Afwerken mahonie

Werner675

Actieve deelnemer
29 mei 2015
34
0
Bobeldijk
Ik ga een tafelblad van mahonie maken, nu wil ik het afwerken zoals in deze video

https://youtu.be/zBlNY8DGGeg

Nu heb ik een tweetal vragen:

welke olie is het beste voor mahonie? (of is het beter geen olie te gebruiken)

Welke lak is goed voor deze afwerking?

alvast bedankt

Werner
 
P

Pel

Guest
Hij gebruikt in eerste instantie Danish oil, wat hij er daarna over spuit en smeert weet ik niet, maar het eind resultaat is net of je een plastiek plaat hebt, maar smaken verschillen nu eenmaal.

Groet Pel.
 

Werner675

Actieve deelnemer
29 mei 2015
34
0
Bobeldijk
Soms heb je geen keuze Pel, je moet af en toe doen wat de baas wil zodat je meer gereedschap kan kopen��
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De beschrijving zegt het volgende
Mark schofield from "Fine Woodworking" shows how to get a perfect glass like finish.
The method shown in this video is almost guaranteed to work every time.
Begin by sanding only to P150. Seal endgrain areas with a thin washcoat of shellac, then flood the wood with oil. Let it cure for a week, then brush or spray on several coats of lacquer. Once the lacquer is fully cured, rub out the finish using very fine wet-or-dry sandpaper followed by polishing compounds. Don't look for those products at a hardware store or home center, though. You're much more likely to find them at an auto-supply store.

Hij gebruikt danish oil (een mengsel van gekookte lijnolie en een vernis (any vernis...), maar geeft ook alternatieven, als pure gekookte lijnolie, of synthetische vernisproducten (woodlox, PU).

Daarna (na een week) gaat er 'lak' overheen. Hij zegt niet wat, dus het kan van alles wezen. Hij zegt lak, maar bedoelt waarschijnlijk een vernis (een coating die polymeriseert, een lak is een coating die uithardt door uitsluitend verdamping van een oplosmiddel, zoals schellak of celluloselak). De werkwijze is dus: helemaal verzadigen met een olie-achtig product, helemaal laten uitharden, en tussendoor schuren, daarna vernissen, en polijsten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vraag me af waarom je olie gebruikt als je daarna gaat aflakken?
Daarmee haal je de natuurlijke uitstraling van hout met olie/was helemaal weg.
Volgens mij kan je net zo goed dan meteen aflakken zonder olie denk ik.
Ken ook niemand die dit doet, het lijkt me echt iets wat meer in Amerika wordt gedaan voor die zg high gloss dan hier in Nederland.
Misschien overbodig om te zeggen maar gebruik in ieder geval geen watergedragen lak op olie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien overbodig om te zeggen maar gebruik in ieder geval geen watergedragen lak op olie.

Da's inderdaad overbodig. Omdat het niet klopt. Een drogende olie trekt in het hout en polymeriseert daar (als je tenminste even wacht). het oppervlak van het hout (en/of de afwerking) is dan niet meer vettig, en niet waterafstotender dan het hout zelf (grofstoffelijk gesproken). Daarnaast is een watergedragen vernis dan wel watergedragen, maar de 'solids' in die vernis zijn bepaald niet wateroplosbaar (sommige echte lakken, zoals urushi, daargelaten; een watergedragen vernis is een emulsie van organische solids - acryl, PU, alkyd kan zelfs - in water; het zijn de emulgatoren die het mogelijk maken om de vernisbolletjes in water te dispergeren; bij 'drogen' verdampt het water, de bolletjes klonteren/vloeien samen en gaan (verder) polymeriseren, net als bij een 'normale' vernis, en de emulgatoren worden (meestal) opgesloten in de vernislaag - een van de redenen dat de eigenschappen van een uitgeharde watergedragen coating anders zijn dan die van een uitgeharde oplosmiddelcoating). De feitelijke coating is dan ook in het geheel niet incompatibel met de voorafgaande oliebehandeling. En het watergedragen medium, mits de olielaag goed heeft kunnen uitharden, ook niet.

