
Mooi stukje vakwerk Bart, daar mag je met recht trots op zijn.

Groet Pel.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
En hier zoals beloofd de geplaatste nok, moet enkel nog 4 x togen waar nok en korbelen samenkomen maar de toongagels waren opgebruikt, in de loop van volgende week nog een paar bijmaken, plaatsen en dan is dit ook afgewerkt, dan kunnen we beginnen denken aan het plaatsen van onze spanten.

IMG_1448.jpg



Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag weer aan de slag geweest, het was een dagje van meten, passen en uitproberen met als resultaat 1 spant gemaakt:(.
Wel heb ik van alles een mal gemaakt waardoor de volgende wel sneller zullen gaan.

1) het uithakken van muurplaat en nok.

IMG_1452.jpg IMG_1451.jpg

Als 2de het eerste spant gemaakt.

IMG_1450.jpg IMG_1449.jpg

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Bart,
fraai!
ken het puzzelen en 100 keer meten. Zelf keep ik de sporen uit ipv de gebinten.
Succes met de volgende!
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dank u Bert,
Ook de spanten (sporen) zijn uitgehakt, zodat het over het blokje in het gebinte past, zo kan het geen kant meer op.
Aan de nok komen de 2 spanten in elkaar met een open pen en gat en dan een toognagel erdoor.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Gisteren was weer een dag van passen en meten, het eerste gedeelte, het maken van het 2de spant zoals ik er al een had ging vlot, daarna aan de beide spanten de open pen gat verbinding klaargemaakt en het geheel gemonteerd.

IMG_1453.jpg
IMG_1454.jpg

Daarna aan de 1ste noordboom begonnen, eerst alles opmeten, uitrekenen en aftekenen en dan aan het werk met dit als resultaat.

IMG_1456.jpg

Dus hiermee volle moed naar boven en op zijn plaats ermee dacht ik, maar dat viel tegen, de noordboom paste niet dus deze weer eruit en terug naar beneden voor wat aanpassingen te doen zo een 5 tal keren, uiteindelijk is alles goed gekomen maar was de balk een beetje te kort, dit ga ik nu oplossen door eerst het middelste spant te plaatsen waar de noordboom dan tegen valt en zo komt alles toch nog goed.
Het trekken en sleuren heeft wel zijn tol geëist en zo was het vandaag een dagje rust met rugpijn, hopelijk is dit snel over.

Mvg Bart
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Vervelend van de rugpijn, maar met resultaat (nu al) mag je al apetrots zijn! Die laatste foto is prachtig!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Maar even een ordinaire dubbelpost, maar ik ben voor mezelf ook schuur/prieel aan het uittekenen en leen natuurlijk van iedereen het beste ;) Ben een klusjesman en geen timmerman dus ik ken alle termen niet zo goed...

Ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom de middelste twee stijlen (of liggers) een andere verbinding hebben, Waarom heeft deze geen halfhout verbinding? Puur sterkte? of zie ik wat over het hoofd?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo,

Jelte, Deze verbinding is zoals je zelf al aanhaalt sterker omdat de stijlen nu de ankerbalken dragen in zijn volledige dikte en dus niet gehalveerd, zo een half houtse verbinding zal zeker wel sterk genoeg zijn voor deze constructie maar ik vond het wel eens leuk om deze verbinding uit te proberen en ik vind het ook mooier en het oog wil ook wat he.
Zelf ben ik trouwens ook een klusjesman en ben zowat op dezelfde manier tewerk gegaan, alle projecten hier op het forum eens overlopen, veel gelezen en vragen gesteld en zo komt het wel in orde.

Toxic, december en januari zijn voor mezelf nogal drukke maanden waardoor aan de bouw niet zoveel wordt verder gewerkt, hier een foto van hoe het er momenteel voor staat.

IMG_1458.jpg

IMG_1459.jpg

het middelste spant en 1 noordboom is geplaatst.
Hier had ik trouwens een vraag over, deze noordboom valt perfect op zijn plaats, juist in de hoek van 2 spanten en nog een stuk tegen de nok, is het nu nodig om deze ergens aan te verbinden (en indien ja op welke manier) of mag deze gewoon los blijven liggen en blijft deze op zijn plaats door zijn eigen gewicht en het gewicht van het dak dat er nog bovenop komt.
onderaan valt hij met een pen in een gat en kan hij niet verschuiven.

Alvast bedankt.

Mvg Bart
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor je antwoorden Bart, Wil je voor mij eens een detail foto maken van de noordboom? en wat is precies een ankerbalk?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.