bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Gisteren met een valse noot gestart aan de opbouw van het geheel, de motor van het gehuurde kraantje was defect waardoor we wat vertraging zijn opgelopen, eerst een technieker om te komen kijken en uiteindelijk de kraan moeten omruilen, zo zijn we dan in plaats vanaf 10u pas vanaf 16u kunnen starten maar ja dit kan gebeuren en de verhuurfirma heeft zeker en vast een goede service geleverd, dit mag ook worden gezegd.
Voor deze job een hulplijn ingeschakeld en zo gingen vader en zoon samen aan het werk.

IMG_1137.jpg

Eerst een gedeelte van het geheel samen gebouwd en daarna op de juiste plaats gezet, daarna de achterste muurplaat, dan de voorste muurplaat en uiteindelijk de linkse ankerbalk.

Het geheel zoals het er momenteel voor staat.

IMG_1419.jpgIMG_1418.jpg

Mvg Bart
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Erg mooi, wat moet dat een voldoening geven wanneer alle delen samenkomen en het geheel langzaam zijn vorm krijgt.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Als eerste bedankt voor jullie reacties, dit is goed voor de motivatie want misschien lijkt het niet zo, het heeft me heel wat zweet gekost om tot dit resultaat te komen en we zijn er nog lang niet, dit is nog maar een deel van het geheel.
Vandaag de rest van de constructie in elkaar gezet.

IMG_1420.jpgIMG_1421.jpg

2 van de toongagels zijn tijdens de montage volledig verbrod en zou ik willen vervangen, heeft iemand enig idee hoe ik die er weer kan uitkrijgen, zelf heb ik al geprobeerd vanaf de andere zijde terug te slaan maar dit lukt niet, misschien uitboren.

Verder zal er weer een periode van vragen aankomen in verband met de dakopbouw.
Zelf dacht ik om 2 makelaars te plaatsen op de 2 binnenste ankerbalken gesteund door telkens 2 schorren die evenwijdig zouden lopen met de spanten, in deze makelaar zou ik de nok inwerken die aan beide zijden een deel zal oversteken en nog zal ondersteund worden met 4 korbelen (hetzelfde model als die beneden).
Als dit een goede constructie is welke balkmaat zou ik het beste gebruiken voor de nok?
Welke balkmaat voor de spanten 150x60 of eerder 180x60?
Welke balkmaat voor de hoekspanten? (juiste benaming ken ik niet)
Is er een hanenbalk nodig tussen de spanten?
Het dak zal een helling van 50° krijgen en volgens mijn berekeningen zou het bovenste punt waar de spanten aan elkaar komen op 2,75m boven de muurplaat komen waardoor de spanten tot op de hoogte van de muurplaat een lengte zouden hebben van 3,60m + nog oversteekje van 25 à 30 cm.
Daarna zou ik de spanten dicht leggen met eiken planken, een beetje zoals op de foto, dan een ademend onderdak, stoflatten, pannenlatten en daarna oude bourgondische tegelpannen

IMG_1174.jpg

Alvast bedankt

Mvg Bart
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw mooi! En herkenbaar, dat je af en toe denkt, pfffff...
Maar mijn ervaring is dat als je de eerste laag hebt staan, het dak ineens snel gaat :) .
Dat vond ik in ieder geval significant minder werk.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Voor de dakspanten gebruik ik 45/145, 60 cm afstand ertussen, voor de hoekkepers ( zo worden ze hier genoemd) 69/196
de dakruiter 32/200
voor de aftimmering gebruik ik vloerdelen bovenop. Daarop verticaal tengels van 10mm dik en 32 breed, daar weer horizontaal overheen de panlatten.
maar fraai hoor, je bent aanzienlijk verder dan ik:)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat is het voordeel van 10 mm dikke tengels toepassen? Vroeger deden ze dat om materiaal te besparen, denk ik, maar op dakplaten ed zitten altijd dikkere tengels, lijkt me ook beter qua ventilatie. Ook heb ik het idee dat houtworm het eerst in die dunne tengels trekt, tenminste vaak zo bij los gehaalde pannendaken. En gewone latten kosten niet veel, dus ik zie het nut van dunne tengels eigenlijk niet zo. Maar misschien kan iemand het uitleggen?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik heb dit van een timmerman maar ga graag op andere adviezen af. De gedachte is om de panlatten vrij van het dakbeschot te houden.
Gebruik zelf straks oude dakpannen, geen isolatie, denk genoeg ventilatie maar zie ik dat verkeerd?
Om de centen gaat het me niet, de tengels kosten me 18 cent per meter, de panlatten 29 cent, ex BTW
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik denk dat die 10 mm tengels op zich ook wel voldoen, heb net even gezocht, voor de plattere daken worden 20 mm tengels voorgeschreven, misschien dat de fabrikanten van dakplaten daarom ook wel dikke tengels toepassen, om ze zo universeel mogelijk te houden. We zetten nu een stuk bij het huis van m'n ouders aan, bij een stuk dak dat 18 jaar gelden gebouwd is waren de (ook 10 mm) tengels op een paar plekjes aangevreten door houtworm, verder mankeerde er niks aan het dak. En ik ben wel vaker daken tegen gekomen met opgevreten tengels.