Ik zet tegenwoordig watergedragen parketlak op mijn bamboehengels, die eerst zijn voorzien van een dunne lijn- of tungolielaag (in beide gevallen 'gekookte' olie, dat dan weer wel). Die watergedragen vernis vloeit, met het penseel aangebracht, beter uit op zeskantige hengeldelen dan de oplosmiddelgedragen producten die ik hiervoor gebruikte. Ik verdun het wel met water - 50% om eerst de wikkelingen te impregneren, daarna 20% water om de hengel af te lakken - de pure vernis is net te dik om goed te vloeien, en heeft iets te veel oppervlaktespanning, zodat de luchtbellen van het penselen niet allemaal uit zichzelf 'poppen'. Iets verdund heb ik daar geen last meer van.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's inderdaad overbodig. Omdat het niet klopt. Een drogende olie trekt in het hout en polymeriseert daar (als je tenminste even wacht). het oppervlak van het hout (en/of de afwerking) is dan niet meer vettig, en niet waterafstotender dan het hout zelf (grofstoffelijk gesproken). Daarnaast is een watergedragen vernis dan wel watergedragen, maar de 'solids' in die vernis zijn bepaald niet wateroplosbaar (sommige echte lakken, zoals urushi, daargelaten; een watergedragen vernis is een emulsie van organische solids - acryl, PU, alkyd kan zelfs - in water; het zijn de emulgatoren die het mogelijk maken om de vernisbolletjes in water te dispergeren; bij 'drogen' verdampt het water, de bolletjes klonteren/vloeien samen en gaan (verder) polymeriseren, net als bij een 'normale' vernis, en de emulgatoren worden (meestal) opgesloten in de vernislaag - een van de redenen dat de eigenschappen van een uitgeharde watergedragen coating anders zijn dan die van een uitgeharde oplosmiddelcoating). De feitelijke coating is dan ook in het geheel niet incompatibel met de voorafgaande oliebehandeling. En het watergedragen medium, mits de olielaag goed heeft kunnen uitharden, ook niet.

Ik zet tegenwoordig watergedragen parketlak op mijn bamboehengels, die eerst zijn voorzien van een dunne lijn- of tungolielaag (in beide gevallen 'gekookte' olie, dat dan weer wel). Die watergedragen vernis vloeit, met het penseel aangebracht, beter uit op zeskantige hengeldelen dan de oplosmiddelgedragen producten die ik hiervoor gebruikte. Ik verdun het wel met water - 50% om eerst de wikkelingen te impregneren, daarna 20% water om de hengel af te lakken - de pure vernis is net te dik om goed te vloeien, en heeft iets te veel oppervlaktespanning, zodat de luchtbellen van het penselen niet allemaal uit zichzelf 'poppen'. Iets verdund heb ik daar geen last meer van.

Nou Henk; da's voor het eerst dat ik het hoor dat een watergedragen lak op een olielaag kan aangebracht worden.
Ik heb dit ooit geleerd bij het schilderen van laag op laag bij een schilderij.
Je kan wel een onderschildering maken van acrylverf en dan met olieverf eroverheen maar andersom niet maar voor hout kan het dus wel schijnbaar.
Toch wil ik je in dit geval even iets laten lezen over Glitsa vloerlak en kijk dan even bij de vraag of Glitsa over een vloer kan die met olie behandeld is.
Er wordt dan aangeraden om eerst de vloer te schuren.
http://www.glitsa.nl/veelgestelde-vragen.php
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou Henk; da's voor het eerst dat ik het hoor dat een watergedragen lak op een olielaag kan aangebracht worden.
Ik heb dit ooit geleerd bij het schilderen van laag op laag bij een schilderij.

