Antieke lintzaag aangetroffen, reddingsactie benodigd!

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wel, ik krijg nul respons meer van die mensen, dus ik heb zojuist een deal gesloten voor een andere lintzaag.
Naar eigen zeggen in 100% gangbare en werkende staat, inclusief een dikke stapel linten in allerlei maten. De zaag staat niet in beton vast en de eigenaar heeft toegezegd de zaag liggend op te laden op mijn aanhanger, hij heeft een heftruck en een voorlader tot zijn beschikking.


Ook een oud beestje, maar als hij goed werkt... hij is in ieder geval lekker groot :).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Hopelijk loopt dit voorspoediger dan bij die andere zaag. In ieder geval veel respect voor je enthousiasme (y)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik maak een rondje Breda-Oirschot en in Breda stapt er een maat in die dan gelijk het weekend doorbrengt bij ons en helpt sjouwen. Samen met hem en de 400kg takel in de werkplaats krijgen we dan ding misschien ook nog wel van de kar af getild :). Zo niet moet hij daarop blijven liggen tot ik meer assistentie kan regelen. Deze winter gaan er drie boven neer hier bij ons en de buren in de tuin, een ervan een bijzonder dikke hulst. Zou leuk zijn als ik daar dan mijn eigen planken van kan zagen :).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik wil je niet de pret bederven, maar hulst is hout dat volgens mij een duivelse mutatie tussen elastiek en GFT-afval is - het werkt ontzettend veel, en schimmelt erg gemakkelijk.

Als je het langzaam droogt, om het werken te verminderen, slaat schimmel onvermijdelijk toe en wordt het lelijk grauw/grijs. Als je snel droogt, trekt het krom als geen enkel ander hout dat ik ken. Dun draaien, of zo klein mogelijk zagen is volgens mij het devies. En bidden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik wil je niet de pret bederven, maar hulst is hout dat volgens mij een duivelse mutatie tussen elastiek en GFT-afval is - het werkt ontzettend veel, en schimmelt erg gemakkelijk.

Als je het langzaam droogt, om het werken te verminderen, slaat schimmel onvermijdelijk toe en wordt het lelijk grauw/grijs. Als je snel droogt, trekt het krom als geen enkel ander hout dat ik ken. Dun draaien, of zo klein mogelijk zagen is volgens mij het devies. En bidden.

Juist. Aan de andere kant: De boom is 'gratis' (staat bij het huis dat we kochten) en als het niks word ben ik ook geen cent armer behalve wat manuren en heb ik straks een grote stapel brandhout extra. Ik ga het dus toch proberen, als ik wel wat plankjes kan redden is dat mooi meegenomen. Ik ga echter ook een aantal 'schijven' zagen om aan te bieden aan de woodworking leden (gratis).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goed, ik heb dus een lintzaag gekocht vandaag
:P
.

https://tweakers.net/i/i_SW_t_e_Q4q5wSItAG9axpal4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4cFvEeDxCaibi1kn3aRqQmg.jpg?f=fotoalbum_large

Enigzins hoger dan verwacht (in tegenstelling tot bepaalde andere gereedschappen schatten mannen deze spullen altijd kleiner in) maar mijn Humbauer karretje is tot heel veel in staat! En de Dacia heeft nog nooit een krimp gegeven hoeveel gewicht die ook moest leuren. Ook deze rit was dan ook weer compleet 'uneventful' en onze roemeen trok deze kar vol oud ijzer moeiteloos door grindpaden, heuvels op en over de snelweg.

Gelukkig had de verkoper reeds beloofd om samen met zijn twee zoons en een flinke shovel met lepels de machine op de kar te laden, en dat hebben ze ook zeer voorzichting en professioneel aangepakt. Na het strategisch plaatsen van een pallet en wat haastig gezaagde blokken (en het verwijderen van de 60+ kilo zware zaagtafel, die te ver uitstak) kon de machine dan ook precies passend in de kar gelegd worden.

https://tweakers.net/i/5ahYU2kOWNBNNn5FwVKks66Rbrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDI3bXsvOzCAyN0mZCfnyL4A.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/r0CvpmXirPxxaas7S-KV2DVlFe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxJDeji2aLvtYSWGz0Awby3y.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel het nu lastiger lossen is, was deze manier van laden wel de meest veilige - de gewichtsverdeling was per-féct en de kar lag als een huis achter de auto, de hele route geen krimp gegeven (en dat mag je letterlijk nemen, zelfs bij stevige gaten/richels in het wegdek waarbij de auto op en neer hobbelde bleef de kar vlak liggen
:X
). Ik heb hem alleen heel lichtjes gevoeld bij het optrekken (maar met 230nm doet mijn oost-europeaan niet heel moeilijk over een paar honderd kilo extra) maar verder was het alsof er geen kar achter lag (behalve dan toen we met zaag en al toen de mc-drive reden, even uitkijken dat ik met de uitstekende delen de plateau's niet van de ramen reed).

https://tweakers.net/i/_IcYR4noDjiCqd5r86XHML_YMjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vP7rkOtztmnG75qGp51duZkq.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/J7poptjnWOzS_g7OxFfrgUjaHj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlc9t2BAeXju3xxdE9HGt6VJ.jpg?f=fotoalbum_large

De kar staat nu gestut in de garage, en de zagen en het blad los ernaast. Ik moet een stevige constructie bedenken om deze te hijsen, want zo los gaat de 400kg hijskracht van mijn nieuwe kraan ook niet voldoende zijn
:Y)
. Ik zal waarschijnlijk wat extra katrollen en sloophout nodig hebben, en wat hillbilly engineering.

Uiteraard heb ik de beste man ook laten beloven de zaag te demonstreren voor ik mijn zuurverdiende centjes overhandigde:


Als een spinnend (en roestig) poesje (op 400 volt).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Lossen lijkt me simpel. Je hebt een stalen bint om een kettingtakel aan op te hangen. Als je bang bent dat die te ver doorbuigt, zet je er 2 schroefstempeltjes onder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik weet niet wat je voor takeltje hebt, maar als je een keer kan inscheren , kan je het verdubbelen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
traditioneel maak je hijsgereedschap vast aan een stalen profiel met een loopkat. Marktplaats staat vol met gebruikte

≥ Loopkat - Gereedschap | Handgereedschap - Marktplaats.nl

in breedte verstelbaar betekent dat het ding dat ze bij elkaar houdt een stevig stuk draadeinde is. Uiteraard gaat dat beter bij de smalle H-profiel (IPE) dan de brede (HEA/HEB etc).

Andere optie is de zaak voorzichtig uit je kar schuiven, en dan voorzichtig overeind zetten. Je hoeft dan nooit meer dan de helft van het gewicht te tillen, zodat je met 400 kg een heel eind zou moeten kunnen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.