Zelf pas ik nooit dunne tengels toe, voor het gemak gebruik ik gewoon latten, bij het bevestigen met de schiethamer gaat dat ook beter.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert2,
Voor de opbouw van het dak, het beschot (vloerdelen), de tengels, de panlatten en de reden waarom (ventilatie) zat ik met dezelfde gedachten.
Je spreekt hier echter niet over een onderdak en dit zou ik zelf wel doen, zeker in de winter en vooral bij oude pannen zal de sneeuw daar tussen worden geblazen door de wind en deze zou dan rechtstreeks op het beschot terecht komen, dit kan niet gezond zijn voor het hout naar mijn mening.
Ook over de balkmaten en tussenafstand ben ik er nog niet uit, ik meen ergens gelezen te hebben dat de h op h 55cm mocht bedragen, dit komt neer op ong. 50cm tussen en jij spreekt hier over 60cm tussen.
Meningen van specialisten dakwerkers?

Alvast bedankt

Mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
Als je het dak gaat uitvoeren zoals op de foto, en bij de gegeven spantlengte van 3,60mm, zou ik opteren voor 180x60mm zowel voor de nokbalk als voor de spanten. Hoh zou ik eerder opteren voor 500mm dan voor 600mm, die paar balken meer maken op de eindafrekening niks uit maar je krijgt wel een steviger dakvlak in de plaats. De gekozen dakbedekking legt nogal wat gewicht in de schaal per m2, een stevig dakvlak is dan primordiaal. Het dakvlak mag niet gaan vervormen hierdoor, nu niet maar ook niet na 20 jaar belasting.

Voor de hoekkepers of noordbomen ga je best naar 75x220mm of iets in die buurt, de noordboom moet altijd een stuk breder zijn dan de ertegen rustende spanten, anders word het raakvlak van deze laatste te klein.
De beschreven constructie van priemstijlen (makelaars) met korbelen (schoren) en nokbalken is zonder meer uitvoerbaar.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag begonnen aan de horizontale hoek korbelen.

IMG_1423.jpg

Bedankt Tuoh voor de balkmaten, kan nu eens aan het rekenen gaan hoeveel ik er nodig heb en bestellen, voor de nok zou ik wel een balk van 200 x 100 gebruiken maar enkel omdat ik de korbelen al klaar heb en deze zijn 100 en ik denk dat het geen mooi zicht zou zijn mochten deze uitsteken.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hier zijn we terug, wel nog steeds aan het wachten op de volgende levering balken en dan kunnen we van start gaan met het dak.
In tussentijd heb ik wat verder gewerkt aan het metselwerk, zo is er een strek gemetseld aan de open haard en zijn de betonblokken gecementeerd, nu nog de coating erover plaatsen en deze zijn ook waterdicht en kan deze worden aangeaard.
In verband met het dak heb ik op het forum nog wat projecten doorgekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat er in de hoeken nog een onderdeel ontbrak om de noordbomen in te laten rusten dus terug op zoektocht en zo ben ik terecht gekomen bij het volgende (zie fig. 5)

IMG_1429.jpg

Dit vond ik wel een leuke en weer iets nieuws, nog nooit met een doorgaande pen en een wig gewerkt, dus onmiddellijk aan de slag, eerst beginnen meten en hop daar was het eerste probleem al.
De hoekkorbelen die ik al had geplaatst zaten op dezelfde hoogte van de muurplaten en niet er bovenop zoals in de figuur en toch wou ik graag die doorgaande pen met wig, dus zelf maar wat uitgevonden en zo zijn we tot dit resultaat gekomen en ben daar best wel tevreden mee.

IMG_1438.jpgIMG_1439.jpg

Op de plaats waar dit stuk balk op de muurplaat komt te liggen komt de pen van de stijl erdoor, deze heb ik eerst afgezaagd en daarna 5 mm dieper uitgehakt met de beitel voor als de balken krimpen anders zal deze pen er weer door komen te steken en het stuk balk omhoog duwen.

IMG_1437.jpg

Hopelijk komt de levering hout snel zodat we met het dak kunnen starten.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Goed idee Bart om de Noordbomen/ Hoekkepers op te leggen, dat zal ik zeker in gedachte houden bij mijn Saksische schuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.