Schilderen is anders - in die zin dat je daar feitelijk altijd nat-in-nat werkt - ook als je de vorige laag eerst laat drogen. Je zet een laag olieverf OP het linnen. Pas als die zelf helemaal uitgehard is, en dat kan bij een dikke laag olieverf voor schilderijen weken, tot jaren (ik heb me laten vertellen dat Vincent van Gogh bijvoorbeeld dermate onoordeelkundig met verfsamenstellingen knutselde dat zijn schilderijen nog steeds niet zijn uitgehard...) duren, zou je daar met goed fatsoen een schildersverf op waterbasis adequaat overheen kunnen aanbrengen.

Je kan wel een onderschildering maken van acrylverf en dan met olieverf eroverheen maar andersom niet maar voor hout kan het dus wel schijnbaar.

Nogmaals, hout afwerken is inderdaad anders - bij het afwerken van hout met lijnolie (of tungolie) breng je een hele dunne laag aan die je laat intrekken (en als je het goed doet veeg je na 15 minuten alle niet ingetrokken olie weg). Die olie zit dus alleen in het hout, en de laag is zo dun dat die na een aantal dagen volledig (althans volledig genoeg) is uitgepolymeriseerd om de facto een onderdeel van het hout te zijn geworden. Je olie is dan geen olie meer, maar, zeg maar, een plestik... Een watergedragen polymeervernis (acryllatex, PU, etc) kan prima op een dergelijke ondergrond worden aangebracht. FYI, ik doe het niet alleen op mijn hengels maar ook op draaiwerk, als ik dat met watergedragen vernis behandel. Eerst olien. Nogmaals, het is wel van belang om de olie dun aan te brengen, helemaal in te laten trekken, en te zorgen dat het uitgehard is. Hoe dikker de laag, hoe langer dat duurt, en hoe meer er echt OP het hout blijft liggen, hoe minder goed de watergedragen vernis opgezet kan worden.

Toch wil ik je in dit geval even iets laten lezen over Glitsa vloerlak en kijk dan even bij de vraag of Glitsa over een vloer kan die met olie behandeld is.
Er wordt dan aangeraden om eerst de vloer te schuren.
http://www.glitsa.nl/veelgestelde-vragen.php

Da's vooral indekken. Let op, olie is hier niet gedefinieerd. Ze zeggen alleen dat een watergedragen vernis niet werkt op een vettige ondergrond. Dat klopt. Maar een goed ingetrokken olie die is uitgehard is niet vettig (meer). Die is plestikachtig. Dat olie hier niet gedefinieerd is blijkt al uit de rest van het advies: beter opnieuw behandelen met olie, bijvoorbeeld Glitsa vloerolie. Kijk je dan wat glitsa vloerolie is (volg de link en dan het technisch informatieblad) dan blijkt dat dat helemaal geen olie is, maar een high-solid alkydvernis...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.693
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze eiken keuken heb ik 10 jaar geleden ook zo gemaakt, alles dun in de gekookte lijnolie, goed afvegen met schone doek, uurtje laten bekomen en er schellak over aan gebracht (2 x) en daarna in de was. Die was behandeling heb ik een jaar later nog een keer herhaald en het ziet er nog steeds prima uit.

Mahonie wil enorm bleken in de zon, zeker op boten, maar ik zou het ook binnen doen, is de kleur van het mahonie zekeren, door het eerst te behandelen met een kleurbeits. Zo kun je de kleur ook nog iets de kant opduwen die je mooi vind, wat bruiner of wat roder. Wat mengen met verschillende kleuren kan een heel leuk resultaat opleveren.

Het voorbeeld in het filmpje heeft kopse kanten in het profiel, die nemen veel meer beits op, of olie, en dan krijg je grote kleurverschillen, dat wordt goed uitgelegd en uit eigen ervaring werkt een laagje schellak daar prima.

Zelf werk ik mijn tafels af met Osmo hardwaxolie, maar dat is een persoonlijke voorkeur, het voelt het prettigst, natuurlijker...

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.