Goed, ik heb dus een lintzaag gekocht vandaag
.
Enigzins hoger dan verwacht (in tegenstelling tot bepaalde andere gereedschappen schatten mannen deze spullen altijd kleiner in) maar mijn Humbauer karretje is tot heel veel in staat! En de Dacia heeft nog nooit een krimp gegeven hoeveel gewicht die ook moest leuren. Ook deze rit was dan ook weer compleet 'uneventful' en onze roemeen trok deze kar vol oud ijzer moeiteloos door grindpaden, heuvels op en over de snelweg.
Gelukkig had de verkoper reeds beloofd om samen met zijn twee zoons en een flinke shovel met lepels de machine op de kar te laden, en dat hebben ze ook zeer voorzichting en professioneel aangepakt. Na het strategisch plaatsen van een pallet en wat haastig gezaagde blokken (en het verwijderen van de 60+ kilo zware zaagtafel, die te ver uitstak) kon de machine dan ook precies passend in de kar gelegd worden.
Alhoewel het nu lastiger lossen is, was deze manier van laden wel de meest veilige - de gewichtsverdeling was per-féct en de kar lag als een huis achter de auto, de hele route geen krimp gegeven (en dat mag je letterlijk nemen, zelfs bij stevige gaten/richels in het wegdek waarbij de auto op en neer hobbelde bleef de kar vlak liggen
). Ik heb hem alleen heel lichtjes gevoeld bij het optrekken (maar met 230nm doet mijn oost-europeaan niet heel moeilijk over een paar honderd kilo extra) maar verder was het alsof er geen kar achter lag (behalve dan toen we met zaag en al toen de mc-drive reden, even uitkijken dat ik met de uitstekende delen de plateau's niet van de ramen reed).
De kar staat nu gestut in de garage, en de zagen en het blad los ernaast. Ik moet een stevige constructie bedenken om deze te hijsen, want zo los gaat de 400kg hijskracht van mijn nieuwe kraan ook niet voldoende zijn
. Ik zal waarschijnlijk wat extra katrollen en sloophout nodig hebben, en wat hillbilly engineering.
Uiteraard heb ik de beste man ook laten beloven de zaag te demonstreren voor ik mijn zuurverdiende centjes overhandigde:
Als een spinnend (en roestig) poesje (op 400 volt).