Anarkissie

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vandaag de zaaghouders in het deksel gemonteerd. Het was nog even flink passen en meten om alles er netjes en goed in te krijgen. En passant zie je ook waar dat mooie stukkie essen is gebleven. Dat zit in de handvatten.

Tijdens het monteren, met een paar restjes underlayment als spatiëring…
01 AnarkissieZaaghouder.jpg

En het resultaat… Rechtsboven komen nog twee haalmessen te hangen en dan heb ik rechtsonder nog plek voor wat winkelhaken of driehoeken of zo.
03 AnarkissieZaaghouder.jpg

Van dichtbij lijken die handvatten net beestenkopjes. Helemaal als je ze in het echt ziet (ik kreeg de foto helaas niet helemaal scherp op m'n iPhone), want dan zie je dat alle schroefjes de spleet horizontaal hebben staan. Dat zijn net oogjes :)
02 AnarkissieZaaghouder.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Top !!!!
Dat is een perfect kissie !!

Zie dat je twee Lie'tjes hebt en een dovetail Versitas wil je dat niet in evenwicht brengen met een derde Lie'tje vind ik persoonlijk mooier ( is natuurlijk meer een show element de versitas doet het ongetwijfelt prima )
En de scharnieren van het deksel hoe wie wat waar waarom hoezo ??
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Neuh, het gaat mij erom dat het werkt hoor. M'n schaven is ook een hele dierentuin aan merken: Lie-Nielsen, Veritas, Record, Stanley...

De scharnieren... Ja... Goeie vraag. De smid schijnt er wat problemen mee te hebben. Voor de foto heb ik er maar even een plankje achter gezet om het deksel overeind te houden :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo, klaar. Alleen nog verven. Toen ik het deksel dichtdeed viel me op hoe precies dat past: de lucht in de kist vormt een buffer zodat de klep niet met een klap dichtvalt maar met een oemph :)

 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
super!

Maar wat een kort filmpje !!! prachtige kist verdient een langer filmpje !!!!! kom op !!!!

Laat ons lekker gluren wat er allemaal in die kist zit !
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als-ie geverfd is maak ik wel een langer filmpje. Ik ben nu alleen maar blij dat het zo'n kort filmpje is. Zou toch sneu zijn als ik er vijf minuten over doe om hem open te maken en de laatjes klaar te zetten ;)
 
A

Athanor

Guest
Geweldig mooi eindresultaat!!!

Complimenten met het noeste werk!


Fons
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Heel mooi geworden. Zou er zelf ook één willen maken, maar ik heb meer behoefte aan een handzamer exemplaar.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Thanks! Nou, versjouwen ga ik niet doen. Ik heb hem niet gewogen, maar ik schat dat hij zo'n 80-90 kilo weegt met alle gereedschap erin. Gelukkig hoeft sjouwen niet, want hij staat op wieltjes. Ik kan hem soepel verrijden. Mits er geen krullen in de weg liggen…

Nee, de haalmessen heb ik niet zelf gesmeed, die komen bij Toolnut vandaan. Het kleintje is een Ray Iles, de grote een Mike Abbott. Ze liggen lekker in de hand en werken nu al redelijk goed. Ik moet ze alleen nog een keer de behandeling geven die Tuoh ooit beschreef om ze echt perfect snijdend te krijgen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Prachtig! Wat een vakwerk!
En mooi geverfd. Kan je de zwaluwstaarten nog door de verf heen zien, qua structuur?

Ik wil in deze stijl een tafel gaan maken. En misschien ook dezelfde soort verf gebruiken.
Kan je daar iets meer over vertellen? Heb je de verf zelf gemaakt?

Groeten, Raymond.

Edit: o ja, ik zie de zwaluwstaarten al op de eerste foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.